Nekromanti När blir världen sig aldrig lik?

Lindenius

Swashbuckler
Tråden startas som en spin-off från Rosenius inlägg här.

När jag var liten ansåg jag att världen aldrig mer skulle bli sig lik när två personer hade försvunnit - Carl-Gustaf Lindstedt och Povel Ramel.

Carl-Gustaf stack ju ganska tidigt. Povel höll sig kvar mycket längre, men nu har även han tagit av sig skorna.
Alltså: Vilka personer har så stor betydelse för din världsuppfattning att världen aldrig kommer bli sig lik när de försvinner?

För min del är det:

John Williams
och
George Lucas

Även om George Lucas inte har gjort så mycket bra de… senaste decenierna… så är hans närvaro över min töntiga uppväxt stor.

//erik. Och 1000 minuspoäng till den som säger "mina föräldrar" eller något annat lamt

Lycan

Hero
Det skulle väl vara Sara Lidman det.

- L

PS
Hon är visserligen död. Men ändå.
DS

Ymir

Liten kantbaron
Här är, på rak arm, personerna som världen aldrig hade blivit densamma utan; personerna som bara inte []får[/i] dö. Märkligt många har nog med filmbranschen att göra. I wonder why that is?

Jan Aghed
Filmkritiken och fikonspråket som konstformer hade aldrig återhämtat sig från förlusten.

Umberto Eco
Vem ska annars skriva dryga gästkrönikor i västvärldens samtliga dagstidningar?

Tony Leung Chiu-Wai
Han är den bästa skådespelaren på jorden; bar none. Bara att han är med i en film gör det vetenskapligt omöjligt för den att vara dålig. Om han dog hade världen hade plötsligt känts väldigt...tom. Dessutom måste han göra en buddy movie med Johnny Depp innan någon av dem kolar.

Wong Kar-Wai och Zhang Yimou
Är i princip försvunna redan; iochmed att Wong på sistone tycks ha sålt sin själ till jänkarna och Zhang bara gör sunkig monsterbudgetwuxia. Somehow har jag inte förlorat hoppet om någon slags revansch för dem, men även om så inte inträffar tycks tomrummet inte bli så stort som jag väntat mig...nya regissörer växer fram och fyller det. The great filmmaking must go on.

Stephen Hawking
Kom igen, han är ett drägglande permobilkolli som med monoton robotröst lanserar nya teorier om liv i yttre rymden, svarta hål och än mer abstrakta fysikaliska koncept; och dessutom har han humor. Han är alldeles för cool för att dö. Någonsin.

Hiroaki Samura
För om han dör eller försvinner spårlöst eller whatever så får jag aldrig läsa fortsättningen på Blade of the Immortal, som influerat mig mer än förmodligen något annat verk, och då kommer jag snabbt degenera mentalt och, när jag nått nån slags psykotisk motsvarighet till otillgänglighetspolen, gå bärsärkagång med en brandyxa och ta med mig ett helt mangakonvent i döden. Det är nog inte långsökt att förmoda, att saker aldrig hade blivit sig riktigt lika efter det.

Maggie Smith
Vem ska annars vara "den där dryga kärringen" i alla brittiska filmer? Det hade aldrig mer varit lika roligt att titta på europeisk film om Maggie Smith-spottingen var död som sport.

Kerstin Ekman
För att hon liksom är sinnebilden av hur jag vill ha min ålderdom; välkänd kulturpersonlighet (i.e., svensk prettoförfattare), stuga i Jämtland där jag kan sitta och skriva märkliga bygderomaner, och en tom stol i Svenska Akademin som jag dissat för att Horace Engdahl Jr är ett arsle. Hon får således inte dö innan jag är gammal nog att axla den manteln; tomrummet hade blivit alltför stort.

Li Xiaolu
För efter att hon dött (eller okej, kremerats eller börjat ruttna) kommer hela mänsklighetens samlade hotness att sjunka med typ 10,5%...and we wouldn't want that, would we?

