Nekromanti När börjar du modda/lägger ner spelet?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vilka spel har du köpt som du känt - det här håller inte, det är för mycket fel på ditten, datten dutten?

Vilka regler är det du mest känt att du måste ändra alternativt fått dig att lägga ner att spela det?

Vilka regler är det du mest känt att du måste ändra alternativt fått dig att lägga ner att spela det?
Ars Magica. Missförstå mig inte, settingen är underbar, spelidén jättekul. Men när två av mina spelare tog fram miniräknare då de skulle kasta sina besvärjelser tog jag beslutet i huvudet: aldrig mer.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
lasergreger said:
Men när två av mina spelare tog fram miniräknare då de skulle kasta sina besvärjelser tog jag beslutet i huvudet: aldrig mer.
YIIIEKS! Men om du gillar det borde du ju bara moddat det?

/Niklas som hoppas att tråden inte kommer handla om Ars Magica nu men är nyfiken på det här svaret.

Eksem

Champion
Nobilis fick mig att inse en sak: Jag hatar system där man har poäng som man spenderar för att göra roliga saker. Har inte spelat Nobilis sedan dess, och vägrar att spela spel med sådana mekaniker (FATE, SS, etc). Det är inget som går att modifiera bort ur spelen heller, så jag spelar helt enkelt inte sådana spel.

Moddar jag så är det småsaker (i DnD4E spelar vi med att spelarna slår försvarsslag istället för att DM slår attackslag, och med halva hit points), och det gör jag när det helt enkelt framstår som små hack för stor effekt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Vilka spel har du köpt som du känt - det här håller inte, det är för mycket fel på ditten, datten dutten?
Samtliga, hittills.

Niklas73 said:
Subtraktion överhuvudtaget. Motståndstabeller och liknande ineffektiva lösningar. När det är för många regler. När det är regler som inte passar in i hur jag utifrån flufftexter och bilder föreställer mig spela spelet, eller spelleda det.

Mogger

Hipsteranka
Det är lättare att svara på vilka spel jag tycker håller (vilket inte behöver betyda att de är bäst, men de funkar som de ska och de är begripliga för mig). Iaf till 95%.

- Apocalypse World
- Mouse Guard
- Noir
- Trollbabe
- The Pool
- Solar System
- Version Noll
- Burning Wheel

Jag har säkert missat något, men det viktigaste här är att jag alltså exkluderar 99.999% av alla rollspel. För mig är de trasiga eller så har jag inte läst dem. :gremsmile:

(med det sagt så moddade jag de flesta av de spelen ovan ändå)

solvebring

Superhero
Niklas73 said:

Det har nog aldrig hänt; inte riktigt så. Jag har förenklat en del regler här och var i de flesta spel jag spellett (vilket inte är så många trots åren som gått), fast mer omfattande har det egentligen aldrig varit. Man pillar lite här och där för att något inte riktigt stämmer med det man vill åstadkomma.

Det enda spelet jag lagt ned att spelleda pga regler (fast egentligen inte, se nedan) är D&D 3.5. Jag spelledde det två sånger, vi hade skitkul men jag orkade inte lägga ned den tid som krävs för att man ska få bra koll på ens allt i grundböckerna. Bara att försöka göra en SLP med magier och jox skrämde skiten ur mig. Det var för mycket att ha att göra med helt enkelt. Jag skulle dock gärna vara spelare i D&D. Så kort sagt var det inte reglerna det var fel på, det var snarare reglernas omfattning som inte stämde överens med min lata inställning till vad jag som spelledare vill lägga tid på och inte.

anth

Vetefan
Niklas73 said:
Vilka spel har du köpt som du känt - det här håller inte, det är för mycket fel
- Spel med för många tärningar. Jag tycker om att slå tärning - men Storytellers tärningspölar och Eons OB6:or får mig att må illa.
- Spel med för komplexa regler. Det är bara ungdomar med för mycket fritid som har tid att sätta sig in i komplicerade spel - kommer inte på något bra exempel just nu.
Generellt: ju äldre man blir desto enklare saker "out of the box" vill man ha - vilket får mig att undra varför jag spelar DnD4 - kanske för att gammal kärlek aldrig rostar? :gremsmile:

