Nekromanti Närstridsvapen...

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Till min Japan-kampanj i n2 vill jag gärna ha lite nya trevliga närstridsvapen att stoltsera med.

Och här är problemet:
Jag kommer inte på något.

Ni som spelat Deus Ex vad nog vad jag snackar om när jag säger att det ljussabelsliknande svärdet man fick tillfälle att använda där höjde spelet till en ny nivå. Jag gjorde subsekvent mitt bästa för att hålla mig till användningen av detta vapen genom resten av spelet. Allt som saknades var schyssta stridskonster. Never mind the Star Wars feeling, störde inte alls. :gremsmile:
Är det möjligt att skapa sådana vapen, med tanke på n2s förkärlek för realism?
Jag kan inte komma på något som hindrar det, men enligt samma princip kan jag heller inte komma på något som gör det möjligt.

Givetvis är det inte bara sådana vapen som är intressanta, allting med hi-tech och närstridsstämpel är intressant. De som har idéer kan ju posta sina alster.

Själv har jag nog faktiskt ingenting att komma med, annat än idén med sap-gloves med inbyggd taserfunktion. Lite tråkigt, är jag rädd. :gremfrown:

DragonLord - känner sig lite skyldig för att han inte kommer med något själv, men det kan inte hjälpas. Inte än i alla fall...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hitech närstrid

  • I händelse av att vapnet har någon slags elektronik, så kan man ha fingeravtryckläsare på handtaget som känner igen olika användare
  • En transponder, så att man jämnt vet vart vapnet är
  • För svärd, så finns det naturligtvis en slipmekanisk i skidan som håller vapnet skarpt (om man nu inte tror på tuffa material som inte behöver slipas dvs)
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Alltså, det är helt OK att använda närstridsvapen i Neotech. Det går ju även att piffa upp klassiska vapen med lite hightech om man vill.

Till att börja med så är moderna material så in i H-E mycket bättre än vanligt stål så skadan kan bli bättre, och vapnen blir hopplöst svåra att förstöra!

Sen så kan man ju till SF-klassikern vibroblade (vibrationsklinga? Bleh, finns inget bra svenskt ord!). En högfrekvensgenerator i skaftet sätter bladet i sväng - äckligt effektivt mot allt utom riktigt hårda material! Typ +Ob2T6 skada om målet inte bär stelt pansar (halvstelt hjälper inte).

MEN... Oavsett hur bra närstridsvapen du har, och hur bra du är på dem, tror du verkligen att du kommer ha någon chans när motståndaren blåser huvudet av dig på tio meters håll med sin 9mm?

/Henrik
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
MEN... Oavsett hur bra närstridsvapen du har, och hur bra du är på dem, tror du verkligen att du kommer ha någon chans när motståndaren blåser huvudet av dig på tio meters håll med sin 9mm?

Det är ju lite av ett problem... :gremsmirk:
Istället för valfritt närstridsvapen kan man ju ha en simpel pistol och helt enkelt skjuta motståndaren när denne kommer för nära.

Närstridsvapen kommer därför endast att användas i extrema nödsituationer, typ när kulorna är slut...

Men... Eftersom det är Japan så skulle man kunna tänka sig en slags renesens för närstridsvapen (främst då svärd). De flesta länder har ju en tämligen restrikt lagstiftning då det gäller skjutvapen (japan i synnerhet?), men närstridsvapen...?

Det skulle kunna vara fashionabelt och helt lagligt att gå runt med en katana.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Det skulle kunna vara fashionabelt och helt lagligt att gå runt med en katana.
Lagligt och lagligt. :gremtongue:

Tror nog de flesta restriktioner gäller alla vapen i Japan, men då yakuzan äger/är polisen så kan de knata runt med lite vad de vill. Sedan kan närstridsvapen vara attraktiva med tanke på att de trots allt är relativt tysta (jämför överljudsboomen en psitol åstadkommer, för att inte nämna krutexplosionen). Fast själv gillar jag idén med att det skulle vara lagligt, får se vad man bestämmer sig för senare. Kanske någon sorts licens...