Fidel Castro
Han har varit en nagel i ögat på USA sedan typ slutet av pleistocen; and so he should remain. Dessutom är han så jävla gammal redan att det vore helt meningslöst för honom att dö nu. Och så har världen alldeles för ont om old school-diktatorer nuförtiden; idag är alla läskiga, läkemedelsbolag-sponsrade låtsasdemokrater eller "president for life".

Och så, slutligen:
John King Fairbank och Marija Gimbutas
De två historiker som påverkat min historiesyn, och därmed min världsbild, mer än några andra. Men de är redan ett med historien. Väldigt, väldigt döda; det vill säga. Varför märkte jag aldrig någon skillnad? Solen slocknade inte ens!

- Ymir, uppriktigt förvånad över det

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Just nu: Ingen alls, faktiskt. Alla mina hjältar är redan döda, eller har inte producerat särdeles mycket av värde sedan 70-talet nångång.

//Krank, försenad hippie

Tibbelin

Warrior
Min världsbild har redan ändrats totalt av förlusten av det totalt lama svaret mina farföräldrar. Den viktigaste personen under min uppväxt var nämligen min farmor, dock skulle det visa sig att farfars död skulle rasera världen. Den farmor jag kände, älskade och såg upp till klarade inte av att leva ensam så vid hennes död 6 år senare hade jag redan sörjt klart båda två.

Men bland mera kända personer så är det väl en värld utan Sean Connery som ter sig främmande. Nu gör han visserligen inte filmer längre men ändå, ska man välja film till filmkvällen och den ena har Sean Connery i sig så blir det genast ett enkelt val.

Sen saknar jag idel hjältar inom musiken som jag skulle gett nästan vad som helst för att få se live, men ödet ville annorlunda.

/Även här en försenad hippie

MrG

Swashbuckler
Jag skulle lägga till Beppe och Tage Danielsson till de stora saknade.

Och instämma i Sean Connery.

Och lägga till Hasse Alfredsson, Björn och Benny, Madonna och säkert massa till som man kommer på att sakna när de går bort.

-Gunnar

Johan K

Gammal & dryg
Då skulle jag vilja säga Astrid Lindgren, hon var min största sagotantsfavorit när jag var liten & är det fortfarande.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Svårt att säga

Svårt att säga. Det måste ju vara någon som varit angelägen under en väldigt stor del av ens liv. Men grejen med gamla hjältar är ju att de, med stigande ålder och vikande hälsa, bleknar bort under en längre tid och när de väl dör så har de sedan länge försvunnit ur världsuppfattningen. Povel Ramel, till exempel: förutom det årliga utdelandet av Karamelodiktstipendiet så har han inte gjort något minnesvärt sedan 1992-1993 någon gång.

Återstår de som dör medan de fortfarande är verksamma, vanligtvis inte av ålder utan av andra orsaker (knark, våld, plötslig sjukdom etc.) och jag kan inte komma på någon som betyder särskilt mycket för mig, bara en massa exempel på "hade jag bara varit..."

Hade jag bara varit äldre hade kanske Olof Palmes och Tage Danielssons dödsfall rubbat min världsbild. Hade jag bara gillat Ulf Lundell... Hade jag bara inte varit republikan... Hade jag bara varit hårdrockare...

Dewil

magoo

Hero
Ernst-Hugo Järegård var en stor förlust för mig. En mycket, mycket schtor förluscht... Tage Danielsson blev också för ung! S mycket roligt och tankvärt den mannen kunde producera.

Men min världsbild rubbas inte för att någon kändis försvinner, då måste det bli någon mer närstående. När min mamma dör kommer det att kännas som om en viktig bit försvunnit från livets gräddtårta.

Marukusu

Hero
"Just nu: Ingen alls, faktiskt. Alla mina hjältar är redan döda, eller har inte producerat särdeles mycket av värde sedan 70-talet nångång."

Subcomandante Marcos/Delegado Cero måste väl ändå vara tillräckligt radikal?

