Nekromanti När läser ni?

Balderk

Swashbuckler
Det här är ju en väldigt enkel fråga. När tar ni er tid att läsa? Och när köper ni era böcker? får ni lust att läsa en bok och så går ni ock köper den, eller hör ni till dem som köper massvis med böcker åt gången och skaffar er ett lager som bara växer och växer? Hör ni kanske till och med till dem som aldrig köper böcker utan praktiskt taget bor på biblioteket? Eller läser ni inte alls (då har i väldigt lätt att svara på första frågan).

Jag själv är en sådan person som hela tiden alltid hittar nya böcker att köpa, och köper dem. Jag skaffar mig alltså ett lager som växer under hela året. Min uppsammlingstid, då lagret sinar är på sommaren. Då tar jag mig tid att läsa väldigt mycket mer än vad jag gör under skolåret. I sommras läste jag nog ca 6000 sidor. Självklart läser jag också under skolåret (går i trean på gymnasiet för tillfället) men då har man tider att passa och saker att göra och på dagarna är man ju i skolan och när man kommer hem är man för trött eller för leds för att läsa. Då kan man hålla på med en bok väldigt länge. Även om jag försöker läsa när jag går och lägger mig är det inte alls ofta jag gör det. På helgerna har man annat för sig också. Men under denna tid köper jag fortfarande massvis med böcker, mer än under sommaren då jag verkligen läser. Och varje år ökar konsumtionen. Detta kan naturligtvis komma att utgöra ett problem. Och det var när jag tänkte på detta jag beslöt mig för att skriva det här inlägget.

Så, när läser ni?

MVH
Balderk

Johan K

Gammal & dryg
Tar mig tid..

Förösker läsa så ofta som möjligt... Det är en sådan skön avkoppling att bara flyta in i boken eller den nya rollseplsgrejen man nyligen köppt & bara låta tiden flyta iväg.
Oftast så blir det att man läser när man hoppat ner i sängen & bara kopplar ner det andra.
Det är njutining !

Eksem

Champion
Jag pendlar mellan Södertälje och Kista i stort sett varje dag. Då har jag tid att läsa. Men jag läser tyvärr mest programmeringsböcker eller rollspelsböcker. Skönlitterärt var det mycket länge sedan jag läste.

Rising

Vila i frid
Jag har en sorts tvångstanke som hindrar mig från att bara köpa en bok. Då känner jag mig nämligen lite töntig. Jag måste köpa en bibba och välja några som jag inte vet något om, så att det känns lite spännande när jag kommer hem. Jag köper böcker närhelst jag har pengar på mig, det är en lyx jag kostar på mig för att må bra.

Jag har betydligt svårare att läsa böckerna än vad det är att köpa dem. Jag läser mest på pendeltåg och tunnelbana, men jag har så dålig koncentrationsförmåga att jag oftast börjar tänka på en massa annat när jag kommit halvvägs. Jag blir för entusiastisk när jag läser en bra bok, liksom, jag börjar tänka "åh, kan man skriva så här?!" å sedan börjar jag fantisera om en massa olika böcker som jag ska skriva själv. Eller så ser jag ett ord och börjar plötsligt tänka "fy fan, det där är nog det finaste ordet som finns", och sedan börjar jag leka med det ordet tills jag har gjort en "cover" på det, eller utvecklat det till ett nytt ord. Som öh, jag stannade upp när jag läste "närvarande" för ett tag sedan, och kom på att dess egentliga motsats borde vara "fjärrvarande" egentligen, medan "frånvarande" är en avsaknad på båda dessa tu kvaliteter, och att jag borde väva in det som ett centralt begrepp i Eskapix. Direkt hade jag alltså börjat tänka på annat och tappat tråden i berättelsen. Jag kommer ihåg ett annat tillfälle då jag läste "förborgade" och "berättigade" i två meningar och började tycka att det fanns ett släktskap mellan dessa båda som skulle behöva utforskas i en dikt eller något. Liknande saker har skett med "emendera" och "idiom" som jag tycker borde kunna slås ihop till en sorts "emenidiomera" som alltså skulle betyda en sorts nyskapande dekonstruktion över de nyckfulla, karaktäriserade sätt vi formulerar vår omvärld på. Liksom, att återställa och lyfta fram den sanna innebörden av våra lustiga idiom i språket.

Osv. Jag har massor med böcker som jag bara kommit halvvägs in i, som jag sedan gett upp för att de fyllt mig med för mycket inspiration för att jag ska kunna fortsätta läsa i dem.

