Nekromanti När svär man trohet till kungen?

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Jag håller på att skapa en ny rollperson som skall vara sabrisk ädling och jag undrar om det är någon som vet när och under vilka former man svär trohet till kungen. :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag håller på att skapa en ny rollperson som skall vara sabrisk ädling och jag undrar om det är någon som vet när och under vilka former man svär trohet till kungen. "

Vid fyra tillfällen:

1) När man dubbas till riddare.
2) När regentförsamlingen öppnas.
3) När kungen kröns.
4) När kungen begär det.

När regentförsamlingen öppnas för året så får alla närvarande ädlingar svära trohet till kungen i kör, strax efter att kungen har öppnat första mötet. När kungen kröns så tar kungen emot alla adelsmän i riket, varvid adelsmannen svär trohet till kungen. Det kan ta ett par dagar, men man kröns bara till kung en gång i livet. Oftast.

"När kungen begär det" innebär oftast att man förnyar trohetseden. Skulle kungen ge sig ut på eriksgata eller sticka iväg till något evenemang så brukar han se till att hovmästaren ser till att alla ädlingar som inte svurit trohet till kungen eller bara gjort det när kungen inte var närvarande (till exempel då de dubbades) får svära trohet. Hovet håller koll på vilka som har svurit trohet och vilka som inte har det.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Tilläggsfrågor

Finns det några former, i Consaber, under vilken du kan bli "erkänd" som riddare utan att avlägga trohetsed åt något håll?

Hur fungerar det för en vandrande riddare, t ex? Det nämns i Riddaren eller Consaber att dessa ofta har lägre status, men mer än så? Är man "vandrande riddare" bara man bestämmer sig för att kalla sig det?

Om en riddare har avlagt sina eder och sedan t ex lämnar tjänsten hos sin herre, får han/hon inte kalla sig riddare längre?

Vad väger en genomsnittlig tonfisk?


Mvh / Phelan
 

Adsinistratus

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Mitt kråkslott, Stockholm.
Re: Tilläggsfrågor

>Vad väger en genomsnittlig tonfisk?

Tonfiskar växer hela livet, så det beror på hur gammal den är. Här är några snittvikter:
1 månad 42g.
2 månader 113g
3 månader 400g
4 månader 848g
1 år 5kg
3 år 16kg
5 år 45kg
7 år 87kg
9 år 145kg
11år 195kg
13 år 255kg
14 år 278kg

Övriga frågor har jag inget vettigt svar på=)
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jag avgudar dej för dina brillianta kunskaper [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Tilläggssvar

"Finns det några former, i Consaber, under vilken du kan bli "erkänd" som riddare utan att avlägga trohetsed åt något håll?"

Näpp. Du svär fyra eder när du dubbas: till din heder, till Draken eller Daak (beroende på religion), till kungen och till länsherren. Utan dessa fyra eder är dubbningen inte fullbordad och du är därmed inte dubbad till riddare.

"Hur fungerar det för en vandrande riddare, t ex? Det nämns i Riddaren eller Consaber att dessa ofta har lägre status, men mer än så? Är man "vandrande riddare" bara man bestämmer sig för att kalla sig det?"

Trohetseder är dubbelriktade och kan brytas från båda hållen. Om länsherren bryter sin del av avtalet så kan riddaren svära sig fri från sin del. Om länsherren dör så har man inte så mycket val om man inte har fått en förläning någonstans. I båda fallen kan man ofta bli tvungen att söka tjänst hos någon annan.

Vandrande riddare är ingenting som man vill bli. Det innebär i princip att hela det sociala trygghetssystemet rycks upp med rötterna. Du har ingenstans att bo och inget att leva av, och över huvud taget noll trygghet. Det är i princip en riddares sista utväg - han gör det bara för att hedern väger tyngre då han inte vill tjäna en löftesbrytare, av religiösa skäl, eller för att kungen befaller det.

"Om en riddare har avlagt sina eder och sedan t ex lämnar tjänsten hos sin herre, får han/hon inte kalla sig riddare längre?"

Jodå. Men om han inte har goda skäl till det (till exempel att länsherren bröt sin halva av trohetseden först) så kommer riddaren att kallas för löftesbrytare, få ett massivt dåligt anseende och förmodligen aldrig släppas in på något tornerspel eller som gäst hos en adelsman.

"Vad väger en genomsnittlig tonfisk?"

En kasse kilo.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Tilläggsfrågor (OT)

Äntligen får jag ett vettigt svar på den frågan! Men finns det inte olika arter, gäller beskrivningen en viss art eller...?

Mvh / Phelan
 

Adsinistratus

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Mitt kråkslott, Stockholm.
Tonfiskar (OT)

Det finns, vad jag vet bara en tonfiskart, thunnus thynnus. De vandrar extremt långt, så jag tror inte att det är någon större skillnad mellan en som fångas i norra atlanten och en som fångas i södra.
 
Top