Nekromanti När storleken spelar roll räknas millimetrar

Troberg

Sinister eater
Eftersom jag snart ska börja med något slags layout för Generica så står jag inför en massa val, val som jag totalt saknar kunskap om. Alltså frågar jag.

Jag har tänkt att varje kapitel ska inledas med en siluett med två figurer som på något sätt ansluter till kapitlet, och denna siluett ska sedan återkomma som en ljusgrå siluett på alla sidor i kapitlet (en figur på vardera sidan i uppslaget). Bara som en lite förklaring till de anskrämliga streckgubbarna. Skarpt ska jag göra bättre siluetter med Poser.

Så här ser grundlayouten ut:

Kapitelstartsida

Vanligt uppslag

Verkar det rimligt och utan brutala tabbar? Är det rätt att inte ha sidhuvud på kapitelstarten?

Sedan till frågorna:

Det finns ett antal röda texter på bilderna. Dessa är frågor. Måtten vill jag ha millimetrar på, fonterna namn, storlek och eventuella varianter (fet osv).

Någon som vågar föreslå något som ger en bra grund att börja på?

Arfert

Facit
caslon är ett av mina favorittypsnitt... du kan även testa Sabon, Janson Text, Baskerville, Dante, Bembo, Garamond eller nån annan av de beprövade typsnitten för en "generisk" känsla... sen gillar jag lite mer personliga men klassiska typsnitt som Maiola eller Galliard.

kanske 11/14 punkter.. men det får man ju testa, och det beror på typsnittsvalet.

Tror i alla fall att en antikva passar bättre här än en sansserif... Men mellanrubrikerna kan ju vara en sansserif som Trade Gothic Bold eller Bell Gothic eller nåt i den stilen...

jag gillar ganska breda marginaler.. givetvis bredare yttre än inner... speciellt om man har ett A4-format. Fast egentligen är amerikanska lite bredare Letterformatet eller det smalare gyllene-snittformat trevligare för ögat. A-formaten har tråkiga propotioner.

Troberg

Sinister eater
kanske 11/14 punkter.. men det får man ju testa, och det beror på typsnittsvalet.
Spontant så räknar jag nog med 10 för brödtexten, det borde räcka när man har två spalter, och dessutom är en jämn siffra lättare att jobba med.

jag gillar ganska breda marginaler..
Samma här. Problemet är att någon tabell kan vara svår att klämma in, med det går väl att fixa.

A-formaten har tråkiga propotioner.
A4 är ett måste, dels för att jag tror att det ger lite enklare tryck, men framför allt för att spelet också ska kunna laddas hem och skrivas ut, och A4 dominerar skrivarpappersmarknaden totalt.

Min plan är att ha seriffer i löptexten, utan seriffer i rubrikerna. Det gör löptexten lätt att läsa och gör att rubrikerna ser maffigare ut.

Ulsak

Veteran
Min plan är att ha seriffer i löptexten, utan seriffer i rubrikerna. Det gör löptexten lätt att läsa och gör att rubrikerna ser maffigare ut.
Enligt skolboken.

Samma här. Problemet är att någon tabell kan vara svår att klämma in, med det går väl att fixa.
Tabeller brukar man snickra ihop "utanför huset" s a s och klämma in dem som bilder ändå?

Beträffande breda marginaler, det blir väl en krass kostnadsfråga i slutändan. Jag menar när EN bok blir 50 sidor längre i kanske det är en marginellt tryckfråga men när man trycker + 100 ex....

Hälsar Ulsak ( som också är sugen på att skriva nåt...)

Troberg

Sinister eater
Tabeller brukar man snickra ihop "utanför huset" s a s och klämma in dem som bilder ändå?
Poängen var att man inte vill att de ska sticka utanför marginalerna, och därför kan det bli svårt att klara bredden.

Beträffande breda marginaler, det blir väl en krass kostnadsfråga i slutändan. Jag menar när EN bok blir 50 sidor längre i kanske det är en marginellt tryckfråga men när man trycker + 100 ex....
Jag tror inte det spelar så stor roll för mig, jag kommer inte att göra pengar på det ändå. Jag kommer att trycka via digitaltryck där folk själva får beställa via webshop, i stort sett till självkostnadspris.

Om någon vill ha den billigare så finns ju materialet både som PDF och Word, så de kan göra sin egen, mer kompakta layout och sälja billigare, eller för den delen en mer arbetad layout med massor av illustrationer som de säljer dyrare. Detsamma gäller om någon vill sälja i butik, bara tryck och sälj. Jag har en rätt öppen licens på det viset.

