Nekromanti Närstrid

Akan

Veteran
Spelade en del N2 i helgen och stötte på ett problem. En av rollpersonerna är en (44 år)general. Han ville vid ett tillfälle knocka en väktare i ett kontorskomplex. Den före detta generalen har 16 i närstrid-commando vilket borde räknas som bra. Han smyger upp bakom vakten och gör sig beredd att drämma till. MEN killen har ju ingen kraft i nävarna. Man måste ju ha en enorm tur om man skall orsaka någon riktig skada. Oavsett hur skicklig denne soldat är i närstrid så kan han ändå bara göra "grundskadan" i skada vilket i detta fallet var ob1T6. Jag vet att regler om kampsport m.m. kommer i offensiv men jag undrar bara hur ni brukar göra. Har någon en husregel i väntan på offensiv.

Akan undrar.....

Big Marco

Läskig
Om inte målet är medveten om attacken så räknas det som "Nådastöt" - dvs att om inte Generalen i det här fallet fummlar sitt slag så lyckas han automatiskt med det han är utslagen/dödad (baserat på vad Generalen vill uträtta).

Färdighetsslag, grundskador osv är till för att användas i strid, där målet gör allt för att inte bli skadad - då är det inte så lätt att få in klockrena träffar.

-Marco Behrmann

Snow

Swashbuckler
Döda någon med ett knytnävsslag utan att ens lyckas med sitt färdighetsslag? Okej för att det är en general som är superhaj på närstrid. Men inte för att det är en nådastöt, det går jag inte med på. Förklara hur du tänker...

Snow
Dead, but still walking around

Foggmock

Myrmidon
Använda sidan av handen och träffa rätt punkt på halsen. Det finns nerver överallt som räs törtkänsliga. Min tränare i Ju-Jutsu tog fingertopparna och 'bitch-slap:ade' mig på en punkt i nacken. Benen domnade bort totalt och jag föll ihop på golvet. Men, som sagt ett knynävslag är däremot inte lika effektivt. Ska man däcka någon eller döda honom så måste man träffa rätt, och det gör man om man får tid att sikta (dvs kommer bakifrån på ovetande offer) och INTE fumlar.

Jag vet att jag har rätt!

Snow

Swashbuckler
Jag har också tagit emot det slaget, väldigt farligt och otäckt. Men att döda någon med ett slag tycker jag kräver bra mycket mer än att inte fumlar. Exempelvis kunskap om var man skall slå samt lite tur. I regler: Svårt slag mot färdigheten, missar man det ger man "bara" dubbel skada samt träffar val kroppsdel.

Snow

smagu

Veteran
Det absolut effektivaste sättet att oskadegöra någon bakifrån obeväpnad, är att strypa vederbarande. Att döda någon bakifrån med ett slag obeväpnad är nästan omöjligt.
och i den sitution som beskrivs skulle en kunnig i närstrid knapast chansa på att ett enda slag sänker motståndaren.
Om du använder något slags tillhygge blir det en helt annan sak.

/Smagu

Snow

Swashbuckler
Det beror ju på situationen. Killen kanske har smärtblockerare och biomonitor med massor av adrenalin som är redo att pumpas ut (eller andra saker som får folk att stå och gå även om de borde ligga).

Snow

Akan

Veteran
Vid nådastöt gäller väl: skada=antal T6 x 10. Då skulle alltså generalen ifråga göra 10 i skada om man utgår ifrån grundskadan (ob1T6). ELLER?

Akan

Big Marco

Läskig
Ja, eller något annat resultat som kanske inte är dödligt. När man har någon i sitt våld så där kan man improvisera lite.

-Marco Behrmann