Jodå, badass karaktärer har vi allt haft.
Tillåt mig introducera John Maxwell. Född på en rymdstation men snabbt föräldralös, har växt upp i Venezuela och därefter BAMA. Är sydamerikanska maffians främsta torped. Är 227 cm lång, väger 150 kg. Är rent naturligt en livsfarlig best med snudd på de högsta attributen möjliga - men därtill har han mängder av cybernetiska muskelympningar, spinalacceleratorer och andra tillbehör. Kan tack vare sina cybernetiska ben spurta 20 m/s (enligt gamla hederliga Neotech:s regler). Har professionella kunskaper i alla varianter av att döda. Hans enda hobby är att spela poker - och han har en kuslig förmåga att antingen vinna omöjliga händer eller döda dem som osannolikt nog vinner över honom. Maffian förser honom med hans veckobehov av mat, stridsdroger och ammunition.
John Maxwell skapades i stort sett helt efter konstens alla regler. Han är ett resultat av total och osannolikt flax från spelaren som skapade honom. Han är så maxad man kan bli. Och i spel fortsatte han med detta. Samtidigt som övriga karaktärer blev beskjutna, skadade, fumlade och allmänt klantade sig (som vanligt i Neotech) så kunde han lyckas med saker som att:
* (Nästan själv) inta en militär högsäkerhetsbyggnad i centrala San Salvador och hämta två kassaskåp.
* Ta sig ut från byggnaden under prickskytteeld från stadstränade elitstyrkor, få med sig de övriga karaktärerna och fly i en bil
* I stort sett ensam invadera en kokainfarm med hjälp av ett autohagel och en automatkarbin. Hade ett fyrtiotal liv på sitt samvete efter detta. Överlevde dubbla skott i huvudet och en mängd mindre blessyrer.
Det var en badass karaktär, även om hans bravader inte var helt världsomstörtande.
I Eon hade vi en kampanj där vi gick hela den klassiskt episka världen från enkla grisodlare (i det här fallet munkar) till superhjältar, helgon och världsräddare. Deras slutgiltiga förmågor inbegrep bland annat att pulverisera vandöda med tanken, kunna övertala tusenhövdade folkmassor till nästan vad som helst, inte känna smärta och aldrig misslyckas med en stidsmanöver, etc. Det bästa var att de fick dessa förmågor inte genom grottkräl, prylhamstring eller erfarenhetsmaxning utan genom den väg de (halvt om halvt frivilligt) valde genom händelsernas förlopp. Men i 90% av spelmötena var de tämligen klena, ynkliga munkar utan tillstymmelse till hopp...
/RipperDoc