DragonLord - gillar idén med att en affärsmans livvakter ska knata runt med katana.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Hitech närstrid

Haha! Underbart!

Tasersvärd och "Twin Sword". :gremcool:
Allt som krävs är lite sliskig marknadsföring för stämningens skull. "FWD Twin Dragon - två klingor, dubbelt så bra", eller något i den stilen.
The Yakuza is getting a make-over. Och tasersvärdet skulle nog vara underbart för den japanska poliskåren, ungefär som elchocksbatongen, fast elakare. Mycket elakare. Givetvis med fingaravtryckssensor i handtaget som leder ut en lagom elstöt som fel person råkar greppa vapnet.

Får fortsätta spåna under dagen...

DragonLord - ska ingjuta respekt för närstridsvapen i sina spelare.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Vibroblade. Hmm, låter trevligt. Det är precis såna saker jag vill kunna stoltsera med till kampanjen!

DragonLord - gör korta, onödiga inlägg...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Silent assassin

"Sedan kan närstridsvapen vara attraktiva med tanke på att de trots allt är relativt tysta (jämför överljudsboomen en psitol åstadkommer, för att inte nämna krutexplosionen)."

Njaa... ljuddämpare och sub-sonic-ammunition gör nog ändå eldhandvapnet mer attraktivt när det gäller att döda någon tyst och effektivt. Eftersom själva avlossningen inte hörs kan man enkelt och dessutom från avstånd skjuta någon i t.ex. nacken för att döda omedelbart. Med ett närstridsvapen skulle man först och främst vara tvungen att komma vädigt nära personen och dessutom även vara väldigt säker på vars man ska hugga för att döda direkt, vilket inte är helt enkelt.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Silent assassin

Försök sedan som hitman smuggla nämnda vapen till Japan. Lättare sagt än gjort. Skulle däremot tro att ett katana eller motsvarande är lättare att få in.

"- Det är ett prydnadsföremål!" eller "- Jag deltar i en Iaido-uppvisning!"

Det går inte att förklara ett antagligen oregistrerat vapen lika lätt...
Dessutom är Japan smockfullt med gamla traditioner. Stridskonster dominerar "gatuvåldet", medan skjutvapen är klumpiga i denna miljö. Inte att använda, men innehavet är tusan så komplicerat!

DragonLord - som ändå har en viss förkärlek för svärd...
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Ett till namn till svärdet; HF-blade (High Frequency-blade) från MGS2.
Låter enligt mig bättre. Men det kanske bara beror på att jag har spelat för mycket MGS ^_^

Angående svärdet i Deus Ex. Jag uppfattade det inte som något light saber-liknande utan som att det bara var ett supervasst och mycket hållbart svärd där klingan kunde fällas in i greppet. Varför det lyser har jag ingen annin om. Men vad sägs om värmeslingor som i den där kniven i Offensiv?

Förövrigt heter DX-svärdet "Dragons Tooth".
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Närstridsvapen...[börjar bli OT]

Jo, det där om DX-svärdet kan ju stämma. Mest jag som uppfattade det på ett visst sätt. Men man undrar lite vad det är för underlig "energi" som ömger klingan.

"Dragon's Tooth". Det hade jag faktiskt glömt. Nu kommer jag ihåg hur glad jag blev när jag först hörde det!

"- Jippi-ka-yey! Ett svärd!"

Nästan så man blir lite nostalgisk. Kommer nog sluta med att man spelar igenom Deus Ex i helgen. För tredje gången. :gremcrazy:

Diggar "High Frequency-Blade" starkt. *tummen upp*

DragonLord - ska börja rita lite svärd nu...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jag undrar varför samuraierna försvann...

"Försök sedan som hitman smuggla nämnda vapen till Japan. Lättare sagt än gjort."

