nano
Diehard, death or glory Toad
- Joined
- 25 Apr 2019
- Messages
- 573
I kärnan är rollspelet främst en sorts samtal som flyter ganska fritt från pratscener till meta till prövningar. Det är blandat hur friformigt eller regeltungt man gör det.
Vissa situationer blir lätt nästan separata spelmoment, - jag tittar på dig nu Strid, som därför ofta formellt avskiljs till ett eget moment. Olika rollspel har olika moment, i Nerver av stål är bearbetningen av frågepappret ett eget moment mellan scenerna, medan Ur varselklotet har en lite mjukare form där äventyrsscener varvas med vardagsscener.
När och varför delar ni formellt upp spelet i moment med egna regler, syften eller teman? Vilka moment tycker ni är bra att särskilja på det sättet?
Vissa situationer blir lätt nästan separata spelmoment, - jag tittar på dig nu Strid, som därför ofta formellt avskiljs till ett eget moment. Olika rollspel har olika moment, i Nerver av stål är bearbetningen av frågepappret ett eget moment mellan scenerna, medan Ur varselklotet har en lite mjukare form där äventyrsscener varvas med vardagsscener.
När och varför delar ni formellt upp spelet i moment med egna regler, syften eller teman? Vilka moment tycker ni är bra att särskilja på det sättet?