Troberg

Sinister eater
Förresten, stort tack till Dante för typografiskolan, utan den hade det varit betydligt mer att fråga.

Ulsak

Veteran
Poängen var att man inte vill att de ska sticka utanför marginalerna, och därför kan det bli svårt att klara bredden.
Jag menade att man kunde koka ihop tabellen utanför och sedan skala den till passande storlek.

En layoutfråga; jag förstår att löptexten inte ska sticka utanför marginalerna, men visst kan väl bilder och, varför inte tabeller göra det?

Troberg

Sinister eater
En layoutfråga; jag förstår att löptexten inte ska sticka utanför marginalerna, men visst kan väl bilder och, varför inte tabeller göra det?
Bilder kan, men tabeller ser rätt så konstigt ut. Man bör i alla fall undvika det.

Dimfrost

Special Circumstances
11 punkters grad är alldeles för mycket om man ska ha två spalter. De lär inte blir mer än kanske 45 tecken breda då, tror jag. Jag lutar åt 9,5/12 Sabon i Terone när jag vill ha A4 av samma anledningar som Troberg, samt två spalter och ordentliga marginaler, och först då når jag upp till något som påminner om 55 tecken per rad.

Det knepiga är ju att man vill ha en så stor innermarginal så att man kan slå hål i pappren och sätta in dem i en pärm. Det innebär minst 19 mm eller så, och sen ska de övriga marginalerna vara större än så. A4 är verkligen ett hemskt format.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Det anses väldigt fult att låta någonting alls sticka ut utanför marginalen, om det inte är utfallande bilder (alltså bilder som tar upp hela sidans bredd), och det är ju inte aktuellt när man ska kunna skriva ut dokumentet själv.

/Dimfrost

Ulsak

Veteran
Bilder kan, men tabeller ser rätt så konstigt ut. Man bör i alla fall undvika det.
När jag tänker efter ser det ju snyggare ut om de till om med ligger en bit innanför marginalerna..

Arfert

Facit
som sagt, det beror på typsnittsval... man får testa och se hur det känns.

Ja, det är möjligt att man får gå ner i grad, beror på marginalerna också.

I Parallel Worlds använder jag Maiola 9,5/12 pt, men då har jag trespalt. Det ser mycket bra ut.

/Tomas, typsnittsguru. ;-)

Arfert

Facit
Om man vill ha ett A-formats-kompatibelt spel så kan man ju göra som Fenix: köra på 210mm bredd, men kapa nån centimeter på höjden. Vips blir det mycket snyggare, och går fortfarande att skriva ut på vanlig A4 utan strul.

Ur trycksynpunkt spelar det ingen roll, inga rollspel (utom kanske de största amerikanska) har såna upplagor att eventuell pappersspill får ett nämnvärt genomslag på tryckpriset. Påstår nån tryckkontakt det så bullshitar han bara dig för att få bättre marginaler.

Arfert

Facit
jup det stämmer, fast i värsta fall kan du ju göra vissa tabeller 2-spalt.

Sen bör man ju INTE skala ner tabeller som föreslogs längre upp i tråden. Risken finns ju då att man har olika grad i olika tabeller.

Arfert

Facit
tja, ibland KAN man ju bryta reglerna, bara man vet vad man gör... och har en bra anledning.

Rising

Vila i frid
Det knepiga är ju att man vill ha en så stor innermarginal så att man kan slå hål i pappren och sätta in dem i en pärm. Det innebär minst 19 mm eller så, och sen ska de övriga marginalerna vara större än så.
Nja... Anledningen till att skolböckerna säger att innermarginalen ska vara minst, det är för att när man slår upp ett uppslag i exempelvis en häftad liten trycksak, så ser man de båda sidornas innermarginaler bredvid varandra, och om man då låter innermarginalen vara lika bred som yttermarginalen så blir det en stor vit flod i mitten på uppslaget. Vad man ska sikta efter är att få innermarginalen att uppenbara sig som om den vore lika bred som yttermarginalen.

Det här betyder att förhållandena drastiskt ändras i vissa trycksaker. Limbundna, tjocka rollspel kan man sällan slå upp uppslag hur som helst utan att sidorna skulle falla ur. Och när man öppnar dem försiktigt försivnner så mycket utrymme i mitten att den där regeln om att innermarginalen ska vara minst inte längre gäller lika tydligt. Och om man slår hål i sidorna och sätter i en pärm så får man ändå inga "uppslag" så då kan man lika gärna använda lika breda marginaler på båda sidorna.

Rising

Vila i frid
Okej, ska försöka ge ett förslag så du åtminstone har något att utgå ifrån.

