När spelarna skällt på dig som SL

Dr_Dängrot

Myrmidon
I enlighet med tradition så startar jag som TS.

Jag hade en spelare som fick ett utbrott när jag inte hjälpte hen med karaktärsskapande i pathfinder på grund av att jag höll på att hjälpa en annan spelare . Jag sa att lille Kalle sitt ner och vänta på din tur jag kommer till dig så småningom varpå Kalle ställer sig upp river sitt karaktärsblad kastar sin tärningspåse i marken och skriker att jag är helt jä**a dum i huvet och skulle ha stryk sen stormar lille Kalle ut ur min lägenhet.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
En gång när jag skulle spelleda hade jag skrivit ut ett äventyr från nätet som jag tyckte verkade spännande. Dock hade jag helt missbedömt äventyrets storlek och vi blev klara efter bara någon timme. Spelarna, som tagit sig långt långt ut till rollspelslokalen vi brukade vara i, laddat med chips och läsk och tackat nej till annat kul den kvällen var inte så glada...

En annan gång betedde sig spelarna otroligt korkat när de röjde i en dungeon. Jag lät de komma undan med livet i behåll trots att de definitivt inte borde överlevt, men de blev av med all sin loot så att det skulle kännas som att deras agerande fick konsekvenser. Jag tyckte där och då att jag varit snäll som skonat dem, men framförallt en spelare var otroligt arg för att hans loot var borta och tjurade i flera timmar.

Jag spelledde en gång ett äventyr som utspelade sig i ett dvärgrike och en av spelarna spelade en dvärg som bodde i riket. En massa invecklade händelser ledde till att rollpersonerna började utforska De förbjudna tunnlarna; tunnlar som har en förbannelse över sig och som kungen befalkt att ingen får beträda. När det kommer till kungens kännedom att rollpersonerna varit i tunnlarna blir han rasande och bannlyser rollpersonerna på livstid från riket. Spelaren som spelar dvärgen blir arg och skriker: "Om min karaktär blir bannlyst från sitt eget hem så vägrar jag att spela med honom mer!!!" Vi enades om att bannlysningen bara skulle vara en månad.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Det här har faktiskt hänt ett par gånger, speciellt i eran när vi alla var hormonstinna tonåringar. Det fanns en spelare som kunde bli väldigt känslomässig när hen inte fick exakt som hen ville. Tårar kunde rulla och både hårda ord och t12:or kunde komma flygande från hen. Ofta kunde det handla om ett dåligt tärningsslag eller att hens murderhobo-tendenser ledde till konsekvenser i spelet.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Vi spelade för många år sedan ett spel som jag igentligen inte hade feeling för men som jag ställde upp och spellede för att va snäll .

Jag hade inte riktigt koll på reglerna och var heller inte engagerad vilket märktes tydligt.

Efter en väldigt antiklimaktisk strid där jag mer eller mindre lät the big bad begå självmord på spelarnas vapen , hen kastade sig nästan på deras svärd och slogs inte taktiskt och använde inte magier osv allt för att jag ville eländet skulle vara över så sa en av spelarna att jag var den värsta sl hen spelat med och hen skulle aldrig spela vid mitt bord mer ...

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Jag har dock som spelare skällt på en SL en gång. Det var på ett konvent där spelledaren tyckte det varit för jobbigt att läsa igenom scenariot hen skulle spelleda och gick och lade sig för att sova i ett hörn istället. Det blev lite dålig stämning men den eminenta konventsledningen på Snökon löste det hela utmärkt. Vi fick spela och spelledaren fick sova.

entomophobiac

Low Prep High Play
Hade en spelare som relativt nyligen helt enkelt slutade vara med och inte svarade på meddelanden, efter att hens rollperson dog. Vi har tydligt etablerat i kampanjen (som spelas med 5E-reglerna) att rollpersonsdöd måste uppfylla två kriterier:

- Det måste vara en konsekvens av spelarens egna agerande, där det varit tydligt att döden är en möjlig konsekvens.
- Det måste avgöras av reglerna, som neutral domare. Spells, abilities, etc., spelas RAW.

Hela gruppen tyckte att den här spelaren fått en miljard varningar. Spelaren själv tyckte att hen blev snuvad på en bra scen. Så det blev ingen utskällning, men vi tappade en spelare som varit med i gruppen i flera år. :(

IcarusDream

Anti-populist
Jag hade för många år sen en väldigt speciell spelare. Han var både en av de bästa jag någonsin spelat med, OCH nog en av de absolut värsta jag spelat med, samtidigt. Han var extremt petig. Han hatade att man frågade honom vad han gillade eller ville ha ut av spelet, för det tolkade han som att man ville försöka smöra för honom. Man fick en chans att sälja in ett spel, sedan formade han en inre bild av spelet som exakt hur han trodde det skulle vara, och blev det nåt annat blev han väldigt sur och bitchig. Men klaffade det så var han den bästa och mest engagerade spelaren man kan tänka sig.

Ett exempel:
Jag hade precis köpt Lamentations of the Flame Princess och jag skulle spelleda det, jag sålde in det som "lite grand som the Witcher, med knepiga monster och så...".Detta var innan jag läst böckerna eller spelat spelen (jag har ännu inte spelat spelen...). Men jag visste att han spelade dem (jag tror det var andra spelet som nyss släppts...)

Så jag börjar spelleda, i slutet av äventyret kommer de till en trollkarls slott, först så blir han sur för att jag totalt hjärnfjärtar och glömmer bort ordet "port"(som i ingången till slottet) och stakar mig flera gånger och till sist säger "gate", det tyckte han var väldigt oproffsigt och svagt. Sen kommer de in i borgen, och varje våning var ett "pussel" där de behövde lista ut att saker var tvärtom (ett rum var till synes oändligt och man gick i evigheter utan att komma fram, men gick man baklänges så blev korridoren kortare. Och ett rum där allt var spegelvänt så man var tvungen att tänka ut allt tvärtom för att komma nånvart.

Nånstans där kastar han iväg karaktärsbladet, föser ner sina tärningar i sin påse, ställer sig upp med närmast blodsprängda ögon och halvskriker "Det här är INTE som Witcher... För i Witcher så är det en alv som säger 'piece of lembas' ISTÄLLET för att säga 'piece of cake' FÖRSTÅR DU VÄL?!?!" Sen gick han därifrån och vägrade spela LoFP igen, till den nivån att om nån nämnde namnet blev han arg...

Sen har jag den gången jag berättat om tidigare nån gång när en tjej jag spelade med ett tag som av nån knepig anledning var besatt av våldtäkter ställde sig och skrek för att hennes medspelare eller SLP:er inte ville våldta hennes karakär. Sen kallade hon oss "horor" och spelade aldrig med oss igen...

Rickard

Urverk speldesign
Skällt och skällt, men en spelledare köpte ett helt nytt rollspel så att han skulle slippa ha en massa regelgräl med mig i DoD.

Vi spelar inte längre med varandra.

...eftersom det var i de senare tonåren. Tog mig en funderare kring vad jag åstadkom med regelrunkandet och -grälet och insåg ... att jag uppnådde ingenting. Det var inte roligt för någon part.