Nekromanti Närstrids system

Celledor

Hero
Okej, kommer att presentera mitt preliminära närstridssystem samt ett exempel. Systemet är till mitt rollspel VEUS som utspelar sig i en sci-fi efter katastrofen jorden.

Färdigheter slås med 1T100 och ett FV på 80 kan räknas som bra, det finns ingen max gräns för hur högt FV man kan ha. Skador slås med angivna tärningar och anger hur mycket KP man förlorar (är mer komplicerat än det). Ex: en hand har 10 kp, bröstkorgen 90 kp.

OB skadan ligger på någon T6 eller T4.

NÄRSTRIDS VAPEN
Några få exempel på fakta för närstridsvapen.
<table border=1><tr><td>VAPEN</td><td>LÅNGT OD</td><td>KORT OD</td><td>SKADA</td></tr><tr><td>Spade</td><td>15/10</td><td>5/10</td><td>3T6</td></tr><tr><td>Kniv</td><td>0/0</td><td>5/5</td><td>2T6</td></tr><tr><td>Svärd</td><td>20/15</td><td>10/10</td><td>4T6+2</td></tr></table>
NÄRSTRID
Närstriden delas upp på Obeväpnad och beväpnad närstrid beroende om deltagarna har vapen eller inte.

OBEVÄPNAD NÄRSTRID
Med obeväpnad närstrid så menar man en strid där de inblandade inte har några vapen förutom händer, fötter m.m. Deltagarna slår mot slagsmål eller kampsport för att se hur de lyckas i striden, se regler för offensiv defensiv. Det finns dock vissa situationer då det kan vara intressant att ge deltagarna olika modifikationer t.ex. om de slås i en fair fight med bestämda regler eller om en deltagaren har färdigheten kampsport fast i fel kampsport vilket gör det svårare. Använd rollpersonens specifika OB skada för att se hur mycket rollpersonen gör i skada utan någon form av vapen. Den största regeltekniska skillnaden mellan obeväpnad och beväpnad närstrid är att deltagarna inte behöver jämföra OD med varandra, då alla har samma OD långt 0/0 kort 0/0.
Skadan som gör i närstrid kan modifieras genom att spelaren väljer att slå et kraftfullt eller snabbt slag. Det kraftfulla skadan ökar skadan med 2 men gör det -5 enklare för motståndaren att undvika/parera, då anfallaren koncentrerar sig mer på skada än att taktiskt slå. Ett snabbt slag gör motsatsen och minskar skadan med 2 men gör det +5 svårare för motståndaren att undvika/parera.
Utöver detta så kan anfallaren välja att sikta på ett speciellt kropps/delområde. I obeväpnad närstrid så räknas alla slag normalt att anfallaren siktar högt. Trots att skadan inte ger någon betydande KP förlust så kan motståndaren ända slås ur funktion om slaget t.ex. hamnar i magen. Detta är upp till spelledaren och spelgruppen att komma överens om hur enkelt detta är. Om det händer så kan det röra sig ett slag mot TÅL, vid misslyckat slag så ”slås motståndaren ut” i en runda eller så, där denna har det svårt att undvika/parera.

BEVÄPNAD NÄRSTRID
När rollpersonen slåss med ett närstrids vapen eller tillhygge så ska grundskadan ersättas med vapnets skada, inte adderas. Observera att detta inte gäller för knogjärn eller liknande. Rollpersonens styrka spelar dock ändå roll för skadan på närstridsvapnet.
Om rollpersonen har mer än fem lägre styrka än styrkekravet så minskar skadan med 1T6 per tio under, samt att vapnets IM ökar minskar med 1. Även om endast en deltagare i närstriden har vapen så kommer hela striden att räknas som en beväpnad.

OFFENSIV DEFENSIV (OD)
Närstridsvapnens OD används för att se om ett vapen har något övertag över andra. Detta kan ske om en person med ett långt vapen Ex: en spade slåss mot en obeväpnad eller en som har en kort vapen Ex: en kniv. Varje närstridsvapen har två uppsättningar OD, ett för långt avstånd och ett för kort avstånd. Med kort avstånd så menas ett avstånd inom en armslängd och lågt avstånd minst några decimeter längre än kort. Detta resulterar i fyra värden. Om en deltagare är obeväpnad så är ODt 0/0 vid både långt och kort.
Vapnens OD visar hur svårt/enkelt det är för motståndaren att träffa eller blockera/undvika/parera den andre. Detta görs genom att spelledaren avgör om striden sker inom långt eller kort avstånd, beroende på deltagarnas positioner samt efter vad de gjorde i rundan innan och vapnens längd. Sedan så dras deltagarns OD av varandras. Om resultatet blir positivt så ökar svårigheten med resultatet, om det bli negativt så minskar svårigheten. Observera att om rollpersonen ska anfalla så ska dennes Offensiva OD dras ifrån motståndarens Defensiva OD värde.
Utöver vapnens långt och kort OD så är ODt i sig själv uppdelat i Offensiv för alla former av anfall med vapnet och Defensiv för alla former av blockering med vapnet. För att se vilket värde som är offensivt respektive defensivt se den angivna informationen om vapnet. Det värde som står till höger om skiljetecknet ”/” är det offensiva och det som står till vänster är det defensiva.
Här kommer en formel för att få fram svårighetsmodifiering av OD beroende om man ska anfalla motståndaren eller försvara sig. Kom dock ihåg att använda rätt OD beroende på om striden är inom lång eller kort.