Jo. Därför skaffar sig den kloke yrkesmördaren ett vapen i Japan på ett eller annat sätt. Eventuellt kan rent av ta med sig vapnet i ett sorts specialbagage som han inte har tillgång till under själva resan dit (något som är tillåtet inom åtminstone EF). Dock är det smartare att skaffa ett vapen där, helst genom svartamarknaden så att det inte går att koppla till honom genom något äckligt register.

"Stridskonster dominerar "gatuvåldet" [...] "

Hmm... låter ganska osannolikt. Stridskonster tar väldigt lång tid att lära sig behärska (åtminstone om man tänkt träffa något så när ofta ett anfall, som minst är på Ob3T6). En pistol tar ett par sekunder att förstå hur de används och hur otränad man än är träffar man oftast bara man är nära nog och eventuellt tar sig lite tid att sikta (svårighet Ob1T6). Eller så kör man slängskott. Jag vet åtminstone vilket av alternativen jag skulle välja.

Möjligen skulle jag kunna acceptera att vanligt "slagsmål" tillsammans med kniv dominerar i de riktigt låga "skikten" på gatorna. Men knappast stridskonster. Eller svärd för den delen. Ett schysst svärd (som inte är en oanvändbar prydnad utan som är gjord för att slåss med) är dessutom säkert lika dyr som en pistol, och där tror jag nog valet är ganska uppenbart.

" [...] medan skjutvapen är klumpiga i denna miljö. Inte att använda, men innehavet är tusan så komplicerat!"

Om man ska använda dem för att mörda folk, d.v.s. att man (mest troligt) skaffar sig dem på olagligt vis och att man är en brottsling, så har man nog inte större problem med att innehava vapnet än i t.ex. EF. Det gäller bara att vara lite försiktig och att alltså inte ta mid sig vapnet när man rastar hunden. Man tar med sig den när det ska användas, helt enkelt.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Jag undrar varför samuraierna försvann...

Det märks att våra åsikter går isär på sin ställen.

Jag ser det som att Japan (iaf i mitt n2) har:

1) Vapenförbud för den som inte tillhör yakuzan. Och alla är nog inte intresserade av att jobba för yakuzan (rollpersoner faller nog ofta i denna kategori), som kontrollerar så gott som ALL handel, laglig som illegal. Skulle inte räkna med att kunna få tag på något eldvapen utan att kontakta yakuzan, om du inte råkar ha resurser och kunskap nog att bygga ett eget. Alltså: Är du inte bundis med yakuzan så lär du inte få tag på något vapen i Japan.

2) Stridskonsttradition. Djupt rotad sådan. Ny teknik kan göra närstridsvapen tämligen effektiva och dessutom behöver man inte skaffa ny ammunition, något som inte kan vara lätt i ett land där yakuzan kontrollerar vapenflödet. Till vissa tekniskt avancerade grejer kanske man behöver batterier/microcell/whatever, men detta kan man skaffa utan att dra till sig någon större uppmärksamhet.

Jag håller med dig fullt ut om att handeldvapen är effektivare än kampsport i många avseenden, MEN... i ett samhälle med hårda vapenrestriktioner och gangsterkontroll begränsar handeldvapen ens mobilitet i den typiska stadsmiljön. EF har betydligt liberalare vapenlagar (jämför med dagens USA, mer eller mindre) än Japan.

DragonLord

PS. Är man riktigt, riktigt, riktigt petig försvann samurajerna när den japanske kejsaren stiftade lagar som avskaffade samurajklassen. Så det så. :gremwink:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Jag undrar varför samuraierna försvann...

"Jag ser det som att Japan (iaf i mitt n2) har"

Det är bra att du har din egen version. Riktigt bra, faktiskt. Många verkar ju dra sig för att vara kreativa eftersom de tror att de förstör världen, eller nå. Men din version stämmer inte överens med min version, som för övrigt inte har det minsta med denna diskussion att göra. Det enda jag har försökt säga är att handeldvapen generellt sett är effektivare än närstridsvapen, vilket vi verkar vara överens om. Huruvida det är lätt eller svårt att få tag på handeldvapen i Japan har jag försökt lämna obesvarat.

