Nekromanti Nästa Genrehype ?

Poseur

Swashbuckler
Med inspiration ifrån den här tråden. så tänkte jag att vi kan ta och fundera ut lite vilken genre som popkulturen kommer göra en total F.U.B.A.R med.

Vi har ju de senaste åren sett ninjor, zombies, vampyrer, pirater och fantasy (säkert fler).

Så vad förutspår vi blir nästa riktigt stora popkultur sving upp inom film/tv?

Jag skulle gissa på att det blir inom Sci-fi, med tanke på Avatars otroliga framgång det här året och i slutet av förra.

/Poseur lite uttråkad.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Du glömmer superhjältar. Under de senaste tio åren har vi sett filmatiseringar av i princip alla superhjältar som mannan på gatan någonsin hört talas om, samt några till. Och orsaken till det är helt enkelt att teknologin kommit så långt att man kan få sådana filmer att se bra ut. (Tyvärr har teknologin däremot inte alltid kommit så långt att man kan få andra aspekter av dem att bli bra.)

Utöver superhjältar anser jag att den enda riktigt starka trenden är filmer baserade på en serie ungdomsböcker med övernaturliga inslag. Sådana har en färdig publik, som kommer vilja se alla filmerna, samt köpa kringprodukterna.

/tobias

Ymir

Liten kantbaron
Jag fortsätter att hoppas på att orientalismen ska återuppstå, så att jänkarna börjar göra filmer som utspelar sig i icke-europeiska historiska kulturer och inte enbart består av pucko-kitsch. Lite som antik-vurmen runt 2000-talets mitt inte enbart gav upphov till 300, utan faktiskt också några bra antiken-filmer/tv-serier, däribland två av de mest korrekta och välgjorda historieskildringar som någonsin gjorts i filmmediet. Det var koolt.

En trend man mööööjligen kunnat märka av håller på att växa, är revisionistiska och/eller puckokitschiga omtolkningar av fruktansvärt slitet gammalt klichématerial, be it filmer, böcker whatnot. Vi har tex den nya Robin Hood-filmen, den nya Sherlock Holmes-filmen, Pride & Prejudice and Zombies, och sånt. Om den trenden håller i sig tillräckligt länge kan den kanske faktiskt ge upphov till något som är koolt på riktigt, förr eller senare.

Tortyrporr-skräckgenren verkar ha börjat dala nästan lika hårt som j-horrorn, men den var helt absurt populär i flera år, mycket mer än någonsin vampyr- och superhjälte-filmtrenderna som andra i tråden pratat om (Saw VII, för helvete, -sju- uppföljare på lika många år, det är typ helt tokigt). Å andra sidan producerade jänkarna typ aldrig nåt särskilt bra i genren, kanske kan den få en nytändning nu när de helt sjuka européiska sadisterna tagit tag i den, med filmer som "Martyrs", "Frontiéres", "À l'intérieur", "Human Centipede" och "Shadow". Schysst europeisk skräckfilm är typ något av det bästa som finns, så låt oss hoppas på det.

- Ymir, hoppas

Petter42

Swordsman
Vi har ju redan en pågående hype (jag skulle tro att vi fortfarande befinner oss i ett uppsvingstillstånd). 3D. Jag vet, jag vet! Det är ingen genre i sig, men eftersom det görs så många filmer med det uppenbara huvudsyftet att vara i 3d, snarare än att vara en "riktig" genre, så ersätter det på något sätt genrehypar. Det skulle vara om någon särskild genre blev associerad med 3d

Botulf

Hero
Kanske en våg av gamla pulp-hjältar nu när de kändare superhjältarnas skara börjat tunnas ut? Om det skulle bli något större mainstream framgång är jag inte så säker på dock.

Ny Conan film i produktion, John Carter of Mars jobbar Pixar på (James Cameron ska ha nämnt E.R Burroughs orginalhistora som inspiration till Avatar så kanske den kan dra intresse...) och Solomon Kane är redan ute (fast den blev extremt begränsad genom distributionsproblem har jag hört). Och om jag inte snurrar helt tror jag det ryktas om nya Red Sonya och Kull filmer kan bli aktuellt. Men vi har ju haft en massa ny-sword&sandal-antik-fantasy-action-halvhistoriska filmer senaste åren så .....

Laowai

Hero
Skulle personligen inte bli minsta lilla ledsen om neo-noir filmer började göras igen. The last boy scout, dödligt vapen och die hard kanske inte är världens bästa filmer, men de är ta mig tusan underhållande. Och iallafall jag saknar att skådespelarna röker på riktigt i film.

/laowai, som precis upptäckte att han har sin t-shirt ut och in.

