Niklas73 said:
Men i vilka situationer (inför en svårighet eller kanske då storyn kan ändras radikalt beroende på om slaget lyckas) och när (tex före/efter beskrivande av handling) tycker _du_ att man ska slå en tärning för att se om man lyckas med sin handling?
Jag kan ta till det i varierande grad för att uppnå följande:
A) Om spelarna tycker det är kul att slå tärning (Har såna i gruppen).
B) Om nån spelare får dopaminrush av att lyckas med svåra slag.
C) Om spelet förutsätter lyckade färdighetsslag för levling.
D) Om spelet är uppbyggt kring färdighets / egenskapsslag.
E) För att generera risk/fummel utan att det blir godtyckligt.
F) För att generera slumpmässiga utfall i storyn.
G) För att dölja rälsning och fudgning (Slå ett fejkslag och säg - "Oj då!", eller sätt sannolikheten för att något ska hända jättehögt eller jätteofta).
H) För att premiera karaktärer som specialicerat sig (Har Gusten G satt all sin erfarenhet på desarmer fällor bör han få lyckas med det.)
I) För att straffa karaktärer som specialicerat sig för hårt (Variation är ofta bra - slå slag för provsmaka och köpslå - inte bara strid)
J) För att legitimera planerade eller obligatoriska händelser (Ge en illusion av objektivitet)
K) För att skapa osäkerhet (Vad slog vi för nu, varför säger han inget?).
L) För att hjälpa rollpersoner som kört fast (Lyckas de med iakttagelseslaget ser de att croupieren verkar väldigt nervös).
M) För att få acceptans för situationer där en del karaktärer lyckas och andra misslyckas. (Magikern och köpmannen upptäcks för att de misslyckas med gömma sig slaget, de andra klarar sig)
N) För att tvinga spelarna till intressanta val mellan kända och okända sannolikheter.
O) Öka delaktigheten hos en del passiva spelare.
P) Variera de olika typerna av utmaningar som karaktären ställs inför (alltså val, förhandlingar, gåtor, färdighetsslag etc.)
Q) Av nostalgiska skäl (Man har sitt rollformulär, favorittärningarna och spelledarskärmen).
R) Ge taktilt nervösa spelare något att fippla med under spelets gång.
S) Har jag glömt bort.
T) Dölja styrning, lättja och godtycke när man improviserar.
U) Dölja improvisationen i sig.
V) För att ge legitimitet åt tråkiga händelser (som fällor eller bakhåll).
Till skillnad från alla andra så föredrar jag att inte använda tärningsslag när något viktigt står på spel - då tycker jag det är roligare med val eller förhandling.
//EvilSpook