Nekromanti När skräcken håller en i bakbena

BrickuS

Veteran
Har ni nått såntdär absolut-extremt-extra-skrämmande äventyr som ni spelat?

Personligen har jag en favorit med en gul hund som går igen och sitter framför soffor trots stympning och "köttfärsomvandlad kropp", en gammal RP som efter ett skumt experiment verar fara runt, mycket bepansrad, hypersnabb och hungrig (plockade t.ex. en SLP när vi gick på en smal knappt upplyst gång) till detta finns konstigheter sen tidigare, skumma polismästare, märkliga ljud, skum tärreng och hela tiden känslan av att man var iaktagen.

Orkar inte dra hela uppdragets karaktär och berättelse men f*n va rädda vi va...

"Nu får du gå ut Eskil"
"I så fall ångrar jag mig och springer efter Dietmar"
"UT!"
*darrande Eskil lämnar rummet motvilligt*

Rajr0t

Veteran
Nja, jag har inte spelat skräckrollspel så mycket, typ ett halvår, men jag fastnade för det direkt.

Jag spelledde ett äventyr i Kult för inte så längesen, och jag tror att jag lyckades över förväntan med att skrämma mina spelare. Även den mest hårdkokte stentuffe killen som "aaaldrig blir rädd i Kult" satt och skakade och darrade lite på läppen /images/icons/devil.gif efter denna händelse:

Rollpersonerna hade fått ett uppdrag att åka med en väska med okänt innehåll till Milano, Italien. Ungefär någonstans över alperna störtade flygplanetr de åkte med. Endast rollpersonerna klarade sig (såklart) med undantag av en flygvärdinna, en gammal tysk gubbe och en liten flicka med en speldosa.
Läget var nu för dom en katastrof, det låg lik och kroppsdelar lite överallt och de hade ingen aning om var de befann sig.
För att reka lite i området och samtidigt samla in ved till en brasa, gick de ut i skogen (huuhuuu vad hemskt!?)

Där såg de i ficklampans flackande ett bylte som hängde i ett träd, och när de gick för att undersöka, fann de att det var någon typ av fallskärm som hände i ett träd. Hmm fler överlevande från kraschen, tänkte de. Men sen såg de att fallskärmen hade hängt där ett tag. Det förvirrade dem lite och inte blev det bättre när en av dem snubblade över en yxa som låg på marken.
Lite längre bort fann de en amerikansk militär ganska kraftigt upphackad.

Nu började nån sorts diskussion om vad som kunnat hänt. Detta skrämde bara upp rollspelarna ännu mer och de var på helspänn hela tiden, trots att det inte hade hänt så jätte mycket sedan de störtade.

Nästa dag begav de sig längre in i skogen för att leta efter spår. Helt meningslöst då de inte hittade ett enda /images/icons/shocked.gif
Vad de däremot fann var det ett par lustiga upphöjningar i marken lite längre bort. Det visade sig sedan vara något som kunde liknas vid gravar (huuu huuuu vad hemskt !?)
Vissa av spelarna skrek rakt ut, trots att det inte var så farligt.
De fick för sig en massa konstiga saker, tom om varandra. "Det är Jeff som har gjort det, ni vet ju hur han är"
Att de sedan bara var TVUUNGNA att gräva upp gravarna för att se vad/vem såg låg där, behöver jag väl inte ens nämna ? /images/icons/grin.gif

Alltså:
Spelarna fick en hel del tid på sig att prata med varandra, gadda ihop sig, och försöka komma på vad som hade inträffat.
Det gjorde dem bara ännu mer skraja när de fantiserade om vad som skulle hända härnäst. Att låta spelarna själva bygga upp sin rädsla är något jag tror på, och inte bara ösa ut zombies och varulvar över dem. Ju mer du tänker på nåt hemskt, desto värre blir det. /images/icons/thinks.gif

Nemesis_UBBT

Warrior
Att låta spelarna själva bygga upp sin rädsla är något jag tror på, och inte bara ösa ut zombies och varulvar över dem.

