Nekromanti När ett rollspel är färdigt

kwarnberg

Swordsman
Ja, vad gör ni med era spel när ni är klara med dem? Med klara menar jag alltså er definition av ordet, oavsett om det rör sig om att spelet är klart först när det tryckts och gått till försäljning, eller om det är klart när ni för sista gången stänger ordbehandlaren.

Är det ert nu färdigställda spel som är spelgruppens nästa spel? Eller har ni spelat det hela tiden? Kanske hittar du ingen grupp att spela spelet med, och det är andra spel som är i fokus? Eller ger du dig direkt på nästa projekt, utan att spela ditt eget verk alls efter det är klart?
För mig som inte slutfört något spel än är detta jag är oerhört nyfiken på, och som är väldigt svårt att spekulera i. Det finns ju ett gäng spelskapare här, så att säga. Någon som kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter?

Tre solar

Hero
I mitt fall har jag gått från att aktivt försöka få gruppen att spela mitt spel, till att aktivt försöka styra oss att spela andra saker. Man vill ju spela sitt eget spel för att man tycker det är svinbra, men samtidigt känns det lite ego när det spelas för mycket. Samt förstås att man inte vill att gruppen ska tröttna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mitt spelande har i princip inget med mitt makande att göra. More than Human spelade vi ett bra tag innan släpp och genom olika iterationer. Rotsystem har jag, ska jag erkänna, faktiskt aldrig spellett. Det har jag bara byggt. Kutulu spelleder jag ju.

Jag har å andra sidan ingen traditionell kompis-spelgrupp kvar. Ett tag hade jag några ihopskramlade WRNU:are som spelade söder om stockholm, nu spelar jag Kutulu med två grupper som specifikt samlats ihop just för att spela det. Jag tror inte att de grupperna kommer att spela något annat ihop inom överskådlig tid.

Om jag skulle spelleda Rotsystem så skulle jag nog göra samma sak där, och sätta ihop en spelgrupp specialdesignad för att spela Rotsystem.

Så det varierar. Men när jag skrivit klart ett spel som t.ex. Rotsystem börjar jag ofta fundera på antingen nästa spel eller kommande moduler till spelet ganska omgående. Det är väl vad som händer "när det är klart".