Rising
Vila i frid
Okej, nu får ni hjälpa mig allihopa. Jag tänkte att vi skulle knäcka den här kluriga nöten en gång för alla. Jag har inte klurat så mycket. Det här är bara en liten kort, oslipad, teori, baserad på en diskussion med Vindhand nedan. Vi får se om den håller:
---
Rädsla, det bygger på tre faktorer som var och en inte riktigt räcker för att vi ska kalla det "skräck", men så fort man har två samtidigt så sker någon form av crazy mutation och de två enskilda spänningsingredienserna beblandas och bildar den värdefulla legeringen skräck. Åtminstone teoretiskt. Vi måste ju i vanlig ordning ha någon form av talang när vi presenterar skräcken i fråga, annars blir det ju bara trist.
Nå, de tre spänningsingredienserna äro:
Överraskning
Det gamla vanliga, ni vet. Någonting händer som gör att man rycker till. Det räcker inte i sig för att det ska bli riktig skräck. Det finns ju trevliga överraskningar också. Jag gillar "överraskning" bättre än "chock", för det behöver inte vara galna chockeffekter som får folk att hoppa till och skrika, utan det räcker med rätt lågmälda överraskningar som när man ser något spöke rusa förbi i bakgrunden i "sjätte sinnet" eller liknande.
Hot
Antingen hotas du till livet, eller så upplever du att någon annan hotas, någon som du tycker om. Hotet behöver inte vara befogat, det går ju utmärkt att inbilla sig ett hot där det inte är någon fara på taket. Det är ju det mörkrädsla handlar om. Nå, oavsett hur starkt hotet är, så räcker det inte i sig för att det ska bli skräck. Hotas gör vi ju i actionrollspel dagligen, och inte ens när hela planeten hotas att ödeläggas av en asteroidkollision i Deep Impact så blir det ju skräck av det hela.
Fasa
När man fasar något, så svävar man i okunskap om vad som ska hända härnäst, oftast misstänker man något dåligt. Man fasar ju aldrig att man ska få löneförhöjning... Man kan däremot fasa när ens dotter är ute sent och inte ringer hem för att berätta var hon är, till exempel. Man kan också fasa när man hör "bip" från ens rörelsedetektor när man jagar aliens. Är det en katt därborta? Man kan också fasa för vardagliga ting, som när man ska få tillbaka ett franskaprov i skolan eller när svärmor ska komma på besök. Deckare lever i stort sett på fasan. Fasan över att inte veta vem det är som ligger bakom seriemorden. Hur många skall dö innan man har honom fast? Det ser alltid nattsvart ut till en början, men varken deckarna eller vi är ju rädda i det ögonblicket. Fasan i sig räcker alltså inte för att spänningen skall övergå till rädsla.
När man kombinerar två (eller alla tre) så blir det däremot genast SKRÄCK. Kolla bara:
Överraskning + Hot
En överraskning som upplevs som hotfull är förstås det enklaste sättet att föreställa sig skräck. Din flickvän har precis kommit ut ur duschen och går, i morgonrock, in i sovrummet och ska öppna garderoben och "BWUHUA!" du hoppar ut och skrämmer slag på henne! Det här är en av människans allra mest grundläggande instinkter. Känner man sig överraskad av något som upplevs som hotfullt (även om det bara är du) så reagerar man med ett ögonblicks rädsla. (eller mer, om det vore en mördare som väntade i garderoben) Överraskningarna behöver dock inte vara chockartade. Det kan lika gärna handla om att man får höra rösten från någon som man trodde att man hade dödat, och så står han bakom en och mår hur prima som helst...