Skulle tro att den som har motsatt åsikt skulle bli mobbad, utslängd och uppäten av "Spaghettihögen™" eller "Något-stort-slemmigt-med-tentakler™".

Skämt åsido, vad hände sen? Vem hade grävt gravarna, vems var fallskärmen, hur slutade det? Om du inte har märkt det så är jag nyfiken av mig.

Rajr0t

Veteran
HEHEHE /images/icons/grin.gif/images/icons/yikes.gif/images/icons/grin.gif/images/icons/yikes.gif/images/icons/grin.gif

Spaghettihögen™!! HAHAHA /images/icons/cool.gif Den va bra!

Jo du, vill du verkligen veta det?! Hehe, jo det är klart att jag ska säga det!!
/images/icons/devil.gif*********Känsliga Personer Varnas*********/images/icons/devil.gif

Jo då, rollpersonerna splittrades till två grupper med två personer i varje. Den mest paranoida spelaren kunde inte stå ut med tanken att inte veta vad som fanns i gravarna, han var bara tvungen att veta. Så med pinnar och händer började de rafsa i högen. Efter ett tag stötte de på nån form av plastpåse.
Spelaren (och nu menar jag SPELAREN) har inte riktigt varit sig själv sedan de bestämde sig för att öppna soppåsen.
Däri låg en kvinna i militärkläder helt förstörd, om man kan använde det uttrycket. Skallen var avsågad vid pannan och hjärna och annat gott och blandat var borta. /images/icons/sick.gif
Trots att efter att ha spytt lite och allmänt illamående bland de båda rollpersonerna bestämde de sig för att gräva upp även den andra graven, med hopp om att man skulle kunna identifiera personen om låg där. Tji fick de där!
/images/icons/devil.gif Har hittade de inte bara EN soppåse utan flera små påsar. Du kan ju fantisera om vad som fanns där i. Ja, just det! En hel del olika kroppsdelar, inte isärsågade utan mer slitna itu.

Tillståndet som både spelarna och deras rollpersoner befann sig i, utnyttjade jag med att förklara för dem hur jorden mer och mer flyttade på sig i den första graven, och hur kvinnan reste sig och tittade på rollpersonerna. (Detta hände förstås aldrig, det var bara som de inbillade sig. Men att säga att saker händer, istället för att säga att "du inbillar dig" ger en mer äkta känsla som i sin tur ger mer skräck feeling.) Efteråt förklarade jag för dem att de måste ha inbillat sig, något annat kunde väl inte vara möjligt. Eller?

Sagt och hjort, (?) Den andra gruppen gav sig lite djupare in i skogen. Där fann de en kraschad helikopter, från den amerikanska armén. I fallskärmen låg även två andra fallskärmar. Rollpersonerna räknade ut att de två liken i gravarna måste kommit från helikoptern, och liket ute i skogen vid fallskärmen likaså.

Det som nu hände var ganska intressant att följa. Vem var det som hade mördat killen i fallskärmen? Och utan att ens lämna ett enda spår efter sig?
Hur i hela världen kunde resten av helikopternbesättningen bli så svårt vandaliserade? Var det något som härjade i skogen, eller var det någon i den egna gruppen? Misstankar började fatas mot allt och alla, och teorier om hur det skulle kunna gått till på ett helt logiskt vis började skapas. Till exempel att personerna i helikoptern hade blivit ovänner, en av dem hade kastat sig ut i fallskärm, och de andra hade störtat av någon anledning. Sen hade killen med fallskärmen tagit en yxa och gått bort och huggt ner sina kamrater, för att sedan springa iväg och slå ihjäl sig själv!

