Nekromanti När blev invecklad dålig kritik?

Marcus J

Hero
Såg här om dagen ett inslag om Madonna och Herr. Madonna, det hela handlade om premiären av den senares nya film (gubben är tydligen regissör), Revolver. I slutet av inslaget så sa de (på ett ungefär): Madonna är med som stöd för [Hennes man] vilket kan behövas, filmen har inte fått särskilt bra kritik och har blivit kallad pretansiös och invecklad.

Min fråga är: Sen när är invecklad ett dåligt omdömme?

/Marcus

Dewil

Skrivbordsgeneral
Tja, i den värld(*) där all film på annat språk är engelska anses "svår" så är väl inte heller "invecklad" en populär egenskap...

Dewil

(*) SF:s värld

Ost

Warrior
Det är relativt

"Invecklad" har endast negativ klang hos folk som vill ha lättsmält underhållning. Jag har inget emot att använda hjärnan. Invecklade historier är oftast de som engagerar mig mest.

F.ö. vägrar jag erkänna att "pretentiös" har någon allmängiltig negativ betydelse. Varför ska man låta sig störas av upphovsmannens anspråk och eventuella storhetsvansinne om resultatet trots allt faller en i smaken? Det är väl det - oavsett hur pretentiös någon är så får han aldrig höra det av folk som gillar det han gör... subjektiv uppfattning, mao.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sen när är invecklad ett dåligt omdömme?
Filmkritiker är dumma i huvudet! Det baseras på omdömet om Bladerunner i Leonald Maltins filmrecensionsbok - filmens handling anses vara för komplicerad!
Här är handlingen: Replikanterna har rymt. Snuten ska fånga dem.
Hur mycket enklare kan det bli?

/tobias

Marcus J

Hero
Re: Det är relativt

"Invecklad" har endast negativ klang hos folk som vill ha lättsmält underhållning. Jag har inget emot att använda hjärnan. Invecklade historier är oftast de som engagerar mig mest.
Precis vad jag menar!

Invecklad är för mig snarast ett bra omdömme.

/Marcus funderar på att se filmen.

Organ

Out of time, out of mind
Sen när är invecklad ett dåligt omdömme?
Om en films inveckladhet (kan man säga så?) är i vägen för tittarens uppskattande av filmen så är det definitivt ett dåligt omdömme. Däremot är "invecklad" inte ett allmängiltigt negativt omdömme. Det finns en uppsjö film som skulle må bra av att få en rejäl dos inveckladhet (vet fortfarande inte om man kan säga så) injicerad i hjärnbarken. Här gäller annars samma sak som med alla ingredienser som en film kan innehålla; görs det dåligt är det bara fel, görs det bra sitter det som en smäck.

/Anders

hraufnir

Swordsman
Jag har nog alltid fått en negativ vibb av just ordet invecklad. För mig betyder invecklad att det är "onödigt krångligt". En film kan vara utmanande för sinnet (t.ex. Being John Malkovic) eller bara onödigt krångliga.

Det är lite så jag ser på saken, men då anser jag att ganska mycket är mer än bara mycket, vilket få i min omgivning verkar hålla med om. (Något som får skumma effekter då jag säger att jag mår ganska bra)

Gordeg

Hero
Ja, jag tolkar också "invecklad" som en antydan om att något är onödigt krångligt.

Det finns alternativa ord som har en mer positiv laddning. "Avancerad" till exempel.

Gordeg

Johan K

Gammal & dryg
Säg det...

Min fråga är: Sen när är invecklad ett dåligt omdömme?
Det kan man ju undra ja...
bara föratt man kan/verkar vara inveckald så betyder väll det inte att man är dålig på nått sätt.. Verkar mysko tycker jag att man ger ett sådant omdömme..

/ Johan K, som tänkte gå & ta en dusch nu..