Angående Tokons kultur så har jag spelat några kampanjer i Consaber, då Tokon figurerat (vilket är svårt att undvika..). I det ena fallet spelade vi i norra Consaber, rollpersonerna var fredlösa och blandades in i en lokal maktkamp mellan en lokal tokonsk makthavare och den pereniske fogden. Det sätt på vilket jag då använde Tokon var dock inte så att man fick någon insyn i de olika klanerna, utan jag antog att det lokala området befolkades av en enda klan. Det är min uppfattning att i glesbefolkade områden i norr (allt är relativt..) kan rimligen hela byar tillhöra en enda klan. Däremot använde jag mig av en motsättning, i grunden sprungen ur en aversion mot kronan och det feodala väsende den representerar, ställd mot det klansamhälle Tokon sedan gammalt levt i (desto starkare i norr). I detta fall fick fogden representera kronan och rollpersonerna, varav ingen var Tokon, kom i kontakt med vissa av Tokons seder och bruk. Däribland det starka inflytande druiderna har som religiösa och realpolitiska aktörer. För min del är det isländska samhället innan och kristnandet och under århundarndena närmast därefter den stora förebilden, med inslag av keltisk (läs: diverse fantasylitteratur, besitter inga sakkunskaper på det området) druidkult.
I den nuvarande kampanjen ligger dessvärre inte heller fokus på klaner och fejder dem emellan. Den utspelar sig nämligen i Calnia och där är de Tokon som lever i staden och dess omnejder egentligen enade kring en enda sak: åter igen, konflikten mellan kronan, kyrkan och Tokons trosföreställningar och ideal. Visserligen har många av de stadslevande Tokon lämnat bakom sig mycket av klanvärderingar, men många håller fortfarande på det kulturella arvet och när konungen för första gången inte deltog i firandet av Malkhainn (av diverse, än så länge för rollpersonerna okända skäl) ledde det till våldsamma upplopp och protester i staden då de församlade Tokon från Calnia med omnejd drog in från eldarna och firandet in i staden. Detta har lett till ytterligare splittring mellan folkgrupperna, men inte heller de Tokon som bor i staden är överens (kanske kan klanmotsä'ttningar spela roll där). Konungen och drottningen har dock tvingats till vissa populistiska utspel för att hålla landet något så när enat, med tanke på de stundande utrikeskonflikterna. Detta har i sin tur ogillats av somliga kyrkliga företrädare, däribland primoden av Calnia (vilket för oss in på de religiösa motsättningarna).
Rollpersonerna kan med fördel blandas in i vilken som helst av dessa konflikter, men i vårt fall har det inte varit det centrala. Gällande fejderna mellan klanerna kan jag bara rekommendera diverse historisk litteratur rörande Island. Däribland "Fortaelling og aere" av Preben Meulengracht Sorensen och "Frillor och fruar : politik och samlevnad på Island 1120-1400" av Audur Magnúsdótti (finns på de flesta universitetsbibliotek).