Mask_UBBT
Hero
Det är inte särskilt underhållande att låtsas att man inte vet det som ens rollfigur inte vet om folkslag och dylikt, eller hur. Och för en spelledare finns få saker som är så trist som att säga "men det där vet ni inte om än, ju!"
Kampanjförfattare löser oftast det genom att skicka iväg rollspelarna i hålor bortom allting spelarna känner till, vilket gör rollspelsförfattarens jobb ganska förjävels, då rollspel ofta uppmanar att ALLA ska ha läst igenom rollspelsvärlden. Enda sättet på detta att sätt bibehålla så mycket mystik i ett rollspel som möjligt vore att inte skriva så mycket i själva regelboken om den, helt enkelt.
I en stor och genomarbetad rollspelsvärld krävs dock mycket information till spelledaren, och exempelvis när en rollperson skpapas måste spelaren veta ganska mycket av det somm finns om rollspelsvärlden och alla dess folkslag.
Eller måste det vara så?
Min undran är: Varför kan inte bara spelledaren ge en mycket snabb, något intetsägande sammanfattning av vad spelaren behöver veta vid skapandet av rollperson, och sedan får spelaren reda på mer om den kultur eller det folkslag som denne valt? På så vis skulle var ny plats för rollpersonen vara ny även för spelaren och en högre känsla av mystik skulle uppstå.
Funderar på att använda detta 'system' i mitt eget rollspel, vad tycker ni?
Kampanjförfattare löser oftast det genom att skicka iväg rollspelarna i hålor bortom allting spelarna känner till, vilket gör rollspelsförfattarens jobb ganska förjävels, då rollspel ofta uppmanar att ALLA ska ha läst igenom rollspelsvärlden. Enda sättet på detta att sätt bibehålla så mycket mystik i ett rollspel som möjligt vore att inte skriva så mycket i själva regelboken om den, helt enkelt.
I en stor och genomarbetad rollspelsvärld krävs dock mycket information till spelledaren, och exempelvis när en rollperson skpapas måste spelaren veta ganska mycket av det somm finns om rollspelsvärlden och alla dess folkslag.
Eller måste det vara så?
Min undran är: Varför kan inte bara spelledaren ge en mycket snabb, något intetsägande sammanfattning av vad spelaren behöver veta vid skapandet av rollperson, och sedan får spelaren reda på mer om den kultur eller det folkslag som denne valt? På så vis skulle var ny plats för rollpersonen vara ny även för spelaren och en högre känsla av mystik skulle uppstå.
Funderar på att använda detta 'system' i mitt eget rollspel, vad tycker ni?