Nekromanti Mythoskort?

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Mythoskort? [Kanske lite OT om man vill]

Jag spelade det en del för några år sedan. Det bygger på Cthulhu-mythoset, baserat på Lovecrafts (med flera) böcker om de otäcka gamla gudarna och sånt. Ganska kul om folk inte bygger optade lekar, med en del intressanta regler, men också med vissa underligheter (som att det är spelarna som frammanar alla otäcka monster och sedan skickar dem mot varandra).

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Mythoskort? [Kanske lite OT om man vill]

Grejen är väl den att man skall ta rollen som olika kulter, om jag inte minns helt fel... Jaja, skall man syssla med något kortspel alls så borde det väl vara Mythos. För mig iallefall.

-Gaxar, som i allmänhet dissar CCGs
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Mythoskort? [Kanske lite OT om man vill]

Nej, det är ett annat spel som jag inte kommer ihåg vad det heter. I Mythos spelar man en investigator som försöker genomföra olika äventyr.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Mythoskort? [Kanske lite OT om man vill]

Nu när du säger det vill jag minnas att det finns ett CCG som heter "Creatures and Cultists"...?

-Gaxar, som hörde att hans kompis hittat ett gammalt Kult-CCG på Överskottslagret /images/icons/laugh.gif
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Mythoskort? [Kanske lite OT om man vill]

Precis det spelet tänkte jag på, men det är inte ett CCG utan ett helt vanligt kortspel med lite andra tillbehör. Jag har det liggande nånstans i en låda, tyvärr helt ospelat. :(

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag spelade en hel del Mythos tidigare och skulle gärna göra det igen om jag fick tid och hade någon att spela med. Mythos är enligt mig ett av de bättre kortspelen och bra mycket roligare än till exempel Magic och dess likar.

I Mythos spelar man en investigator som ska försöka klara av ett gäng äventyr. Dessa äventyr har man i kortleken och på dem står det olika saker som man ska ha spelat ut på bordet och när man har gjort det så klarar man av äventyret. Den som först klarar äventyr för ett visst antal poäng vinner, eller om alla andra har förlorat all sanity, då vinner man också.

Några av de saker som är annorlunda med Mythos jämfört med de flesta andra samlarkortspel är att man till en början drar en hel hög med kort (oftast 13 stycken), sen spelar man vartannat kort var och man kan vara många spelare samtidigt utan att det blir svårspelat. Mythos är till och med roligare om man är 4-5 spelare än om man är bara två.

Det finns kort för platser man går till, personer man träffar på och får hjälp av, mystiska artefakter, gamla böcker med trollformler i, vapen och tillhyggen, hemska fobier att slänga på varandra samt lite olika händelser som förändrar spelet.

Saker som gör att jag tycker Mythos är väldigt kul är att man kan spela flera stycken samtidigt, spelet går inte bara ut på att basha på varandra (även om man kan göra det) och att man får spela i Lovecraft-mythosen förstås.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top