Nekromanti När det känns skönt att jobba

magoo

Hero
Min bibliotekarie blir nästan överdrivet förtjust när jag frågar om böcker, t ex nu senast "Hanteringen av odöda". Han brukar boka ett gäng böcker åt mig i bara farten, såna som han tror att jag ska gilla - och det stämmer!

Min bibliotekarie + alla plötsligt alerta receptarier på Apoteket har fått mig att omvärdera min syn på dessa båda yrkesgrupper. Förr: trötta och icke serviceminded, nu alerta, attraktiva och ambitiösa :gremlaugh:

Jag hade också en bra dag på jobbet, fick en stor och meningsfull uppgift med roligheter - styra upp sponsring bland annat.

Nightowl

Champion
Hur vissa bibliotekarier fungerar...

Den "normala", mekaniska delen av vårt jobb, låna ut och lämna tillbaka, det som på biblioteksslang kallas "cirkulationen", det kan en klyftig schimpans hantera. Det är således omåttligt trist att bara göra sådant. Folk som behöver extra hjälp innebär att det händer något.

Å andra sidan finns det en kategori, som jag hoppas är i utdöende, för vilka jobbet främst går ut på att förvalta böcker och andra media. Där är låntagare mest till besvär. Dom sliter på böckerna!

Erik

dream

Hero
Re: Hur vissa bibliotekarier fungerar...

Å andra sidan finns det en kategori, som jag hoppas är i utdöende, för vilka jobbet främst går ut på att förvalta böcker och andra media. Där är låntagare mest till besvär. Dom sliter på böckerna!
Lustigt (?) nog finns sådana lärare också - de önskar förvalta sin sal och sina läroböcker - eleverna sliter på båda och borde därmed förbjudas, dessutom är de högljudda, ställer besvärliga frågor och kan i största allmänhet inte uppföra sig. Det kallas att bli bitter på jobbet och bör i görligaste mån undvikas... :gremwink:

Dilandau

Myrmidon

Under min tid som biblioteksassistent kunde jag konstarera två saker:

1. Det finns två subarter av bibliotekarier. Den ena är ofta över 40 år gammal och bitter. Ogillar låntagare och försöker instifta biblioteksregler som gör livet lättare för dem, inte för låntagarna. Den andra sorten är ofta under 40 år gammla, och väldigt outgoing och serviceminded. Kan tänka sig köpa in nya sorters litteratur (typ serier) och dricker mycket vin när de är lediga.

2. Ingen bibliotekarie kan förklara exakt varför jag skulle behöva plugga 2 år till på högskola för att kunna utföra deras arbetsuppgifter.

Krille

Super Moderator

Det kallas att bli bitter på jobbet och bör i görligaste mån undvikas...
Det drabbar ungefär alla serviceyrken. Jag hade min sådan period för ungefär två år sedan då jag förbannade kunder till jordens undergång. Sen upptäckte jag nånstans att de betalade mina räkningar.

När jag sedan återgick till att bli vanlig löneslav och uppbära vanlig lön igen så satt den positiva effekten kvar.

...och det där är förmodligen ännu en orsak till att alla borde prova på att ha eget företag någon gång. Jag är rätt övertygad om att det skulle göra ganska gott för arbetsmoral, kundservice och inställning till företagande och företagare i största allmänhet. Realpolitiskt är det förmodligen omöjligt, menvafan, kan vänsterpartiet gå till val på 200 000 nya offentliga ofinansierade jobb så...

Johan K

Gammal & dryg
Haha !
kan tänka mig att det känns så där bra & mysigt när man får göra en sdåan grej !
Unger den känsal känns igen när man lyckats få en av ungarna att fatta grejer. Känns åxå jäkligt bra.