Pilzefrau

hon/henne
En trend man mööööjligen kunnat märka av håller på att växa, är revisionistiska och/eller puckokitschiga omtolkningar av fruktansvärt slitet gammalt klichématerial, be it filmer, böcker whatnot. Vi har tex den nya Robin Hood-filmen, den nya Sherlock Holmes-filmen, Pride & Prejudice and Zombies, och sånt.
För den intresserade kan även nämnas en Gullivers resor med Jack Black samt Terry Gilliams Don Quixote-projekt (som iofs varit på gång väldigt länge och därmed verkar tveksam på om den nånsin kommer släppas, men som del i en trend är den nämnvärd).

Dilandau

Myrmidon
Den helt dominerande genren i Sverige just nu är ju deckaren. Tv, film, litteratur – kriminalhistorierna är överallt och de konsumeras i enorma kvantiteter.

Ymir

Liten kantbaron
Fast så har det varit i decennier, det är lite som att säga att wuxia är en genrehype i Kina - det är det inte, det är bara konstant och evigt populärt, av något skäl.

- Ymir, menar

w176

Förlorad dotter
Jag tror att porrfilmsestetiken kommer segra. Att allt likt true blood kommer pressa för att verkligen vara porrigt. Och att porr kommer bli en aspekt i alt fler vanliga filmer.

Laowai

Hero
Sen kan väl jag tycka att det nästan kan bli för mycket ibland i true blood. Det var kul första gången man fick se sookies headlights, men när man för trettifjortonde gången fick se henne och bill ligga, och man började räkna karaktärer vars hoo-hoo's man INTE fått se börjar det bli lite väl.

Spoiler från säsong tre här
Däremot är "intro scen till gayporrulle" drömmen som sam har om bill helt freakin fantastisk.

Ymir

Liten kantbaron
Re: till True Bloods försvar

Fast alltså, True Blood har ju den kanske bästa sexscenen nånsin som inte är regisserad av en galen fransman och/eller fotad av Christopher Doyle; den där Bill har destructo nookie med sin gamla flamma/sire i missionären, fattar tag om hennes huvud och vrider runt det ett helt varv medan hon fortsätter egga på honom. Det tar såklart emot lite men nacken är ett lätt hinder att forcera, and she doesn't seem to mind.

Så...disturbing. Så jävla bäst.

- Ymir, diggar

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har inte sett True Blood, så jag kan inte kommentera den specifikt. Men av vad som sagts om den kan jag dra paralleller till tv-serien Rome som jag gillade. Där vågade de ta ut svängarna och visade sådant som hade blivit dimmat till svart eller fått ske utanför bild i många andra serier, och resultatet blev enastående.

Så jag tror vi kan se en trend här, och det är goda nyheter. Men "Realistiskt" är väl inte en genre i sig.

Ymir

Liten kantbaron
Fast både Rome och True Blood visades ju i USA på HBO som är en premium cable-kanal, och dessa har en ganska lång historia av att våga mer än basic cable, eller vad det nu heter. Det är ingen slump att sexscenerna i Mad Men knappt existerar, i jämförelse, trots att Mad Men på många andra sätt produktionsmässigt är i nivå med nåt som kunde gått på HBO.

Så jag vet inte om jag skulle säga att mer sex i bild är en trend. Det är mer, liksom, definitionen av HBO och Spike TV.

Däremot, mer specifikt, att "hotta upp" historiska intriger med mer eller mindre realistiska mängder explicit sex verkar ju vara något av en trend. Det började med Rome och Deadwood, och nu har vi Blood & Sand och en Borgia-tv-serie med Jeremy Irons på gång, för att inte tala om A Game of Thrones, och däremellan satte The Tudors en ny ribba för historievåldtäkt och sexfixering. The Borgias-serien i synnerhet hade knappast blivit av utan inspiration från Tudors och Rome, även om misslyckade försök till Borgia-tv-serier har gjorts tidigare, så visst, här kan man nog tala om en trend. Intressant nog beskriver wikipedia den gamla Borgia-tv-serien från 80-talet som att den fick kritik för "frequent graphic violence and nudity", dock, så det är kanske helt enkelt så att svulstiga historiska intrigscenarier behöver våld och porr.

- Ymir, tror

Laowai

Hero

Det var alldeles för nyligen jag läste om guro för att jag riktigt skulle kunna uppskatta just den scenen, men i övrigt var den väldigt ball. Det medges.

w176

Förlorad dotter

Bara så ingen misstolkar mig. Jag tycker porrfilmsestetiken och porren är skitkul

Laowai

Hero

jo, jag med, och den är att föredra oändligt framför "vi har precis haft wild-ass monkey sex, men jag håller fortfarande täcket över nassarna och byter om så du bara ser min rygg" tekniken som används i vanliga fall, men man kan få för mycket även av det goda så att säga.

Arfert

Facit
I Mad Men-fallet så gör det inget att sexscenerna inte är i bild, det är helt i linje med seriens berättarteknik för övrigt (och tidsandan den skildrar).. allt viktigt i den är det som INTE sägs eller visas i bild...