Nu senast tappade jag bort mig i den där "Zen, och konsten att meka med en motorcykel" eller vad den nu hette. Jag blir så frustrerad för att han bara drar sina resonemang till en viss bit och sedan nöjer sig med det, när han i själva verket borde fortsätta och dra konsekvenserna av vad han själv säger, och eftersom ingen gör det så blir det outhärsligt för mig att läsa och jag vill bara hoppa in i boken och ställa honom mot väggen eftersom hans resonemang har så mycket fel som ingen pekar ut för honom.

Så... Jag slutade med den, kanske har jag lyckats få upp spåret innan vi ska diskutera den om en knapp månad.

Just nu har jag precis betat av Paul Austers "Illusionernas bok" (en av få författare som lyckas leda mig hela vägen genom hans böcker) och läser Carl-Johan Vallgrens "Den vidunderliga kärlekens historia" (som är lysande rollspelsinspiration med massor av skrämmande freaks och missfoster, övernaturliga förmågor, överväldigande skrönor och en fantastisk dramatik skriven på mustigt "Fagins Hand"-språk) parallellt med Nietzsches "Så talade Zarathrusta" och Ordfronts senaste bok med ett urval texter skrivna av Karl Marx. De två senare fyller mig med så mycket idéer att jag har väldigt svårt att komma någonstans i deras böcker, jag läser ett par meningar och börjar hitta på mina egna berättelser hela tiden.

/Riz

Dimfrost

Special Circumstances
Carl-Johan Vallgrens "Den vidunderliga kärlekens historia" (som är lysande rollspelsinspiration med massor av skrämmande freaks och missfoster, övernaturliga förmågor, överväldigande skrönor och en fantastisk dramatik skriven på mustigt "Fagins Hand"-språk)
Kul att någon annan har hittat den boken (förutom alla icke-rollspelare då, eftersom den låg högt på försäljningslistan för pocketböcker...). Jag kan inte göra annat än att hålla med, och rekommendera den varmt.

Själv läser jag alldeles för lite böcker. Nu försöker jag ta mig igenom V. (ja, den heter faktiskt så) av Thomas Pynchon, med blandat resultat. På listan över böcker jag ska köpa finns främst Urth and the New Sun av Gene Wolfe och Perido Street Station (om det nu var rättstavat, jag orkar inte kolla upp det) av någon jag inte minns namnet på (och framförallt inte stavningen). Egentligen brukar jag försöka läsa lite varje kväll innan jag går och lägger mig, men det blir lite si och så med den saken. För övrigt skulle jag också vilja bli så entusiastisk som Rising av att läsa böcker. :gremcrazy:

/Dimfrost, parentesmästare

Netfeed

Swashbuckler
aldrig tyvärr, förutom den senaste pratchett boken har jag inte läst en enda skönliterär bok på två månader
ligger i en svacka just nu som jag inte kommit ur

dock läst en bok om OO-analys(jävla skola) och en java bok, samt en jävla massa manga

Balderk

Swashbuckler
På listan över böcker jag ska köpa finns främst Urth and the New Sun av Gene Wolfe och Perido Street Station (om det nu var rättstavat, jag orkar inte kolla upp det) av någon jag inte minns namnet på (och framförallt inte stavningen)
Perdido Street Station av China Mieville

The Book of the New Sun tror jag den heter förövrigt :gremwink:
Den vill jag också ha, precis som Perdido Street Station, som jag faktiskt köpt men glömde hos Chrull och jag nu donerat till wrnu. Hur går det med den saken förresten chrull?

MVH
Balderk

walium

Ganska töntig, faktiskt
All the time, my brother. All the time

Jag försöker läsa lite hela tiden. Men när man liksom jag har en massa kurslitteratur att harva igen så blir man ibland hjärtligt trött på läsande. Dessutom så har jag börjat läsa mer historisk litteratur på sistone och det tar lite längre tid för mig att läsa ut en sådan bok än ett skönlitterärt verk. Jag läser mycket på morgonen, precis när jag har vaknat brukar jag ligga några timmar under täcket med en bra bok. Sedan brukar jag läsa framför tv:n samtidigt som min rumskamrat spelar på sin Playstation 2.

Jag har som ambition att överraska både mig själv och andra med mitt val av böcker. Så fastän jag ser ut som en dammig, lätt nördig bokmal så har jag börjat bygga ut mitt bibliotek med till exempel: "Under det rosa täcket", "No Logo", "Ställd". Jag försöker att läsa allting som jag köper men den senaste månaden har jag lyckats bunkra upp ett rejält lager av olästa böcker. Så nu tänker jag försöka att inte köpa några fler böcker på ett tag.