Nåväl, du ville veta vad som hände sedan. De fick kontakt med en österrikisk nödcentral via radio och skickade ut ett sos. Nödcentralen försökte fastställa deras exakta position men hjälp av GPS utrustning osv i planet. De kom fram till att de låg vid foten av ett berg som låg EXAKT vid gränsen mellan Österrike och Italien. Om det skulle visa sig att de låg på den italienska sidan, kunde inte Österrike skicka ut en nödräddningshelikopter. Men vad de däremot kunde göra var att sända iväg en spaningshelikopter för att fastställa vilken sida om gränsen de låg på. När den väl kom och cirkulerade över området försökte rollpersonerna göra allt för att de skulle bli hämtade. Men icke sa Nicke! De låg (såklart) på den italienska sidan och var tvungna att vänta ytterliggare en dag på att bli räddade.

Följande natt gjorde de upp ett vaktschema och turades om att hålla utkik efter återuppväckta lik, och galningar med yxor i mörkret. Självklart lyckades en av dem som var räddast att somna mitt under hans vaktpass. Alla vaknade de av att någon avfyrade ett skott från en pistol i den mörka skogen. (Jag kanske ska förklara, rollpersonerna hade med mafians hjälp lyckats smuggla med sig ett varsitt lätt handeldvapen på planet)
Alla började nu rota fram sina skjutjärn, men ack, ack, ack. De var borta allihop och så var en ur gruppen. Den lilla flickan med speldosan som aldrig sa någonting var borta.

Nu uppstod ytterligare en teori-vävning om vad som i hela friden skulle kunna hänt. Var det någon som hade kidnappat flickan? Hur hade deras pistoler försvunnit bara sådär?
Det var två åsikter om om de skulle ge sig ut i skogen och leta efter flickan. Två ville, och två ville inte. De lyckades dock övertyga de andra om att vänta tills nästa dag./images/icons/frown.gif

Nåja, detta var första delen i scenariot. Jag orkar inte dra upp allt som hände efteråt, för det var en j*vla massa. Men i stora drag:
Den italienska räddningshelikoptern kom inte, och man var nu desperat. Maten började ta slut och alla var livrädda. Då kom det ett meddelande från ett "hospital" som låg en bit bort bland bergen. De kunde skicka ut några att hämta dem.
Det skedde, och de hamnade till slut på ett varmt, trevligt och mysigt hospital. Dock skulle det visa sig hålla mörka krafter och allt var inte som det verkade.
De träffade Dr. Johnson, och han var en mystisk filur. De fick ett gemensamt rum på andra våningen. Efter ett tag märkte det att detta var inget vanligt "vilohem", det var ett sanitarium, ett mentalsjukhus helt enkelt. Doktorn gjorde mer och mer suspekta saker, och de var inte tillåtna att gå upp på tredje våningen.

Här hände en massa läskigheter, inte nog med att de var instängda på ett mentalsjukhus (det hade blåst upp till snöstorm) utan de började få onda aningar om personalen på det här stället. Som sagt en massa hemskheter hände och jag får väl dra upp dom också då, eftersom du är så nyfiken! /images/icons/laugh.gif

De hittade ett barnrum, med rosa tapeter och en spjälsäng. På en hylla satt en teddybörn. Allt verkade frid och fröjd till någon tog tag i teddybjörnen. Huvudet lossnade och föll ner på marken. ( Detta var väl inte så hemskt, men jag lade in ett par "stämningshöjare" eftersom vi spelade på två kvällar och behövde leta fram den där känslan från förra gången )

De satt och åt köttpaj i matsalen tillsammans med dr. Johnson. Plötsligt bet någon i något hårt. Det visade sig vara en ring, en förlovningsring. Vad bestod innehållet i pajen av egentligen? Ingen rollperson åt mer.

En del småsaker inträffade också som var lite halvläskiga, men de stora och betydelsefulla händelserna var:

En dörr som det konstant rann ut blod ifrån på natten, men som ej gick att få upp.

