Nekromanti När kommer Fallout rollspelet?

Chryckan

Swordsman
Varje gång jag spelar fallout så tänker jag alltid samma sak.
Vilken briljant setting det vore för ett rollspel.
Så nu när ytterligare ett dussin fantasy spel i form av Dragon Age har fått ett rollspel så frågar jag mig följande.

När kommer Fallout som rollspel?

Är det någon annan som skulle vilja spela ett sådant rollspel?

nominesine

Veteran
Tyvärr har jag ingen länk tillhands, men rollspelet finns redan. Gratis och nedladdningsbart. Förmodligen som PDF (jag har bara sett det i utskrivet format själv). Har inte provat det själv dock. Spelet fick goda recensioner av den enda människa jag känner som provat det. Utan tvekan dyker det snart upp någon på forumet som kan tipsa dig om var du hittar pdf-filerna.

nominesine

Veteran
Det var PDF:erna i länken ovan jag syftade på. Traditionellt och med ful layout. Men ser fungerande ut vid en första anblick.

chryckan said:
Är det någon annan som skulle vilja spela ett sådant rollspel?
Svar: Ja. Men för mig duger Mutantreglerna alldeles utmärkt för att jag ska få leva ut mina egna postapokalyptiska fantasier.

Poseur

Swashbuckler
Jag har Spellett och spelet i Fallout universet, dock ett par år sedan så långt innan 3:an kom ut. Vilket är både positivt och negativt.
Men generellt kan jag ju säga att settingen äger ju, det är ju fallout. Men reglerna i fallout PnP suger åsnekuk i rollspelssammanhang, det är liksom datorspelet rakt igenom helt och hållet med samma motor.

Så räkna med att behöva använda miniräknare och behöva modda monster och motstånd en hel del om du skall spela det. Men Settingen äger ju, och tycker man om dataregler så äger dom också.

/Poseur

CapnZapp

Myrmidon
Jaha. Du kunde inte ställa din fråga utan att skita lite i förbifarten på Dragon Age, eller?

Chryckan

Swordsman
CapnZapp said:
Jaha. Du kunde inte ställa din fråga utan att skita lite i förbifarten på Dragon Age, eller?
hehe... DA:O är ett lysande dataspel. Det är bara att till skillnad från Biowares andra rollspel (Mass Effekt, Kotor) så är DA:O inte något nyskapande vare sig till settingen eller berättar formen (eller quest systemet som är väldigt MMO aktigt).
Ändå så får just det spelet en PnP rollspel som vars enda unika egenskap är att det är baserat på ett framgångsrikt dataspel. Om det hade enbart dykt upp som rollspel så skulle det ganska så obemärkt sällat sig till de dussintals fantasy rollspel som redan finns. Hence dussin fantasy.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
CapnZapp said:
Huh? Han sket väl inte på Dragon Age? Det enda han skrev var "Så nu när ytterligare ett dussin fantasy spel i form av Dragon Age har fått ett rollspel så frågar jag mig följande."

Hur menar du egentligen?

Bunny

Crazy like a fool
On Topic, plz

Vitulv said:
Hur menar du egentligen?
Jag föreslår att deltagarna försöker hålla sig On Topic istället:

Fallout, inte Dragon Age.

Det var på väg ett: med GURPS reglerna.

Jag ska spelleda ett scenario i fallout-världen i framtiden, men då med mitt egna system. På WIKIn som jag länkat till finns ju allt man behöver för att få koll på settingen, funkar ju bra om man som mig sätter regler/system i baksätet.