Det jobbiga är förstås att tvåspalt på stående A4 är en riktig bitch när man måste använda en väl tilltagen innermarginal pga omfånget och bindningen.

H = 20 mm
V = 23 mm
M = 7 mm

Då får du 80 mm spalter. Vilket blir precis lagom för Garamond 10 punkter. 10 på 13.

Det är mycket luft på sidorna, jag vet; men jag tycker inte att du ska gå upp på en högre teckengrad och bredda spalterna. Då föredrar jag hellre att gå ner en teckengrad och istället ha en jättebred yttermarginal att använda för att skriva smågrejer i.

---

De andra marginalerna är inte alls lika viktiga, men det här funkar bra för mig:
T = 19 mm
B = 25 mm
Rubrik... Antingen en tredjedel eller gyllene snittet av antingen satsytan eller papperet. (Eller det som du tycker känns snyggt) Jag personligen tycker att en tredjedel av satsytan funkar. Det betyder att Rubrik blir...103 mm

Men jag gillar egentligen inte att mäta till texters överkant, eftersom det är baslinjerna jag vill utgå ifrån. Jag hoppas jag kan förklara så här istället: Brödtexten som kommer efter Kapitelnamn; den tycker jag bör komma på samma höjd som rad 22 för de sidor som inte är kapitelstartsidor.
Ty; om Rubsep + Fontkapitelnamn = tre rader höga (vilket jag föreslår), så betyder det att måttet Rubrik blir ungefär en tredjedel av satsytan, vilket är ett behagligt mått, utan att fucka upp linjeringen; vilken är paramont.

Rubsep och Fontkapitelnamn vill jag som sagt gärna ha tre rader höga. Det blir 39 pt att fördela precis som du vill. Jag tänker inte föreslå något typsnitt (välj en linjär, typ vilken som helst förutom Arial/Verdana, som du tycker är skön) men om styckeavståndet ska vara lite mindre än en halv rad hög (vilket jag föreslår) så betyder det att bra utgångsmått kan vara

Fontkapitelnamn Storlek: 34 pt
Rubsep: 5 pt

Huvud och Fot är nog de minst viktigaste måtten, men typ... Lite närmre satsytan än papperskanten, tycker jag. Teckensnitt? Samma linjär som i Fontkapitelnamn. Skriv allt i VERSALSKRIFT och spärra gärna texten djärvt; hellre det än att välja en stor storlek. Jag ser gärna sidhuvudet och sidfoten i samma storlek som brödtexten. Det blir alla tajders, grabben. Då kan man använda måtten:

Huvud: 10 mm
Fot: 12,5 mm

Å så var det rubriknivåerna i texten... Utgå från samma rubrikteckensnitt du redan har, och från den storlek jag redan angivit (34 pt) kan man via gyllene snittet få tre andra rubriknivåer:

Rubrik 2: Borde, med styckeavstånd, kunna ta upp fyra rader i höjd. Storlek: 20. Styckeavstånd efter bör vara mindre än Rubsep: 3 pt?

Rubrik 3: Kan, med styckeavstånd, ta upp två rader i höjd. Storlek: 12. Inget styckeavstånd efter.

Rubrik 4: Bör inte ens stå på egen rad, utan bara vara som ett par:

Fetmarkerade ord <font face="georgia">som direkt följs av löptext på samma rad.</font face>

Använd rubrikteckensnittet, dock.

Det är mina förslag utifrån de förutsättningar du givit. Det är inga val jag försvarar intill döden och jag känner mig inte helt säker på förutsättningarna i sig; dessutom har jag bara kollat hur det ser ut på min skärm, inte i utskrift. Men det är de utgångspunkter jag själv skulle börja utgå ifrån.

[Edit:] Jag glömde att svara på din fråga:
Ja, det är rätt att inte ha något sidhuvud på kapitelstartsidan.

Dimfrost

Special Circumstances
Jaha, man resonerar så. Problemet är ju när man ska anpassa en layout för flera användningsområden. Jag vill till exempel att Terone ska finnas tillgängligt gratis att ladda ned och skriva ut, och därmed bör layouten vara i A4. Samtidigt planerar jag att trycka upp en liten upplaga på print on demand eller något sådant för de som vill beställa ett ex, och då finns det plötsligt uppslag man bör ta hänsyn till. Troberg tycks ju ha precis samma problem.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Jag måste bara kommentera en detalj: jag avskyr verkligen bilder bakom texten. Det är en sådan sak som kan få mig att låta bli att köpa ett spel. Nu tillhör inte jag målgruppen för Generica, så du behöver inte bry dig om vad jag tycker, men jag ville inte missa ett tillfälle att klaga lite. :gremgrin:

/Dimfrost