Hot + Fasa
Fasa behöver inte automatiskt betyda skräck, men så fort man inkluderar hot så färgas fasan av ren och pur rädsla. En deckarintrig behöver inte vara läskig. Där fasar vi ju främst för andras liv, men så fort vi vet att mördaren är ute efter oss så blir det otäckare. Blir hotbilden tillräckligt stark så är det ingen tvekan om att det är skräck som gäller. Ett enda hotfullt samtal eller meddelande räcker egentligen för att man ska börja fasa för sitt liv. Eller vad sägs om att vakna upp av mystiska, hotfulla ljud som kommer från nedervåningen? Eller att besöka en ogästvänlig plats, osv osv osv. Det är ju inte svårt att komma på exempel i den här kategorin.
Fasa + Överraskning
Den elegantaste formen (i mina ögon). Man anar att något är i görningen och sedan kommer en överraskning som får en att hoppa till rejält. Tack vare det kusliga förspelet blir det något helt annat än bara en överraskning i sig. Jag brukar sitta och vänta på att min brödrost ska ploppa upp bröden. Jag sitter alltså och spänner mig och säger "bröden... är... klara... NU! ... .... nä... men... de... är... klaaara... NU! ... ... nämen NU! .... .... nämen NU!" osv osv tills bröden ploppar ut och man håller på att få en hjärtattack. Om man bara sitter och äter sin frukost och skiter i brödrosten blir man ju inte det minsta rädd när bröden är klara. Det är alltså bara ren dramatologi. Samma sak som när spelarna sitter och försöker få något vettigt svar ur en förståndshandikappad flicka och hon bara jollrar och volmar och håller på tills hon plötsligt rycker till, vänder huvudet mot spelarna och säger något freakat i lugn och behärskad röst till dem, innan hon återgår till att vara som förut. Det är ingen egentlig hotbild i det agerandet, ändå bygger kombinationen av fasa och överraskning upp en sorts skräck i sig.
Kombinationer av alla tre spänningsingredienser är inte heller att förglömma. De är dock oftast av typen "hot+fasa som övergår i en överraskning" eller bara "fasa som övergår i hot+överraskning", så man behöver inte orda något särskilt om det.
Nå, vad sägs om den defenitionen, va?
Det är iaf den bästa jag har just nu. Kom gärna med egna förslag, eller gör ert bästa för att ruinera mitt.
/Johan "Rabies" Rising :^)
---
Rädsla, det bygger på tre faktorer som var och en inte riktigt räcker för att vi ska kalla det "skräck", men så fort man har två samtidigt så sker någon form av crazy mutation och de två enskilda spänningsingredienserna beblandas och bildar den värdefulla legeringen skräck. Åtminstone teoretiskt. Vi måste ju i vanlig ordning ha någon form av talang när vi presenterar skräcken i fråga, annars blir det ju bara trist.
Nå, de tre spänningsingredienserna äro:
Överraskning
Det gamla vanliga, ni vet. Någonting händer som gör att man rycker till. Det räcker inte i sig för att det ska bli riktig skräck. Det finns ju trevliga överraskningar också. Jag gillar "överraskning" bättre än "chock", för det behöver inte vara galna chockeffekter som får folk att hoppa till och skrika, utan det räcker med rätt lågmälda överraskningar som när man ser något spöke rusa förbi i bakgrunden i "sjätte sinnet" eller liknande.
Hot
Antingen hotas du till livet, eller så upplever du att någon annan hotas, någon som du tycker om. Hotet behöver inte vara befogat, det går ju utmärkt att inbilla sig ett hot där det inte är någon fara på taket. Det är ju det mörkrädsla handlar om. Nå, oavsett hur starkt hotet är, så räcker det inte i sig för att det ska bli skräck. Hotas gör vi ju i actionrollspel dagligen, och inte ens när hela planeten hotas att ödeläggas av en asteroidkollision i Deep Impact så blir det ju skräck av det hela.