Just nu läser jag "Stora döden" av Dick Harrison, nästa bok blir förmodligen "Osten och maskarna" av Carlo Ginzburg eller "Montaillou" av Emmanuel Le Roy Ladurie.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag läser inte alls särskilt mycket numer. Jag kan lugnt erkänna att datorn har ersatt läsandet för mig, för förr så läste jag innan jag somnade, nu sitter jag framför datorn istället.

Jag ska hursomhelst försöka komma igång igen med läsandet för det finns mycket som jag vill läsa, men inte läser i vilket fall. Jag ska bättra mig. Jag lovar. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Kombinationen studerande och kurslitteratur har verkat förödande på mina läsvanor. Dessutom har skönlitteraturen fått starkare rivaler i formen av filmer och fler utgivare av serier. Men jag köper dem en och en, sakta men säkert. Senaste boken jag läste var nog Vete Vapen Virus av J Diamond, en kort historia om alla som levat under de senaste 13000 åren (ambitiöst verk va?). Skönlitterärt ligger nog "Grass for his Pillow" av Lian Hearn, ett fantasyäventyr av klassiska mått fast i en Japansk miljö, väldans kul faktiskt. Nåja.

Storuggla, lovar läsa mera nu när hans vfu börjar

Balderk

Swashbuckler
Jag ska hursomhelst försöka komma igång igen med läsandet för det finns mycket som jag vill läsa, men inte läser i vilket fall. Jag ska bättra mig. Jag lovar.
Det ska jag fan ta och se till att du gör. Om det går tillräckligt långt får jag väl skicka nått virus till din dator så att du inte kan sitta vid den innan du lägger dig. :gremsmile:
På Gothcon ska du kunna redovisa åtminstone fem böcker du läst sedan idag utanför skolan. Uppfattat?

/Balderk, ställer krav....

Storuggla

Champion
"På Gothcon ska du kunna redovisa åtminstone fem böcker du läst sedan idag utanför skolan. Uppfattat?"

Ha! Jag ska inte till Gothcon! jag foilar din plan! Muahaha! Men seriöst, fem böcker tills dess klarar jag utan problem, men det är ändå mindre än jag läste innan :gremfrown:

Storuggla, ryggar inte

Balderk

Swashbuckler
Ha! Jag ska inte till Gothcon! jag foilar din plan! Muahaha! Men seriöst, fem böcker tills dess klarar jag utan problem, men det är ändå mindre än jag läste innan
Men nu är det ju så att jag pratade med Yassilus, hade jag pratat med dig hade jag sagt femton :gremwink:

Men du kan få uppdraget också... Även om du inbte ska till GothCon, fast med tio eller femton böcker... :gremsmile:

MVH
Balderk

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lite då och då

Jag försöker läsa en bok i veckan, men sanningen ligger närmare en bok varannan eller var tredje vecka. Det beror ganska mycket på hur intressant boken är och hur mycket annat jag har att göra. Om boken är riktigt intressant och någorlunda lättläst läser jag den vid varje ledig tidpunkt tills den tar slut.

Eftersom Linköping är praktiskt förskonat från en riktigt välsorterad bokhandel utnyttjar jag biblioteket så mycket jag kan. Man kan hitta mycket överraskande saker där. (Seriealbumet "Sin City: Booze, Broads and Bullets" av Frank Miller står till exempel bland utländsk skönlitteratur.) När jag kommer till Stockholm försöker jag köpa på mig ett par böcker, men jag har svårt att storhandla vad gäller böcker. Oftast är det relativt nya böcker jag köper. På biblioteket lånar jag istället oftast klassiska böcker, eller i alla fall böcker av kända författare som jag vill testa.

Serier å andra sidan kan man få tag på här i stan och det läser jag så ofta jag kan.

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det kan jag säkert fixa utan problem. Men inte ska du väl hota...?

Storuggla

Champion
"Men nu är det ju så att jag pratade med Yassilus,"

Jag tar för givet att alla dina nefariska planer gäller alla på forumet. :gremwink:

Storuggla, aldrig mer platt visning

Balderk

Swashbuckler
Jag tar för givet att alla dina nefariska planer gäller alla på forumet
Ja, det kanske du gör rätt i. Jag kanske skall utföra en liten utmaning? Alla på forumet ska ha läst tio(?) böcker de ska kunna redogöra för här på forumet vid tiden för GothCon (April) 2004.

Vad sägs!

MVH
Balderk

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Ja, det kanske du gör rätt i. Jag kanske skall utföra en liten utmaning? Alla på forumet ska ha läst tio(?) böcker de ska kunna redogöra för här på forumet vid tiden för GothCon (April) 2004."

Räknas kurslitteratur?

Netfeed

Swashbuckler
tio böcker är väl inget? det fixar vi på mindre än en månad, hoppas jag tagit mig ur min svacka i mars