entomophobiac;n303496 said:
Var går er gräns mellan "enkelt" och "komplicerat", och när börjar det ena eller andra påverka er upplevelse negativt?
För att ett spel ska vara "enkel" så behöver på ett par timmar kunna läsa in mig helt på reglerna, och förstå hur dessa funkar utan att behöva provspela för att förstå hur det hänger ihop.
Jag bör också under den tiden ha fått en grov uppfattning om spelvärlden (väldigt grov, men ändå hyffsat rättvisande). Och på ytterligare ett par timmar bör jag ha kunnat få en ganska detaljerad bild av hur spelvärlden ser ut.
Kort och gott, efter ett par lågintensiva kvällar bör jag "kunna" spelet tillräckligt väl för att kunna börja skriva och köra äventyr, hjälpa folk skapa rollpersoner, etc...
Det här kräver så klart att spelet är ganska kort, eller så pass smart upplagt med sammanfattningar och referenser att man inser vad man behöver läsa nu för att "fatta grejen" och vad man kan spara till senare och läsa när man behöver specifik information om någon särskild detalj.
Jag önskar att jag hade haft tålamodet att läsa in mig på åtskilliga setting-böcker och och grejer, men faktum är att även om jag har tiden så har jag inte lusten. 2-4 timmars "plugg" är allt jag har ork med. Sen kan jag gärna sitta och läsa på särskilda kapitel när jag vill basera ett äventyr på något.
Liknande upplägg gäller för äventyr för mig: på första kvällen vill jag ha kunnat bilda mig en god förståelse för handlingen och spelmiljön, på andra kvällen vill jag ha satt mig in på "regelbiten" (kollat upp hur monstren funkar, hur eventuella fällor funkar, vilka saker som kommer kräva färdighetsslag etc...).
Sen kan det absolut få krävas extra tid att läsa in sig inför varje spelmöte, men efter de där första två kvällarna skall det liksom inte dyka upp några överraskningar för mig när jag läser in mig på detaljerna allt eftersom. Jag ska veta vilka som är de viktiga SLP:erna, händelserna och föremålen, samt hur de hänger ihop.