För att anfalla: motståndarens D minus ens egen O
För att försvara: motståndarens O minus ens egen D

Exempel:
Jane har råkat in i en strid med en motståndare som är beväpnad med en spade, själv är hon obeväpnad. Motståndarens vapen har vid Långtavstånd OD 15/10 och vid kort 5/10. Hon har 0/0 i alla OD då hon är obeväpnad. Hennes motståndare anfaller först efter en initiativ utmaning samt att han har ett längre vapen. Han får en svårighetsmodifiering på -15 för att anfalla då striden är på långt avstånd och hennes Defensiv minus hans Offensiv blir 0-15=-15. Jane får en modifiering på +15 för att försvara sig då hennes hans offensiv minus hennes defensiv blir 15-0=15 och +10 för att anfalla då hans defensiv minus hennes offensiv blir 10-0=10.

Skulle bara vilja ha några smarta kommentarer och synpunkter om jag är på rätt spår eller helt ute och cyklar. Kanske inte de bästa formeleringarna eller exempel men, det är det jag har just nu.

Jocke_898

Veteran
Bra jobbat!!!::=)

Jag tycker att det verkar väldigt välgjort... lite beröm kan faktiskt komma nära till hands.. mycket bra jobbat... skulle gärna villa se mer av dit arbete... då ditt rollspel "´VEUS" ser ut att bli riktigt bra... baserat på den här artikeln.. fortsätt i samma stil..

Jarre

Swordsman
Det värde som står till höger om skiljetecknet ”/” är det offensiva och det som står till vänster är det defensiva.
Är det inte mer logiskt att göra tvärtom? Det heter ju faktiskt "Offensiv Defensiv", inte "Defensiv Offensiv".

Han får en svårighetsmodifiering på -15 för att anfalla då striden är på långt avstånd och hennes Defensiv minus hans Offensiv blir 0-15=-15. Jane får en modifiering på +15 för att försvara sig då hennes hans offensiv minus hennes defensiv blir 15-0=15 och +10 för att anfalla då hans defensiv minus hennes offensiv blir 10-0=10.
Hur tänker du här? Varför är det sämre att vara obeväpnad? Borde inte motståndaren ha det lättare att träffa Jane, än tvärtom, i och med att han har ett vapen och därmed längre räckvidd, samt den psykologiska effekten Jane utsätts för då hon vet att "alla" gånger den där spaden träffar henne kommer hon få ajsingbajsing ont? Eller är det snarare så att du är ute efter effekten att man inte ska träffa hela tiden - fortfarande kommer Jane träffa motståndaren oftare än han henne, förutsatt att de är lika bra att slåss (= lika höga FVn).

Celledor

Hero
För det första så har du rätt att det är mera logiskt att ha det tvärt om, vilket det också ska vara...ursäkta felskrivningen.

För det andra så ÄR det sämre att vara obeväpnad mot ett vapen med lång räckvidd (så vida inte den obeväpnade är ruskigt bra på att vara obeväpnad mot fienden som är), vilket gör att hon för en modifikation som är positiv. Vet inte om jag glömde att beskriva det men en positiv svårighetsmodifiering betyder att summan adderas på slaget mot färdigheten. Om slaget med modifieringen blir lägre än färdighetens FV så lyckas slaget. Ett negativt värde vid svårighetsmodifieringen gör det enklare då modifieringen dras bort från slagets resultat.

Så i exemplet blir det att han ska slå 1T100-15 för att träffa (han får det enklare) henne och hon slår 1T100+15 för att försvara sig (hon får det svårare). En ganska hög modifiering men jag anser att det verkar ganska rimligt, eller? jag menar det är ingen dålig hollywood action där skurkarna han ha vad som hälst och ändå vara sämst.

Jarre

Swordsman
Vet inte om jag glömde att beskriva det men en positiv svårighetsmodifiering betyder att summan adderas på slaget mot färdigheten.
Aha! Då är jag med. Tror inte att det stod med.

Förutsatte att man lade till respektive drog ifrån modifikationen på sitt värde och inte på tärningsresultatet. Får jag komma med förslaget att du gör tvärtom, alltså lägger modifikationen på värdet? Med omvänt tecken blir resultatet detsamma. Kanske bara ett intryck jag fick, men en modifikation som är negativ känns som om den försämrar ens chanser, och tvärtom för positiva.

Celledor

Hero
Har faktiskt inte riktigt tänkte det som i positiv eller negativ modifieringen utan bara positiv/negativt värde på modifieringen men jag förstår vad du menar. Har dock inte använt de termerna i förklaringen om hur man använder färdigheter så det är nog inget problem.

När vi test spelade så kom det ganska naturligt, men bra förslag ska tänka på saken.