Nekromanti När man har problem med nån i spelgruppen

Doctor_Hell

Veteran
vet att det finns nån liknande tråd sen innan och att jag yttrat mig i den men ist för att hijacka den startar jag en egen ..

Jag startade för ett tag sen en ny spelgrupp i staden där jag bor och all och allt är i det stora hela frid och fröjd jag kommer överens och har roligt med alla i gruppen sånär som på en person .

den här personen kommer med dålig attityd till spelbordet , har yttrat negativa kommentarer om andra spelare , i princip bett mig hålla käften när jag spelleder för att han ska tänka på vad han ska göra härnäst ...

han är dessutom ofta stressad och frustrerad vilket smittar av sig på andra spelare och man hamnar per automatik i dålig stämning , vet att det låter lite flum men hans negativa aura smittar av sig ..

han verkar dessutom ha nått emot mig på ett personligt plan , vi har i tidigare sammanhang när vi umgåtts kanske inte varit bästa vänner men iaf haft ett civiliserat och hövligt sätt mot varandra men på senare tid så har det förändrats till det läget att han kan gå in i ett rum och hälsa på alla utom mig eller när jag kommer in i rummet så tystnar han ...

det finns en klar ovilja och spänning mellan oss från hans sida

jag har i tidigare trådar nämnt att jag skulle slängt ut spelare som beter sig som han men nu är tyvärr dilemmat så att den här personen är privat vän med somliga av dom övriga i gruppen som jag också är vän med på ett personligt plan så vi träffas även i andra aktiviteter utanför spelgruppen och jag skall inte säga att jag e konflikträdd utan snarare att jag inte vill sätta andra i gruppen i en position där dom tvingas agera repet i en dragkamp och slutligen välja mellan mig och han eller ta med den negativa stämningen oss emellan in i övriga aktiviteter utanför gruppen och förstöra för dom övriga ..

vet förövrigt att andra medlemmar i gruppen som inte känner han på ett personligt plan inte har så höga tankar om honom och ifrågasatt vad han ens gör där med sin dåliga attityd så det är inte bara jag som stör mig på honom ..

så kära medforumiter hur skulle ni agerat kring detta dilemma ?

Daniel Andersson

Swordsman
Som jag ser det så finns det inte mycket anledning att spela vidare med den här personen som det ser ut nu. Då finns två grundlösningar (båda kommer förmodligen att kännas jobbiga, men på olika sätt):
1: Snacka med honom och lös problemen.
2: Sluta spela med honom. Du kan inte veta om de andra känner att de måste välja mellan dig och honom, och om de känner att de måste det, så är det deras problem, inte ditt (inte just nu i alla fall).
Du trivs inte i gruppen nu, och du har identifierat problemet. Det kanske löser sig av sig själv, men det är absolut inte säkert. För din egen skull ska du inte spela vidare i en grupp där du tydligen riskerar att hotas av stryk av en av medlemmarna.

/Daniel

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Om han nu inte visar respekt för medspelarna ser jag ingen anledning att ha kvar honom i gruppen. Ni spelar väl för att ha trevligt förmodar jag?

Är inte spelet trevligt, gör de åtgärder som krävs för att det skall bli det.

solvebring

Superhero
Ja, vi har haft många sådana här trådar på senaste tiden. Så jag ska fatta mig kort.

Har du folk i gruppen du känner bättre kan du snacka med dem, för att se om det inte bara är du som känner så. Är du ensam kan det alltid kännas knivigare - är du inte det kanske det känns lättare.

Sedan kanske det är lite fegt att gå omvägar men är det någon i gruppen som du känner väl, och som du vet känner honom väl, kanske du kan be den personen att föra ditt problem vidare lite snyggt och försiktigt för att kolla gensvaret.

Annars så är det som alltid: Snacka med personen och se om ni kan reda ut det. Och var uppriktig och ärlig. "Jag tycker du har en jävligt taskig attityd mot mig - varför har du det? Tycker du inte om mig så bör vi inte spela tillsammans." ... För det bör ni inte. Det funkar liksom inte att umgås med folk man inte står ut med.

Om personen inte vill reda ut det så återstår bara: 1. Han lämnar gruppen, eller 2. Du lämnar gruppen.

Folk som inte respekterar varandra ska inte umgås.

solvebring

Superhero
vet förövrigt att andra medlemmar i gruppen som inte känner han på ett personligt plan inte har så höga tankar om honom och ifrågasatt vad han ens gör där med sin dåliga attityd så det är inte bara jag som stör mig på honom ..
Fast det pekar mest mot: Tell him to bugger off.

Eller så skiter du i den gruppen - lägger ned den, slutar som spelledare. Och så tar du dina polare, de som du vill spela med, och startar på nytt.

Doctor_Hell

Veteran
Tycker alla kommer med bra argument och jag vet som faktum att det är andra i spelgruppen som har väldigt svårt för den här individens personlighet . sen ska klargöras att när det höll på att sluta i handgemäng så var det från min sida och i en situation utanför spelgruppen där han uppträde ohyfsat mot mig och jag tyvärr lät ilskan ta överhand men lyckades lägga band på mig och det slutade med att vi munhöggs ist .

ja som solvebring säger är det ju bara att igentligen be han att sod off men problemet ligger i att flera av oss ingår i flera sociala grupper ihop utanför rollspelet tex spelar vi korpfotboll ihop mm och om jag kickar han från spelgruppen i öppen konfrontation eller går bakom ryggen på honom och säger att tex spelgruppen upplösts och spelar vidare utan honom att det kommer att spilla över negativ energi i övriga aktiviteter vi tyvärr delar med varandra så andra får lida även i dom grupperna .. jag har ju tyvärr bara rätten att kicka han från min grupp jag kan inte kicka han från övriga aktiviteter vi gör ihop och som sagt jag e rädd att om han kickas från gruppen spiller det negativa över till andra aktiviteter

Axelsson

Warrior
Synd att det krånglar för dig i spelgruppen, är det bara du som spelleder numera?

Om du inte är SL, är det likadant då?

Jag tycker man gott o väl kan påpeka att det inte fungerar mellan er och att man kanske får sätta ihop nya grupper. För mig är det viktigt att kunna "välja bort" personer som hela tiden förstör och stjäl energi.

Har skickat ett PM till dig!