Jag har precis samma tanke - att bara ha ett försvarsslag i strider.. Något som jag länge har tyckt varit konstigt, men aldrig tänkt över, är att strider ofta blir rätt tradiga och långtråkiga när det i själva verket borde vara fart och tempo.. Man kan få denna känsla med hjälp av spelledartrix, men det vore skönt om det vore inbakat i spelsystemet..
Jag har inte spelat så många spelsystem i mina dagar, men det enda som jag tycker man lätt kan få action i är Feng Shui.. Den har en fenomenal regel som låter spelarna få bestämma hur de ska "avsluta" sina motståndare.. Dock så har Feng Shui lite
väl tilltrasslade regler i strid för att alla ska njuta av det.. Dungeons & Dragons har jag inte spelat men jag har fått den uppfattningen att man bara gör ett anfallsslag, modifierat med den andres skicklighet, smidighet och rustning.. Smart, men ändå inte..
Något som har varit problemet för mig i strider är att det inte stödjer beskrivande attacker.. Om det är 50% chans att en attack lyckas så innebär det att 50% av spelarnas beskrivningar av sina attacker (förutsatt att de
gör sådana vill säga och inte bara säger "Jag hugger") är till ingen nytta.. De är helt menlösa, eftersom man inte
innan vet om dennes anfall lyckas..
Jag skulle vilja jämföra strider med en biljakt.. Biljakter brukar kunna, regelmässigt, vara rätt fartfyllda och spännande.. Varför det? Jo, för att slaget man gör ofta avgör om det går åt helvete eller inte.. Ett misslyckat slag kan innebära att man får sladd och kör in i broräcket.. Ett bra slag, däremot, kan innebära att man tar en kurva bra och tar in på alternativt drar ifrån sin motståndare.. Om man skippar anfallsslagen i strid, så får faktiskt striden samma effekt.. Jag
antar här och förutsätter, då jag inte testat det än.. Ett misslyckat slag innebär att man får en träff på sig och ett bra lyckat kanske att man snor initiativet från den andre..
Men hur spelar då den attackerandes skicklighet in? På något sätt måste ju denne avgöra i slagväxlingen, eller tänker jag fel? Jag hade först en tanke på att använda mig av stickor som man får satsa och dra ner motståndarens försvar eller öka på sin skada.. Man får fler stickor, ju skickligare man är.. Sedan kom jag på att
Rising hade ett just sådant system.. Mindre bra.. Nog för att den mannen är genial och kan se nya lösningar, men jag vill knappast plagiera någon annans system..
Något jag också tycker bör ha en plats i strider, jag antar även här att det är viktigt i strid då jag aldrig svärdskampat förut (förutom boffrat på skoj med kompisar), är slagväxling och initiativ.. Initiativ tycker jag är mindre viktigt.. Det får gärna vara statiskt i början av striden likt Star Wars, där det är ett fast initiativschema hela tiden.. Slagväxling däremot.. Hur ska man sköta detta? Just i skrivande stund så gick det upp ett ljus för mig över hur det kan skötas.. Vapenfärdigheten säger inte bara hur bra man är på att försvara sig.. Den säger även hur initiativrik man är och hur många gånger man får handla under en stridsrunda (förutsatt att man kör med sådana längre).. Jag försöker visa hur jag tänker med ett exempel, då jag inte vet hur jag annars ska beskriva det.. Systemet jag utgår ifrån är DoD, men tanken finns att hitta i Shadowrun..
Exempel:
Geran Svärdsmästare (FV 18) har råkat i dispyt med två bönder (båda med FV 7).. Geran och bönderna har samma initiativvärde
som sitt FV i vapenfärdigheten.. Den med högst initiativvärde anfaller och sänker sedan sitt initiativvärde (säg med 5).. Geran kan då attackera två gånger innan bönderna får en chans att agera..
Detta lämnar många hål som jag inte har tänkt på.. Då jag precis har kommit på detta så vet jag inte alla, men de jag hittat har jag i regel täppt igen någorlunda.. Jag får helt enkelt speltesta.. Om jag skulle införa detta i DoD (såsom många av mina tankar far till) så skiter sig mitt skadesystem där skadan är beroende på hur bra man slog på tärningen.. Kanske ska jag gå tillbaka till att slå fram skadan med tärningar? Jag får se.. Kanske skapar någon en ny tråd där jag kommer på hur jag ska göra, precis som jag kommit på hur slagväxlingen och initiativet ska utföras i denna.. En tanke är att man kan dra av mer på sitt initiativvärde när det sänks för slagväxlingen för att åsamka mer i skada..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tackar för tråden då den gett honom nya idéer på problem Han brottats med ett tag