Nekromanti Nästa monsterhype?

rjonas

Hero
Vi har sett vampyrhajp och zombiehajp i populärkulturen nyligen. Det finns också dels en lågintensiv drak- respektive varulvshajp. Helkul. Vilket blir nästa monster som lyfts fram?

Tänkte först berätta om att i tradspel så har man ofta en monsterbok och så presenterar man ett par monster ur den per spelmöte. I Hollywoodfilm så brukar man hålla sig till ett grundmonster per franchise som sedan utvecklas lite per film.

Jag har funderat och funnit att bansheen kanske står bakom kulisserna och väntar. Hon är vacker, sval och dödar folk med skrik.
Jag läser inte mycket fantasylitteratur så jag vet inte om man kan skönja någon allmän besatthet vid ett särskilt mönster från den horizonten?
I filmens värld tycks man traggla vidare med vampyrerna.

Arfert

Facit
vampyrerna är nog här för att stanna som det dominerade "monstret" ett tag till...

Tjejer gillar vampyrer. De kan vara snygga och sexiga. Och tonåringar i allmänhet lockas av vampyrer, för de slipper bli det som är läskigast av allt: "medelålders", eller ännu värre "gamla". Det finns ju inget värre i en tonårings värld än att bli vuxen, med allt det tråkiga ansvar det innebär. Hellre ett blodsugande monster... :gremgrin:

Nästa monster... mumier har man försökt med, men varken Anner Rices bok eller mumie-filmerna skapade en hype.

Tycker mig känna att nästan alla vanliga monster och magiska varelser ar hype:ats... för de mindrekidsen har det ju variet en faire-hype senaste åren till exempel.

mcwolfe

Veteran
Svårt att sia om.. som vanligt.. men jag lägger in en röst på "fey"/"fairie"-världen... inte den gulliga, utan den mer folkloriska... (där, bansheen faktiskt hör hemma..)

/McWolfe

Arfert

Facit
w176 said:
Nån tiding pratade ju om att ängel hypen blir nästa stora grejen.
ja det kan ju stämma, det finns ju en hel del coola änglar i Supernatural till exempel, som Castiel.

Dilandau

Myrmidon
Vampyrer kan ju vara sexiga och romantiska på ett sätt som få andra monster är. Det är en jäkla konkurrensfördel.

Kanske kan varulvar slå igenom ordentligt om någon lyckas få till en vettig tragisk Ladyhawke/Skönheten&odjuret-spinn på dem.

Änglar tror jag inte på. Nog för att många monster har religiösa undertoner, men änglar känns lite väl ...

Annars tror jag, som någon redan sagt, att älvor har potential att bli hur stort som helst. Förtom, då, att det redan har skrivits c:a 10000 böcker om dem utan att någon ens kommit i närheten av mainstream-succé.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
w176 said:
Nån tiding pratade ju om att ängel hypen blir nästa stora grejen.
Intressant, personligen så tycker jag att det skulle vara kul om änglar blev mer framträdande då de är ett intressant väsen.

Vet inte om detta stämmer men jag har fått för mig att änglar är ganska framträdande som fiende och antagonistens sanna form i JRPG.

Annars så vet jag inte vad som kommer bli nästa monsterhype, men jag hoppas på änglar.

Arfert

Facit
Magnus Edlund said:
Änglar tror jag inte på. Nog för att många monster har religiösa undertoner, men änglar känns lite väl ...
Så tyckte jag väl också, sen dök Castiel upp i Supernatural... coolheten personifierad, typ.

Det religiösa är väldigt nedtonat där. Finns Gud? Och om han gör det, var är han? Är han död? Skiter han i allt?

w176

Förlorad dotter
Jag säger dock detta. Det är småtjejers snigelspår som bestämmer vad för monster som är inne....

(Det där lät fel.)

Arfert

Facit
w176 said:
Jag säger dock detta. Det är småtjejers snigelspår som bestämmer vad för monster som är inne....