De villade bort sig på undervåningen bland en massa korridorer och plötsligt kom en tjock dimma mot dem. De fick svårt att andas och var tvungna att krypa på golvet. När de låg där hörde de små steg och en välbekant melodi. Det var flickan med speldosan som var på väg. När de såg henne fick de dock se att hon var totalt sönderslagen och vid platsen där hennes hjärta skulle vara där snurrade maskineriet till en speldosa /images/icons/sick.gif Hon bar också på en av rollpersonernas vapen. Det hela slutade med att hon sköt en av dem innan de kunde gå fram och oskadliggöra henne.

Inte blev saker och ting trevligare när de hittade dr. Johnsons dagbok. Där stod fullständiga redogörelser för vad han hade gjort. Hur han hade mördat och torterat sina patienter, och om två nödställda amerikanska piloter, som hade kommit till sjukhuset. Detta var ett av de verkligen skrämmande momenten tyckte mina spelare, men tyvärr varken kan eller orkar jag skriva ner allt som stod i dagboken.
Men de fick i alla fall reda på att doktorn skulle utföra en sorts rit eller en ritual där rollpersonerna skulle ingå som offer.

Det hela slutade ganska drastiskt med att de bröt upp dörren där blodet rann ut om natten och fann doktorn i full färd med att stå och mässa bland en massa blod och annat gore, och helt sonika sköt av skallen på honom.

KaGGe

Veteran
*Host* .. det var nog det mest brutala äventyr (om man nu kan kalla det de) som jag har läst ...,
jag måste ekänna att när jag hade läst den första delen så kunde jag inte lita mig .. fastän att det är så sent .. men det jag undrar över om vilken musik du använde till detta äventyr ... jag är nämligen i stror behov av stämnings musik .. sen undrar jag också om jag skulle kunna få sno d mesta av d du har skrivit ?? och om du har fler i bakfickan !! detta var ett av dom bästa 10/10 !!

Rajr0t

Veteran
Först och främst vill jag bara säga TACK! Tusen Tack! Alltid lika roligt när man får positiv respons på sitt hårda arbete! /images/icons/laugh.gif

Musik: Ja du jag använde en skiva med låtar som jag hade bränt själv med bl a:
Resdident Evil musik
Danzig
Themes från ett par skräckfilmer bl a The Fog (som jag tycker själv är jävligt läskig) och Sleepy Hollow, Interview with the Vampire och Aliens
Jag hade också med vanlig "scary music" typ Halloween music. Men ett starkt tips är att kolla vilken slags musik de använder i filmer som du tycker är skrämmande, mycket av den musiken innehåller väldigt lite eller ingen sång alls.

Om du får "sno" mitt äventyr: Ja, visst det är inga problem, jag har själv fått inspiration av andras äventyr, men om du vill spela detta äventyret kanske du vill ha lite mer bakgrund samt att jag skulle kunna skriva ned det som stod i dagboken, det är nämligen ganska viktigt för äventyret!

Ok, det hela började med att rollpersonerna fick i uppdrag av en för dem okänd man att de skulle transportera en väska av metall till Milano. Rollpersonerna var i kraftigt behov av pengar och nappade genast. På planet hände en annan "stämningsbyggare" En av dem blev magsjuk och var tvungen att springa på toaletten. När han hade gjort sina behov skulle han drick lite vatten. Han tog en plastmugg ur behållaren som satt på väggen. Då ramlade något ut på golvet.
Det visade sig vara ett litet blodigt öga som låg och stirrade på honom.

Väskan försvann när de störtade och de kunde inte hitta den, den var nämligen aldrig relevant för äventyret. Det var bara ett sätt att locka på dom på ett plan till Milano ( att de sen i ett senare äventyr var tvungna att leta rätt på väskan är en annan sak. Det äventyret innehöll dock inte så mycket skräck, utan mest action )

Jag skickar även med dagboken som en word fil.
Men tänk på att miljöer osv får du skapa själv, men jag tycker det är kul att du vill spela mitt äventyr. Det blir även lite lättare för SL att hitta på fler saker eller ta bort det han inte vill ha med när konceptet redan är skrivet /images/icons/laugh.gif

Lycka Till

ps. Jag arbetar just nu på ett äventyr som ska utspela sig på en miltärbas alt. bunker på Cuba. Nån form av insekter sprider en mystisk sjukdom som får bedrövliga effekter.

