Nekromanti Nätrollspel?

LJSLarsson

Hero
Hej. Jag undrar vad det finns för svenska nätrollspel liknande det som Langtrue har. Var Langtrue det första, eller finns det tidigare som nu har försvunnit?

Tack på förhand för hjälpen. :gremsmile:

Korpa

Umenörd
Jag känner till två internetrollspel som inte är fullt lika fria som Langtrue, men med en hel del roligt folk.

*Virtuella Vita Tornet(Baserat på Robert Jordans Sagan om Drakens Återkomst)
*Svenska Hogwarts (Baserat på J.K Rowlings Harry Potter-böcker)

w176

Förlorad dotter
Langtrue var inte först, även om det var en an de första att växa sig stort och med Syskonskapet vad den stora portalen för lajvare back in the days.

Men först var nog diverse MUDar och sndkilda forum spelgrupper startade upp.

solvebring

Superhero
Jag har aldrig MUD:at och har för den delen aldrig kollat in det här med MUD. Det enda jag vet är att det är något typ av text... kod?... -baserat spelande och att folk gjorde mycket sådant förr.

Jag googlade nu men fattade inte så mycket mer än det jag redan kunnat gissa mig till.

Kan någon upplysa mig lite mer om hur MUD fungerar? Snubblade förövrigt över Discworld MUD som verkar skoj - tror jag, om jag bara visste mer om MUD.

Någon som kan ge lite mer saklig info om hur det faktiskt fungerar? Osv.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Jag har aldrig MUD:at och har för den delen aldrig kollat in det här med MUD. Det enda jag vet är att det är något typ av text... kod?... -baserat spelande och att folk gjorde mycket sådant förr.

Jag googlade nu men fattade inte så mycket mer än det jag redan kunnat gissa mig till.

Kan någon upplysa mig lite mer om hur MUD fungerar? Snubblade förövrigt över Discworld MUD som verkar skoj - tror jag, om jag bara visste mer om MUD.

For the record. Kastade mig precis rakt ut i att MUD:a. All information är dock välkommen. Intressant det här ju. =)

Cybot

Mest spelbar
solvebring said:
For the record. Kastade mig precis rakt ut i att MUD:a. All information är dock välkommen. Intressant det här ju. =) [/quote]

MUD betyder Multi-User Dungeon, vad mer behöver man veta?
Text-baserat, stats och utrustning är ofta en förenklad variant av DnD (pga att några av de mest populära motorerna använder just de här statsen). Hela altet brukar bestå av ett stort antal rum, som man förflyttar sig mellan genom att förflytta sig i en av de 6 riktningarna (North, East, South, West, Up, Down).

Ytligt sett liknande MUD, men ganska annorlunda, är MUSH (Multi-User Shared Hallucination), där alla användare kan bygga egna rum. MUSH brukar också vara mer socialt orienterade.
I MUCKs kan man även bygga egna objekt (föremål, utrustning, Mobs*) och de är även de mest socialt oriententerade av alla varianterna (då "questande" inte har samma betydelse). Men termen MUCK har fått ett ganska dåligt rykte eftersom termen är associerad med Furry rörelsen (den största MUCK servern var, när jag spelade MUD/MUSH, Furry MUCK), så många MUCKs kallar sig MUSHes istället även om de har samma (eller liknande) kodningsmöjligheter som MUCKs.

*Mob = förkortning för Mobile Object, och är vanligtvis en varelse av något slag.