Själv så kan jag instämma med de tidigare nämnda Fidel Castro och Sean Connery samt lägga till min mormor, Steven Spielberg, Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone och Hugo Chavez.

Listan över individer jag inte alls skulle sakna om de gick bort toppas för närvarande av Margaret Thatcher.

/Marukusu, rankar.

Troberg

Sinister eater
Ernst-Hugo är redan nämnd.

Björn Afzelius är en annan person som världen är fattigare utan.

Carl Gustaf von Rosen är en annan person jag betraktar som en hjälte som världen borde fått ha kvar.

En person som kanske inte har haft samma stora genomslag för världen, men som hade ett stort hjärta och vars död chockade mig var Bam Bam Bigelow.

Om det var på gott eller ont låter jag vara osagt, men det är helt klart att mordet på Saddam Hussein haft stor inverkan på världen.

En person som visat hur viktigt det är att göra det rätta, även när man får lida för det är Mordechai Vanunu. Jag hoppas verkligen att han får uppleva lite frihet innan det är hans tur.

En kreativ politisk tänkare som jag verkligen gillar hans attityd och tankar är Subcomandante Marcos. Tyvärr lär han väl inte heller få leva så länge.

Krille

Super Moderator
John Williams
...vilket påminner mig om hur genuint ledsen jag blev över att Jerry Goldsmith gick bort. Det var en av de mer kreativa och varierande filmmusikkompositörerna, med saker som Alien, Legend, Rambo och ett lass Star Trek i bakfickan. På många sätt sparkade han rumpa med Williams.

Men han är ju redan död, och det var ju inte det som du frågade om, utan om vem som skulle saknas om han kom att dö nu sådär på stubben. Jag kan bara komma på en person som faktiskt skulle hoppa upp på toppen direkt.

Knugen.

'nuff said!

Arfert

Facit
Rolling Stones kanske?
För att de är den sista ikonen som finns kvar från popens/rockens stora genombrott på 60-talet...

Rosen

Myrmidon
Re: Svårt att säga

Hade jag bara varit hårdrockare...

Lemmy!
Fast det finns redan tillräckligt med alkohol i hans kropp för att döda en hel pluton, så eventuellt inträder han bara i ett inaktivt stadium av balsamering...

--
Åke

MrG

Swashbuckler
Appropå filmmusikmakare

Vangelis!

Han står över Williams och Goldsmith på min lista. Bäst ännu, även om det var länge sedan jag hörde ett spår från honom (hoppas det inte innebär att han är död). Även om Williasn och Goldsmith ockå är genier, så tycker jag Vangelis är filmmusikens mästare.

Filmtiset för de som gillar filmmusik, är filmen "the holiday" inte för musiken utan för musiknörderiet. Gullig komedi i övrigt, men Jack Black komentarer över musik är fantastiska!

-Gunnar (lite filmmusiknörd, men känner värre)

Troberg

Sinister eater
Snack...

...Ennio Morricone skrev filmmusikhistorien. Resten är fotnoter.

Jag säger bara 'The man with the harmonica'!

Targon

Hero
Jag kommer att bli genuint ledsen när Umberto Eco trillar av pinn. För att inte tala om senantikvetaren Peter Brown.

Fylldes av melankoli igår när jag fick veta att Povel Ramel hade dött. Det är i sådana lägen man inser att man i takt med att man själv bara blir äldre och äldre kommer att tvingas uppleva hur allt fler av de gamla hjältarna kommer att passera över till de sälla jaktmarkerna. Och till dessa hjältar som passerat 65 år ålder räknar jag Hasse Alfredsson, Ingmar Bergman, Max von Sydow, Gösta Ekman, Björn Gustafson, Lill Lindfors, Magnus Härenstam, Sven-Bertil Taube, Harriet Andersson, Christina Schollin, Jan Malmsjö, Börje Ahlstedt, och så vidare. Personer vars oundvikliga framtida dödsrunor kommer att drabba mig med chock och sorg.