Ugglan

Veteran
Hehehe...tokbra idé

Jag styckar upp den lite och använder den till en kampanj som jag snickrar på....speciellt det där med fallskärmen som hänger i trädet är ju tokbra!!! Hehehehe......

Rajr0t

Veteran
Hehehe! Mjo...

Det känns som om det jag skrivit, har fått en del positiv respons. Frågan är om jag ska lägga upp mina äventyr på nätet så att alla kan ta del av dom *AAH Storhetsvansinne* eller nja, jag vet inte..

Skulle man inte kunna starta en diskussion där man ger ideér från äventyr som man spelat/spellett? Där man talar om vad som var bra eller dåligt i äventyret? Det skulle nog ge många spelledare mycket inspiration till framtida verk /images/icons/thinks.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Hehehe! Mjo...

Ett verkligt toppenäventyr. Skräck är verkligen ett område som jag hade velat att flera av våra äventyr skulle handla om. Tyvärr blir det mer action-skräck än fy fan vad jag blir rädd-skräck, om du förstår vad jag menar. Visserligen så har vi bara spelat Kult men jag misstänker att det även kunnat bli så med andra skräck-rollspel.

KaGGe

Veteran
meeen asså lameazzZ

Han sa ju att du får bygga dina miljöer själv och då kanske det blir mer action å *PANG* *PANG* ! ! men inte om du frågar mig det där med ritualerna .. superbt asså jag menar att du kan göra detta äventyr till ett i din egen smak ... jag kommer personligen att driva mina spelare till vansinne redan efter flyg krachen för att få upp stämmningen .. (detta är ett bra tipps för att dom ska göra dumma saker ..) sen kommer jag att spela sjukhuset som ett psyke eller en drömm som alla drömmer samtidigt att detta händer å gissa vilket monster som ligger bakom dessa drömmar !! (jag kommer att spela detta som ett CoC äventyr) eftersom att jag kommer att spelleda " Oskulder "

KaGGe

Veteran
Re: Hehehe! Mjo...

oj, glömde att fråga ska man köpa ävenyr eller ska man komma på ett eget jag syftar på om man har brist på fantasi !!! mitt största problem är karaktärerna !

KaGGe

Veteran
!!! Vars hade du fått tag på all dessa bra låtar ... med tanke på att du brände själv gissar jag oxå på att du inte äger orginal sound tracken !! men vars kan jag hitta dessa under bara låtar ?? jag måste få veta alternativt är att jag får din mail eller icq nr så du kan sicka dom /images/icons/laugh.gif

Rajr0t

Veteran
Ehm p2p?

Ja du alltså, jag laddade såklart ned dem som mp3 på internet, med ett program som heter Kazaa (www.kazaa.com)
det är et så kallat peer-to-peer program vilket innebär att du laddar inte ned filer från en server utan direkt från någon annans dator. Där kan du också dela ut de filer du vill dela med dig av till andra.
Ett annat likadant program är DC, Direct Connect, som fungerar nästan likadant.

Du har säkert hört talas om Napster, ja Kazaa är samma sak! /images/icons/thinks.gif

Seraphim

Warrior
*fluktar*

- Flåååås. Flämt. *drägel* (*imma på fönsterrutan*) /images/icons/devil.gif
Vilket himla smaskigt skräckäventyr! Mmmm. Får genast en inspirationsvåg. Tror jag snor scenariot av dig också, med en mer SH2-linknande modifikation och lite mindre slafs. Vid närmre eftertanke skulle det här äventyret kunna passa jävligt bra in i mitt hemmagjorda också. Ännu bättre! /images/icons/wink.gif

*beröm*

[color:red]- §era</font color=red>, som bara snor bra saker.