Fasa
När man fasar något, så svävar man i okunskap om vad som ska hända härnäst, oftast misstänker man något dåligt. Man fasar ju aldrig att man ska få löneförhöjning... Man kan däremot fasa när ens dotter är ute sent och inte ringer hem för att berätta var hon är, till exempel. Man kan också fasa när man hör "bip" från ens rörelsedetektor när man jagar aliens. Är det en katt därborta? Man kan också fasa för vardagliga ting, som när man ska få tillbaka ett franskaprov i skolan eller när svärmor ska komma på besök. Deckare lever i stort sett på fasan. Fasan över att inte veta vem det är som ligger bakom seriemorden. Hur många skall dö innan man har honom fast? Det ser alltid nattsvart ut till en början, men varken deckarna eller vi är ju rädda i det ögonblicket. Fasan i sig räcker alltså inte för att spänningen skall övergå till rädsla.
När man kombinerar två (eller alla tre) så blir det däremot genast SKRÄCK. Kolla bara:
Överraskning + Hot
En överraskning som upplevs som hotfull är förstås det enklaste sättet att föreställa sig skräck. Din flickvän har precis kommit ut ur duschen och går, i morgonrock, in i sovrummet och ska öppna garderoben och "BWUHUA!" du hoppar ut och skrämmer slag på henne! Det här är en av människans allra mest grundläggande instinkter. Känner man sig överraskad av något som upplevs som hotfullt (även om det bara är du) så reagerar man med ett ögonblicks rädsla. (eller mer, om det vore en mördare som väntade i garderoben) Överraskningarna behöver dock inte vara chockartade. Det kan lika gärna handla om att man får höra rösten från någon som man trodde att man hade dödat, och så står han bakom en och mår hur prima som helst...
Hot + Fasa
Fasa behöver inte automatiskt betyda skräck, men så fort man inkluderar hot så färgas fasan av ren och pur rädsla. En deckarintrig behöver inte vara läskig. Där fasar vi ju främst för andras liv, men så fort vi vet att mördaren är ute efter oss så blir det otäckare. Blir hotbilden tillräckligt stark så är det ingen tvekan om att det är skräck som gäller. Ett enda hotfullt samtal eller meddelande räcker egentligen för att man ska börja fasa för sitt liv. Eller vad sägs om att vakna upp av mystiska, hotfulla ljud som kommer från nedervåningen? Eller att besöka en ogästvänlig plats, osv osv osv. Det är ju inte svårt att komma på exempel i den här kategorin.
Fasa + Överraskning
Den elegantaste formen (i mina ögon). Man anar att något är i görningen och sedan kommer en överraskning som får en att hoppa till rejält. Tack vare det kusliga förspelet blir det något helt annat än bara en överraskning i sig. Jag brukar sitta och vänta på att min brödrost ska ploppa upp bröden. Jag sitter alltså och spänner mig och säger "bröden... är... klara... NU! ... .... nä... men... de... är... klaaara... NU! ... ... nämen NU! .... .... nämen NU!" osv osv tills bröden ploppar ut och man håller på att få en hjärtattack. Om man bara sitter och äter sin frukost och skiter i brödrosten blir man ju inte det minsta rädd när bröden är klara. Det är alltså bara ren dramatologi. Samma sak som när spelarna sitter och försöker få något vettigt svar ur en förståndshandikappad flicka och hon bara jollrar och volmar och håller på tills hon plötsligt rycker till, vänder huvudet mot spelarna och säger något freakat i lugn och behärskad röst till dem, innan hon återgår till att vara som förut. Det är ingen egentlig hotbild i det agerandet, ändå bygger kombinationen av fasa och överraskning upp en sorts skräck i sig.
Kombinationer av alla tre spänningsingredienser är inte heller att förglömma. De är dock oftast av typen "hot+fasa som övergår i en överraskning" eller bara "fasa som övergår i hot+överraskning", så man behöver inte orda något särskilt om det.
Nå, vad sägs om den defenitionen, va?
Det är iaf den bästa jag har just nu. Kom gärna med egna förslag, eller gör ert bästa för att ruinera mitt.
/Johan "Rabies" Rising :^)