Niklas73 said:
DnD. Jag har spelat ADnD/DnD i över 25 år och jag tror inte att jag spelat det en enda gång omoddat - det SKA liksom spelas moddat.
Vampire. Älskar WoD-världen, VÄGRAR ta i Storytellersystemet ens med tång.
GURPS. Måste erkänna att för ett par år sedan höll jag på att bli skogstokig på det systemet, gammal dnD-spelare som man var fanns liksom bara d20 i sinnesvärlden - 3d6 kändes som en vederstygglighet - nu för tiden har jag vuxit upp och accepterar de flesta tärningar (utom tärningspölar och OB-tärningar).

Niklas73 said:
YIIIEKS! Men om du gillar det borde du ju bara moddat det?
Jo det kan man ju tycka. Men rent ärligt så orkade jag inte, ars magica bygger ju väldigt mycket på sitt gedigna magisystem så det kändes som en allt för stor grej att modda om det till något enklare, men som funkar på samma sätt.

Jag borde hålla mig från denna tråd då jag inte alls är någon stor moddare.

Hrimfar

Veteran
Niklas73 said:
Jag förändrar alla spel som jag spelleder...

De spel jag har skaffat som jag tycker håller måttet bäst är:

Legends of Anglerre/Starblazer som är jäkligt heltäckande för alla typer av settings (har en egen postapokalyptisk setting)
Mouse Guard som är vad det är, men inte mycket mer
Eon som dock kräver en hel del förändring...

Men det där med vilka rollspel man gillar är så himla subjektivt. Speciellt när det gäller Eon vet jag att känslorna på detta forum är väldigt blandade.

Rickard

Urverk speldesign
Deadlands, med första reglerna. En handling i strid kunde ta upp till åtta olika tärningsslag med olika tärningar och där alla slagen var öppna. Det blev mest att spelarna satt och slog tärningar. Jag övergav spelet när jag insåg det och har aldrig tagit upp det igen. Detta var mer än tio år sedan och under en period där min smärttröskel för tunga spel var väldigt hög.

Att spela med Savage World-reglerna är dock en tanke som har slagit mig.

--- senaste åren ---

Unknown Armies. Ett av de bättre BRP-systemen på marknaden, om inte DET bästa. Spelet är smart och föredömligt skrivet. Dock tilltalar inte världen mig. Fringe + The Lost Room borde tilltala mig, men det är något som saknas i spelet. Jag känner inte att spelet har någon atmosfär.

Trail of Cthulhu. Cool idé, stämningsfylld bok, men jag pallar inte med regelsystemet. Det gör liksom ingenting, så varför ska jag och mina spelare sitta och lära oss ett system som det liksom inte händer någonting med? Man kan lika gärna friforma istället för att använda sig av systemet ... och de scenarion jag har läst har inte varit mycket att hänga i julgranen.

Mouse Guard. Det har möss. Möss! ...men en spelstil som verkligen inte tilltalar mig och ett regelsystem med på tok för många lappningar för att det ska sitta ihop. Jag försökte en gång men det var bara torrt, tråkigt och stelt. Skulle kunna ändra lite i spelstilen, men då faller det på att spelsystemet är för komplext för min smak.

Jag försöker alltid spela by the book från början. Sedan tar jag bort sådant som är ointressant för mig eller förändrar det så att spelet flyter smidigare.

/Han som dock skulle vilja testa på spelen med en annan spelledare, vilket han bland annat har gjort med ToC

Botulf

Hero
Drakar och Demoner. Alla versioner. Så fort jag tittar i DoD så börjar jag direkt läsa efter bitarna som måste ändras, skriva appidex, leta regelvarianter i andra spel etc. Jag kan bara inte låta bli. Mer valfrihet, mindre slump, mer abstraktion, strömlinjeforma etc.

Även Dungeons&Dragons. Är det D20 letar jag efter alla möjliga sätt att förenkla. Är det äldre versioner letar jag efter sätt att få det så likt D20 D&D som möjligt i mekanik, strömlinjeforma och lägga dit samma valfrihet av raser&klasser.