(Det där lät fel.)
Det lät fel, men det är rätt. Vi får nog stå ut med vampyrer som glittrar i solen ett tag till.

Necross

Swashbuckler
Jag tror på illithids. Alltså mindflayers. Eller möjligen beholders.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
w176 said:
Följdfrågan är då vad det är som bestämmer vad som ger småtjejer snigelspår... så att säga.

Laowai

Hero
Rent allmänt så är det väl rätt få "mainstream" monster som öht kan bli tokhajpade iom att för att det ska slå måste monstret i fråga ha tillräckligt med personlighet för att kunna vara alldeles tonårsangsty.
Iallafall till en början, sen kommer nån som blir förbittrad på att kärleksdravel och kör en hårdare och mer pulp och/eller noir-ig film på samma tema (typ, blade i respons på typ, alla vampyrfilmer som hade gjorts innan dess)
Då har man två extremer som var för sig har lockat med sig den stora massan, och nischade grejjer kan komma senare.
Vet inte om jag tycker att några andra än monster som ser ut som/kan välja att se ut som människor riktigt uppfyller kraven så att säga.

Fake edit: annat exempel på cutesy/slashy skalan kan väl vara twilight/blood and chocolate varulvar som svar på den nästan uteslutande mångalna vargmördarmaskinen. fast där blir det ju då åt andra hållet.

Krille

Super Moderator
Det är en cykel. Det kommer att variera mellan vampyrer tills småflickornas pojkvänner inte står ut längre, sedan gå över till aliens tills George Lucas dödat genren igen, därefter gå över till zombies tills småflickorna tröttnar på allt klägg trots stora starka män som räddar dem från de onda slempropparna, därefter spöken tills någon kommer på att man inte kan knulla utan kropp, för att gå över till vampyrer igen. Eventuella andra kritter, som änglar, demoner, Döden, drakar, älvor, ninjor etc, sticker upp då och då som parenteser och mestadels i lågbudgetproduktioner.

Storuggla

Champion
Jag fick igår höra teorin att vampyrer och zombies har koppling till det politiska klimatet. När vampyrvågen är som värst ska det vara vänstervåg (med rädsla för en belevrad herre i slängkappa) och när det är högervåg är det zombies (den stora otvättade barbariska massan) som skrämmer.
Jag är inte säker på att det stämmer alls, men det är en kul tanke. Men vad fan betyder mumierna?

Jag tror på nästa skräckmonsterhype blir rymdisar. Igen.

Storuggla, flögurå

Krille

Super Moderator
Storuggla said:
Jag är inte säker på att det stämmer alls, men det är en kul tanke. Men vad fan betyder mumierna?
Konservativa.

Storuggla said:
Dvs främlingsskräck. Och om det är onda hjärntvättande utomjordingar, kommunister (femtital) eller islamister (nutid).

Arfert

Facit
Storuggla said:
Jag fick igår höra teorin att vampyrer och zombies har koppling till det politiska klimatet. När vampyrvågen är som värst ska det vara vänstervåg (med rädsla för en belevrad herre i slängkappa) och när det är högervåg är det zombies (den stora otvättade barbariska massan) som skrämmer.

Storuggla, flögurå
Kul teori, men den som hittade på den har noll koll på modern populärkultur. Den första zombievågen började med Night of the Living Dead, 1968, för att fortsätta långt in på 70-talet. Anne Rices vampyrer (och alla efterföljare sedan dess) började visserligen med första boken (Interview with the Vampire) 1976, men det stora breaket kom först med uppföljarna tio år senare med Lestat 1985 och The Queen of the Damned, 1988. Det var då saker började hända, för att explodera på 90-talet. Sen har det bara ökat, helt konjuktur-okänsligt.

Storuggla

Champion
"Kul teori, men den som hittade på den har noll koll på modern populärkultur."

Fan. Den lät väldigt kul annars...

Storuggla, kom inte hit med bevis va