Nekromanti Nämn fem OSR produkter

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Ge mig fem moderna osr produkter som har fört osr framåt, nya innovationer å sånt, inte bara regelböcker kanske utan även settingböcker.
Gissar Vornheim kommer ligga på topplistan.
Jag har ju mest grävt ner mig i gammelgrejer från 70-talet och har inte riktigt bra koll på det nya heta.

Tack

slanfan

Hero
Moderna OSR produkter? De är väl alla ganska moderna?

Aja.
Lamentations of the flame princess.
Anomalus subsurface enviroment
Mutant Future
Red and pleasant land
Google+

terje

xenomorf mystiker
From the top of my head: Vornheim, Red and Pleasent Land, Yoon Suin - för det sätt som de presenterar information om setting medelst tabeller. Det finns ju också mängder av äventyr som är värda att nämna: Deep Carbon Observatory, Slumbering Ursine Dunes, Dreaming Marlinko, Dunsmouth, The God that Crawls, The Monolith from Beyond Time and Space.

chrull

Stockholm Kartell
5 Saker som har blåst mitt sinne: Death Frost Doom, Into the Odd, Vornheim - the Complete City Kit, Yoon-Suin the Purple Land, Last Gasp Grimoire: Choose your own Generator

5 Saker som också borde nämnas: Random Esoteric Creature Generator for Classic Fantasy Role-Playing Games and their Modern Simulacra, Carcosa, Dice Drop Tables, Search & Replace-dungeons, Dungeon Crawl Classics.

anth

Vetefan
Jag är inte säker på att Carcosa platsar på top 5, men den bubblar definitivt runt plats 6.

chrull

Stockholm Kartell
Zoth-Ya;n120156 said:
Vad är det för nått?

Ta en dungeon med monster, skatter och annat. Byt ut "orc" mot "[StrongHumanoid1]", "goblin" mot "[WeakHumanoid]", "orcus" mot "[EvilGod]", "+1 Longsword" mot "[MagicWeapon1]" och liknande. Lista alla dessa saker i början. Sen kan folk snabbt göra en Search & Replace på "[StrongHumanoid]" mot vad de själv vill ha och vad som passar i deras spel/kampanjvärld. Det är en grej som dyker upp på lite OSR-bloggar då och då.

Det fantastiska med det är ju att det får fler folk att förstå att det är just såhär man ska använda dungeons som någon annan skapat.

MattiasLejbrink

Swordsman
Nya innovationer säger du. Jag kommer då att prioritera nyskapande framför "bra", antar att det är din avsikt?

- The Idea from Space http://www.drivethrurpg.com/product/141036/The-Idea-from-Space
- The Metamorphica http://www.lulu.com/shop/johnstone-metzger/the-metamorphica/paperback/product-20742023.html
- Red & Pleasant Land, för produktionsvärdet som är GALET HÖGT
- Petty Gods http://www.lulu.com/shop/old-school...wrap-hardback/hardcover/product-22173329.html för den sjuka mängden material för priset.
- ASE, inte för själva dunge-kvaliteten utan för settingen som lyckas vara nyskapande, bra OCH koncis

chrull

Stockholm Kartell

MattiasLejbrink

Swordsman
chrull;n120181 said:
Motivera gärna de andra också!
Så här tänkte jag:

- The Idea from Space - jag gillar (och tycker att det är ovantligt) att settingen lägger sig mitt emellan vanilla och totally whack samt att storyn går att läsa på två plan - precis som det är skrivet eller en kamp mellan kropp och sinne. Jag har rätt många invändningar mot äventyret också men jag delar Åsas åsikt i Fenix: att premissen är fantastisk, men jag vill ge högre betyg dårå.

- The Metamorphica. Kombinationen köttig (läs: många utfall) men ändå lätt att använda och _nischad_. Den gör en sak extremt bra. Många böcker täcker ett bredare område: en stad, en dunge osv.

- R&PL. Oöverträffat snygg. Presentationen är fantastisk, från papperskvalitet till layout.

- Petty Gods. Lite samma som The Metamorphica. Kombinationen nischad produkt, stort innehåll och att materialet är redigerat och layoutat. Många produkter har en eller två av dessa egenskaper, få alla tre.

- ASE. Klarar att leverera weird setting utan bli pratig eller ta till "monstret är en stor kuk" (allt för ofta i alla fall, ha ha). Texten känns genomarbetad och så även innehållet som har få "filler rooms". Detta upplever jag som ovanligt.

Värt att notera är att jag anser att "monstret är en stor kuk" är weird (typ) men inte nyskapande, då det är ett så vanligt grepp.

Som ni ser bygger mycket på att jag tycker att less is more vad gäller text. Är man av EON-ge-mig-mer-text-det-skapar-stämning-skolan kan man nog ta mina rekommendationer med en skottkärra salt.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag är ju så pass unik och speciell på det här forumet så att jag gillar LotFP:s produkter mest och därför kände jag inte att jag hade så mycket mer att tillföra i den här tråden. Men jag kan ju stämma in i hyllningskören och nämna de produkter jag tycker om mest från LotFP ändå:
  • Vornheim. Väldigt innovativ med hjälpmedel som kan användas snabbt och enkelt i spel.
  • Red&Pleasant Land. Innehåller mer av samma typ av innovationer som Vornheim men i snyggare förpackning och med häftigare setting.
  • Carcosa är en ascool setting och ritualerna är verkligen så obehagliga som riktig häxmagi ska vara.
  • Better than any man är jättebra och helt gratis.
  • Death Love Doom är läskigt på ett väldigt påtagligt sätt. Och äckligt. Goreskräck på 1600-talet.
  • Death Frost Doom har jag ingen koll på, håller faktiskt på att spela det för tillfället, men allt jag hört om det är att det ska vara grymt.
  • Scenic Dunnsmouth har jag inte så bra koll på, men den verkar väldigt intressant i och med att man slumpgenererar äventyret så att det kan bli olika varje gång man spelar det.
Saker som inte är LotFP som jag tycker förtjänar uppmärksamhet för sin innovation:
  • Yoon Suin. En optimal settingbok som istället för att vara en encyklopedi med sida efter sida med info som man aldrig kommer ihåg istället hjälper dig att generera din egen version av settingen med massvis av tabeller med intressanta grejer.
  • Into the Odd är ett minimalt OSR-spel som på ett varsamt vis frångår och förenklar de klassiska reglerna. Settingen som presenteras i introäventyret och tabellerna är fantastisk.
  • ASE, älskar den för sin setting. Kanske min favoritsetting inom hela OSR.
  • Tycker Wonders & Witchcraft verkar ha en del kul idéer för ett magisystem som är icke-standard.
Det blev mer än fem produkter, men det ska du nog klara av ändå.

Tre solar

Hero
fire on the velvet horizon. Det är en monsterbok utan stats, och det är nog det som flyttar fram gränserna mest.

Sen är Whitehack 2e viktigt, eftersom det sammanför de två stora traditionerna, vilket öppnar upp nya möjligheter.

Braunstein! Går längre tillbaka än 0e, och visar att rollspel inte behöver vara filtrerade genom gygax.

--

I en liknande tråd på rpgnet blev det diskussion om vad av allt detta som egentligen är att betrakta som innovation. Själv är jag för en mer strikt tolkning och jag tycker de tre produkterna ovan kvalar in.

Hursomhelst, i tråden verkade konsensus landa kring att solospelet i scarlet heroes, rollpersons-skapandet i beyond the wall, och sandlåde-verktygen i stars without numbers var genuint nyskapande. Men jag är bara ytligt bekant med dem, så jag låter nån annan nominera dem.