Men, eldhandvapen borde i vilket fall verkligen finnas i Japans undrevärld, bakom yakuzans rygg liksom. Något annat skulle inte vara trovärdigt. Självklart vill folk ha pistoler när de vet vilket övertag de kommer att få både i respekt och effektivitet mot sina närstridsbestyckade fienden och villiga att betala lär de också vara (samt att begå riskerna). En enklare pistol kan ju trots allt inte mer än kosta tio gånger så mycket som normalt, något som inte skulle vara allt för svårt för en framgångsrik brottsling att hosta upp. Och vilken livförsäkring det skulle vara när man möter en massa stollar som kommer springandes med pinnar och annat löjligt. "Like lambs to the slaughter", liksom.

Jag har faktiskt väldigt svårt att se ett industriland av Japans kaliber i Neotechs värld där brottslingarna inte skulle ha tillgång till handeldvapen då det faktiskt kryllar av dem i övriga världen. Att yakuzan kontrollerar det har dessutom föga betydelse; det är bara för smugglarna att hålla sig borta från dem på samma sätt som de håller sig borta från poliser/kustbevakning/tullare/vad-som-helst.

"PS. Är man riktigt, riktigt, riktigt petig försvann samurajerna när den japanske kejsaren stiftade lagar som avskaffade samurajklassen. Så det så."

Du har säkert rätt. Min poäng med rubriken var i alla fall att de katanasvingande samuraierna blev rätt ineffektiva i och med eldhandvapens intåg. Därför försvann de i favör för soldater beväpnade med gevär. Huruvida samuraier med annan beväpning blev kvar ett tag vet jag inte, för det jag bryr mig om är att det inte finns några svärdssvingande krigare idag eftersom krutvapen är så mycket mer effektiva.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Jag undrar varför samuraierna försvann...

Jaja, du har en poäng. Jag gör mest detta för att främja utvecklingen av närstridsvapen för att få lite intressantare strider. "Peka & Skjut" börjar kännas lite uttjatat.

Sedan kan det diskuteras hur vanliga vapen egentligen är i n2s värld. Har för mig att det står något i Offensiv om att småbrottslingar och andra bara har tillgång till knivar och kanske äldre pistoler, men nu brukar det ju förståss inte handla om småbrottslingar i äventyren och så är man ingen bokslav heller...

Point well taken.
Men jag kommer fortfarande sitta hela helgen och fila på min version av Japan och jag kan lova att det kommer finnas gott om närstridsvapen och stridskonst. :gremsmirk:

Det må vara en smått orealistisk version, men det är iaf min smått orealistiska version.

Dessomutom jävlades jag mest angående samurajernas försvinnande. Nog förstod jag vad du menade och du har rätt. Ville bara hårdra det hela lite, för skojs skull. :gremwink:

DragonLord - it's all about fun...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Närstridsvapen och Interpol

Kan ju nämna att Interpol inte har någon rekommenderad lagstiftning för närstridsvapen, vilket på många ställen gjort dem helt lagliga. Man får alltså gå omkring med ett katana på stan på många ställen. Det är dock ett brott att gå omkring med dem på ett hotfullt sätt (likasom det är ett brott att på andra sätt hota eller riskera livet på folk); d.v.s. inga dragna katanor i onödan.

/RD
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Gracias! [ANT]

Precis vad man ville höra som närstridsfanatiker! :gremlaugh:

DragonLord - Live by the sword, kill by the sword...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Närstridsvapen och Interpol

"Kan ju nämna att Interpol inte har någon rekommenderad lagstiftning för närstridsvapen, vilket på många ställen gjort dem helt lagliga. Man får alltså gå omkring med ett katana på stan på många ställen."

Öhhh... va? Så bara för att Interpol säger det så skippar alla sina varianter av Knivlagen då eller? Ledsen, men det köper jag inte för fem öre :gremgrin:


Storuggla, inget sådant i mitt N1
 
Top