Nekromanti När ni kommer till en ny plats, vad ställer ni för frågor?

Anchorman

Swashbuckler
När spelledaren tar er till en ny plats, det kan vara en skog, by, slott, dungeon vad som helst.
Vad brukar ni ställa för frågor? Vad vill ni veta om platsen?
Vill ni veta vilken smed som har den bästa smedjan?
VIlket värdshus som är billigast?
Vad för djur det finns i skogen?

Helt enkelt, vad för frågor brukar ni fråga eran sl?

God45

#PrayersForBahakan
Vad är konstigt eller anmärkningsvärt här, vad står ut?

Vad är farligt här?

Vem kan jag slåss med?

Vem kan ge mig en quest?

Vad kan jag tjäna pengar på?

APM

Bläckfisk
Det här är en väldigt svår fråga i och med att det beror ganska mycket på vilken rollperson man spelar.

En annan fråga är ju: vilka frågor svarar SL på? Är det rimligt att de känner till vem som är mästerkock i staden eller ska de behöva leta efter henom? I Fornsaga har jag försökt hantera den här typen av frågor genom "insikter" då spelarna får slå färdighetsslag för att få svar på sina frågor. Om de har hög bildning är det då större sannolikhet att de känner till vem mästerkocken är, eller ifall de har hög analysförmåga kan de vara Sherlock Holmes och dra slutsatsen genom observation eller intuition.

Sen är det såklart skillnad på frågor som är ämnade att skapa en sinnebild för spelarna och frågor som är ämnade att lösa problem eller bana väg för olika hyss (de förstnämnda bör man ju svara på direkt utan slag)

Anchorman

Swashbuckler
APM;n271101 said:
Det här är en väldigt svår fråga i och med att det beror ganska mycket på vilken rollperson man spelar.

En annan fråga är ju: vilka frågor svarar SL på? Är det rimligt att de känner till vem som är mästerkock i staden eller ska de behöva leta efter henom? I Fornsaga har jag försökt hantera den här typen av frågor genom "insikter" då spelarna får slå färdighetsslag för att få svar på sina frågor. Om de har hög bildning är det då större sannolikhet att de känner till vem mästerkocken är, eller ifall de har hög analysförmåga kan de vara Sherlock Holmes och dra slutsatsen genom observation eller intuition.

Sen är det såklart skillnad på frågor som är ämnade att skapa en sinnebild för spelarna och frågor som är ämnade att lösa problem eller bana väg för olika hyss (de förstnämnda bör man ju svara på direkt utan slag)

Jag kanske skulle varit mer tydlig med vad syftet med tråden var.
Just nu håller jag på och förbereder en fantasyvärld inför kommande kampanjer. Ett sätt jag gillar att förbereda på är att ha konkreta frågor att svara på istället för att bara skriva lite generellt.
Så det är inte så mycket om hurvida spelarna kommer få svar på det utan det är mer att jag är intresserad av vad spelare generellt vill veta om en plats

Celledor

Hero
Jag skulle också säga att det helt beror på vilken rollperson jag spelar just då, vad min bakgrund är och syftet till varför vi är på just den platsen. Men även vilken typ av rollspel det är tror jag spelar roll.

T.ex två av mina rollpersoner i Eon:
Min alkoholiserade gûrd Irnach söker upp närmaste ställe där det finns alkohol och glömmer välden, såvida han inte är fokuserad på något specifikt för att bli känd.

Min nekromantiker Kranavir vill helst hitta någon okult hemlighet att undersöka eller genomsöka de mest obskyrda böckerna i stadens bibliotek.

Jag tror på en bra generell beskrivning som får en intresserad av att vara där mer än bara att passera och bo på värdshus, vad skiljer platsen ifrån andra närliggande. Sedan kan äventyren i säg ha mer specifik info som rollpersonerna troligen kommer fråga om.

luddwig

Lawful evil
Något som jag själv lätt glömmer bort som SL, men som jag tycker bör presenteras direkt rollfigurerna kommer till en plats (utan att spelarna ens behöver fråga om det), är stil på byggnader och omgivning i stort.

Celledor

Hero
När jag tänker efter lite så tror jag man förväntar sig att automatisk få reda på ungefärlig storlek och utseende. Ligger det på ett berg, finns det stora murar, kända platser eller personer som rollpersonerna borde känna igen genom att leva i den världen. Nästan som en kort beskrivning i en turistguide.

Tre solar

Hero
Vem är herre/jarl/prinsessa/hertig?
Vilket är det finaste huset?
Varför just här?
Verkar platsen välmående?
Har de någon lokal sedvänja, läckerhet eller kulturellt tabu jag bör känna till?

Nirbulas

Veteran
Hur intoleranta är lokalbefolkningen mot svartkonstnärer?
Bor det några andra magiker här i trakten?
Hur begraver folk sina döda i den här delen av landet?
Finns det några kadaver i okej skick här?
Är den lokala gravplatsen välbevakad?