Andra spel: Mutant Chronicles, Göttermämmerung, Mutant, Conan RPG, Coriolis m.m. Allt ifrån att lägga till något litet subsystem/mekanik eller byta system helt.

Ofta går det på automatik efter ett tag. Det blir nästan sama känsla att sitta och lösa korsord. Det finns bättre saker att göra. Men det finns något underhållande i det tills det tar stopp och man inte kommer längre.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Niklas73 said:

Behövs några större ingrepp så förblir spelet ospelat. Jag har för mycket bra att välja på för att det ska vara värt att sitta och slita med att få någon annans spel att funka.

Mycket små grejer ändringar, och sånt som uppstår av att man missuppfattar/feltolkar (till det bättre) – det som jänkarna kallar »drifting« – är helt okej däremot. På rak arm kommer jag väl bara på ett par spel jag gör så i dock.

Det enda jag tvärsäkert vet att jag skulle husregla i är äldre Dungeons & Dragons och retrokloner (Labyrinth Lord, etc.) där det liksom tillhör spelkulturen på ett väldigt tydligt sätt att sätta sin prägel på kampanjen osv.

Det här är dock som det ser ut nu: för 2-3 år sen så kikade jag bland annat på om jag skulle ändra lite i Saga (kasta ut färdigheten Försvar, banta färdighetslistan, inför slag á la Pendragon), men efter ett tag kändes det bättre att bara låta det vara som skrivet.

Ögat

Hero
Jag har modifierat typ alla spel jag spelar, med varierande framgång. Ofta blir slutresultatet att det gamla regelsystemet får följa med ändå med bara någon mindre ändring. Gemini är nog det enda spel som jag bara la ifrån mig. Coriolis ligger i farozonen.

Den vanligaste problemet är "jag orkar inte läsa in alla skittråkiga undantagsregler" och den vanligaste modifikationen blir således "jag förhåller mig ganska fritt till regelsystemet".

Mina favorit-tilläggsregler är "udda, och det är sant för att du sa det", eller "slå ett slag och om du lyckas är det som du sa det" - alltså att mer berättarmakt förläggs till tärningsslaget.

Ond bråd död

Swashbuckler
anth said:
Niklas73 said:
Vilka spel har du köpt som du känt - det här håller inte, det är för mycket fel
- Spel med för många tärningar. Jag tycker om att slå tärning - men Storytellers tärningspölar och Eons OB6:or får mig att må illa.

Vampire. Älskar WoD-världen, VÄGRAR ta i Storytellersystemet ens med tång.
GURPS. Måste erkänna att för ett par år sedan höll jag på att bli skogstokig på det systemet, gammal dnD-spelare som man var fanns liksom bara d20 i sinnesvärlden - 3d6 kändes som en vederstygglighet - nu för tiden har jag vuxit upp och accepterar de flesta tärningar (utom tärningspölar och OB-tärningar).
oooh, en tvillingsjäl.

Dock är det antagligen nåt fel i huvudet på mig för jag blir helt krank på alla spel. Inget är bra nog lixom. Jag har hängt upp mig på nån sorts "Det Perfekta Rollspelet" och blir aldrig nöjd med nåt system. Just WoD är väl det system som jag stört mig allra mest på dock.

Zappelina

Swordsman
Jag tror jag moddar allt genom "drifting". Jag kan inte komma ihåg regler. Jag är en dysregliker tror jag. Oftast märker jag inte ens själv att jag egentligen spelar ett helt annat spel än vad jag utger mig för att spela... Ibland märker mina spelare något, speciellt om jag ändrar regler för samma sak i ett och samma möte. Jag tror inte just det är så värst kul för dem egentligen, men på det hela taget går det bra.

Ja, så med det sagt så moddar alltså allt och tilltalas jag inte av ett system så tar jag ett annat system som jag tycker kunde passa i settingen och glömmer bort det istället.

Arfert

Facit
DeBracy said:
Det här är dock som det ser ut nu: för 2-3 år sen så kikade jag bland annat på om jag skulle ändra lite i Saga (kasta ut färdigheten Försvar, banta färdighetslistan, inför slag á la Pendragon), men efter ett tag kändes det bättre att bara låta det vara som skrivet.
Varför kändes det bättre? Nyfiken.