Beastslayer
ROTN
....brukar världar och annat gå sönder. Jag har en rätt stor kampanjidé kring detta.
Ärkegudarna lever ensamma (de är 2 st) och har så gjort sedan skapelsen när de själva kom till. De tröttnar efter lång tid på att vara ensamma och beslutar sig för att gå emot skapelsen och skapar själva en hög med avkommor som de stöper i en gjutform formade efter dem själva. Saker och ting går hyfsat bra i en tid. Men några av barnen blir avundsjuka på sina "föräldrar" och detta växer sig starkare och starkare. Tillslut så går de från smågräl till öppen konflikt och de använder sig av diverse hjälpmedel i sin kamp (människor, monster och andra varelser) emot varandra. Slutligen så inser Ärkegudarna att de måste kasta ner alla sina barn, men priset är så högt att de både kommer att slungas in i en evighets lång sömn och kommer aldrig mer att kunna påverka världarna och universum runtomkring sig.
Deras barn kraschar ner på en värld där deras kroppar bildar stora bergskedjor och massiva jordskalv som förändrar jordskorpan.
Världen är ung och varelserna som bor där primitiva, men de kommer i sinom tid att utvecklas till framstående civilisationer.
Gudarna som kraschat ned på världen är inte döda utan de vilar precis som sina föräldrar i en evighets lång dvala. Deras drömmar formar och påverkar däremot människor likväl som varelser och deras drömmar skapar saker och ting på världen. Sjukdomar, monster mm.
Tanken är att några tusen år senare skall saker och ting ha kommit till sin spets. Världen är i kaos och religioner har uppstått sedan länge formade efter dessa gudar (deras drömmar påverkar som sagt varelser) och undermedvetet eller medvetet så försöker de komma ur sin dvala. Ett stort världsomspännande krig håller på att utbryta och mitt i den här smeten kommer rollpersonerna in.
Det märks säkert att jag är väldigt inspirerad av Lovecraft och Cthulu och det är en sådan stämning jag vill åt även om jag inte vill använda Lovecraft´s mythos rakt av.
Där är metaplotten väldigt, väldigt grovhuggen. Var exakt rollpersonerna kommer in är jag ännu inte helt säker på, men att de skall vara den allra svagaste gudomens "vapen" emot sina syskon är en idé jag har just nu. Men jag vill hålla allt så stilla och dolt omkring detta så länge jag kan då jag är rätt övertygad om att all form av mystik försvinner om det är kännt för spelarna.
Nu vill jag bara bolla tankar och idéer. Spelsystem som är passande mm.
Vart börjar man en sådan här kampanj? Att något till synes litet leder in på en större väg är ju klassiskt. Finns det andra sätt?
Ärkegudarna lever ensamma (de är 2 st) och har så gjort sedan skapelsen när de själva kom till. De tröttnar efter lång tid på att vara ensamma och beslutar sig för att gå emot skapelsen och skapar själva en hög med avkommor som de stöper i en gjutform formade efter dem själva. Saker och ting går hyfsat bra i en tid. Men några av barnen blir avundsjuka på sina "föräldrar" och detta växer sig starkare och starkare. Tillslut så går de från smågräl till öppen konflikt och de använder sig av diverse hjälpmedel i sin kamp (människor, monster och andra varelser) emot varandra. Slutligen så inser Ärkegudarna att de måste kasta ner alla sina barn, men priset är så högt att de både kommer att slungas in i en evighets lång sömn och kommer aldrig mer att kunna påverka världarna och universum runtomkring sig.
Deras barn kraschar ner på en värld där deras kroppar bildar stora bergskedjor och massiva jordskalv som förändrar jordskorpan.
Världen är ung och varelserna som bor där primitiva, men de kommer i sinom tid att utvecklas till framstående civilisationer.
Gudarna som kraschat ned på världen är inte döda utan de vilar precis som sina föräldrar i en evighets lång dvala. Deras drömmar formar och påverkar däremot människor likväl som varelser och deras drömmar skapar saker och ting på världen. Sjukdomar, monster mm.
Tanken är att några tusen år senare skall saker och ting ha kommit till sin spets. Världen är i kaos och religioner har uppstått sedan länge formade efter dessa gudar (deras drömmar påverkar som sagt varelser) och undermedvetet eller medvetet så försöker de komma ur sin dvala. Ett stort världsomspännande krig håller på att utbryta och mitt i den här smeten kommer rollpersonerna in.
Det märks säkert att jag är väldigt inspirerad av Lovecraft och Cthulu och det är en sådan stämning jag vill åt även om jag inte vill använda Lovecraft´s mythos rakt av.
Där är metaplotten väldigt, väldigt grovhuggen. Var exakt rollpersonerna kommer in är jag ännu inte helt säker på, men att de skall vara den allra svagaste gudomens "vapen" emot sina syskon är en idé jag har just nu. Men jag vill hålla allt så stilla och dolt omkring detta så länge jag kan då jag är rätt övertygad om att all form av mystik försvinner om det är kännt för spelarna.
Nu vill jag bara bolla tankar och idéer. Spelsystem som är passande mm.
Vart börjar man en sådan här kampanj? Att något till synes litet leder in på en större väg är ju klassiskt. Finns det andra sätt?