Nekromanti Nämna andra varumärken, titlar i sitt spel?

Jarre

Swordsman
Till mitt spel går jag i valet eller kvalet att lämna en liten lista på olika inspirationskällor i form av filmer, tv-serier, böcker, seriealbum och tv-spel som läsaren förhoppningsvis kan ha nytta av för att dela den bild som jag vill förmedla.

Vad gäller för att få nämna andra varumärken eller titlar på filmer och böcker i sitt egna spel? Vad finns det för faktorer som spelar in om det är okej eller inte? I mitt fall hoppas jag till exempel på att trycka upp spelet via print-on-demand, men sannolikt bara till den egna spelgruppen. Inget vinstintresse här alltså.

Jag ställer frågan med tanke på den fars Marco fick gå igenom, regisserat av EA gällande Noir för några år sedan, vilket varje liten spelskapare önskar undvika.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Yaaraer said:
Vad gäller för att få nämna andra varumärken eller titlar på filmer och böcker i sitt egna spel?
Kort sagt är det bara fritt fram. Att referera till en titel är inte på något sätt ett intrång, inte heller att beskriva dess handling/innehåll. I fallet Noir/Black gällde det ju spelets namn och därmed ett varumärke, då är det andra bullar.

Big Marco

Läskig
Yaaraer said:
Vad gäller för att få nämna andra varumärken eller titlar på filmer och böcker i sitt egna spel? Vad finns det för faktorer som spelar in om det är okej eller inte? I mitt fall hoppas jag till exempel på att trycka upp spelet via print-on-demand, men sannolikt bara till den egna spelgruppen. Inget vinstintresse här alltså.

Jag ställer frågan med tanke på den fars Marco fick gå igenom, regisserat av EA gällande Noir för några år sedan, vilket varje liten spelskapare önskar undvika.
Att referera till spel/inspiration är oftast helt harmlöst. Vill du vara superdupertydlig kan du skriva med en disclaimer att du inte hävdar rättigheter till de uppräknade titlarna och att all rättigheter är respektive rättighetsägares.

Som Debbie säger - mecket jag fick med Noir var att EA tyckte att det som namn på spelet var ett intrång på deras Black.

Rickard

Urverk speldesign
Du får alltid göra konsumentupplysning, exempelvis vilka spel som ditt spel kan användas till. Detta gäller mest varumärken, en lag som inte ens omfattar dig som privatperson.

http://faq.rollspelshornan.se/Immaterialr%e4tt/Fr%e5ga16

I övrigt är det helt tillåtet att ge en litteraturlista. Många goda böcker gör ju så.

/Han som föredrar mer att författaren berättar vilka delar som man ska använda snarare ur ett annat verk än bara namndroppa

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
/Han som föredrar mer att författaren berättar vilka delar som man ska använda snarare ur ett annat verk än bara namndroppa
Det håller jag med om; jag gjorde ju så i Evolutionens Barn. Åtminstone någon liten mening, så man vet om det är känsla/stämning, dramatisk struktur, nån viss karaktär etc som man menar.