Nekromanti Nätverksproblem

krank

Går ondskans ärenden
Jo - jag vet ju att det finns alla möjliga kompetenser här på forumet, så jag tänkte försöka ta hjälp av Er, kära forumiter, för att lösa ett litet bekymmer.

För en tid sedan investerade jag, som jag pratade om i en annan tråd, i en WRT54G wireless router. Trots att det visade sig vara en v.7, som inte kan flashas till att använda Linux (jävla oskick), så har den funkat rätt bra.

Problemet är att den inte har stöd för static DHCP, dvs att en viss MAC-adress på nätverket alltid får ett visst IP. Jaha, tänkte jag, men jag måste ju ha port forwarding ordentlgit till min server... så då kör vi väl static IP istället. Sagt och gjort: WRT54G'n är inställd på att DHCP:a ut adresser mellan 192.168.x.101 och uppåt. Servern, som kör Ubuntu, har fått statiskt IP - 192.168.x.100.

(x är en riktig siffra, som jag inte säger vilken den är)

Problemet: Varje dag klockan 16:42 byter servern IP till ett den får via DHCP. Detta ställer till port forwardingen så att ingenting funkar, inklusive min hemsida. Om jag kör "ifdown -a" och sedan "ifup -a" så återställs IP't till 192.168.x.100.

Vad i hela helsikke beror detta på? Om det var nåt fel i /etc/network/interfaces .- filen skulle väl ifdown+ifup inte funka som lösning? Är det nån liten skitprocess som helt sonika bestämt sig för att jag minsann ska köra DHCP?

Bah, jag förstår ingenting. Jag skyller på Linksys - hade de inte myglat med versionerna på WRT54G så hade det här inte hänt.

EDIT: Preciserar systemet: Jag kör ett nerbantat Ubuntu 7.04 ("Feisty"), en server-install där jag lagt in allting själv. Kör Blackbox som wm.

ripperdoc

Myrmidon
Jag har haft Linksys länge och använt statiskt IP till min serverburk. Jag satte precis som du IP:t nedanför DHCP-rangen. Det har aldrig varit minsta problem. Jag skulle skylla på något konstigt konfat i servern :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
Jag skulle skylla på något konstigt konfat i servern
Mjo.

Fast om inte Linksys sparat in på komponenterna till senare modeller av min router så hade jag kunnat lägga in en Linuxbaserad pryl som HAR stöd för static DHCP (likt min förra router), och då hade problemet varit löst.

Jag är fortfarande förbannad på det - hur kan de hävda att det är samma modell när man ändrat mängden minne samt bytt både chipset och firmware? Enda likheten är väl typ att den ser likadan ut, eller nåt...

ripperdoc

Myrmidon
Äh, sluta gnäll på routern. Fasta IP:n funkar väl precis lika bra som static DHCP? Det är ju bara en inställningsfråga på Linuxservern så den inte fortsätter att hämta IP på DHCP.

krank

Går ondskans ärenden
Äh, sluta gnäll på routern.
Tja, jag betalade för en router jag skulle kunna köra Linux på. Det kan jag inte. Kan du klandra mig? Eller ja, klandra mig om du vill, men jag tycker fortfarande att det är skräp.

ripperdoc

Myrmidon
Det är en konsuments ansvar att kontrollera vad han köper. Du kunde väl ha noterat versionsnumret och kollat på webben?

-----

Nej, jag jävlas bara med dig. Klart man blir lack om man får fel version av en router. Oftast brukar det ju handla om att man köper en för tidig version, inte en för sen :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
Det är en konsuments ansvar att kontrollera vad han köper. Du kunde väl ha noterat versionsnumret och kollat på webben?
Tja... "Versionsnumret" kollas genom att man tar de första fyra bokstäverna i serienumret som de gömt på obskyrt ställe och kollar mot en lista. Och då gäller dessutom att man måste ha fått reda på att bara för att man köper en WG54G så är det inte säkert att man får en WRT54G, liksom. Jag hade fått routern rekommenderad för mig och tänkte "åh titta, rätt modell". Det jag borde ha gjort var då att leta rätt på en av Linuxversionernas hemsidor, och där letat rätt på vilka modeller etc som är "svartlistade": Fast om man inte kände till att det kunde finnas någon svartlistad variant av vad som marknadsförs som exakt samma jävla router är det inte så lätt...

Det är sånt här som får mig att vilja bajsa folk som pratar om "konsumentmakt" i näsan.

Nej, jag jävlas bara med dig. Klart man blir lack om man får fel version av en router. Oftast brukar det ju handla om att man köper en för tidig version, inte en för sen
Mjo. Uppenbarligen har tillverkaren blivit uppköpta av Sisco och därefter har modellerna hela tiden fått mindre och mindre RAM, och nu dessutom bytt både OS och chipset. Det är just v7 och 8 som inte funkar, har jag för mig.

Däremot har de tydligen släppt nåt de kallar WRT54GL, där "L" står för Linux. Satans luspudlar.

Troberg

Sinister eater
192.168.x.100.

(x är en riktig siffra, som jag inte säger vilken den är)
Kul att du är säkerhetsmedveten, men det är ännu lustigare att 192.168.*.* är interna adresser som ändå inte syns utifrån (såvida det inte är felkorrigerat, och då är chansen stor att man hamnar hos någon annan klant som exponerar privata adresser utåt istället) och därför inte är sårbara i vilket fall. :gremgrin:

Vad i hela helsikke beror detta på? Om det var nåt fel i /etc/network/interfaces .- filen skulle väl ifdown+ifup inte funka som lösning? Är det nån liten skitprocess som helt sonika bestämt sig för att jag minsann ska köra DHCP?
Ingen aning varför den inte accepterar att köra fast IP, Jag skulle börja med att kolla med ifconfig för att se om den verkligen har fast IP eller om den fortfarande anser att den kör DHCP. Tror den det så skulle jag helt slött blåst bort alla nätverksinställningar och gjort om dem från början.

krank

Går ondskans ärenden
Ingen aning varför den inte accepterar att köra fast IP, Jag skulle börja med att kolla med ifconfig för att se om den verkligen har fast IP eller om den fortfarande anser att den kör DHCP. Tror den det så skulle jag helt slött blåst bort alla nätverksinställningar och gjort om dem från början.
ifconfig säger att den kör fast. Ska testa blåsa nätverksinställningarna så snart jag räknat ut hur jag på ett enkelt sätt ställer in dem igen.

Foggmock

Myrmidon
Det är sånt här som får mig att vilja bajsa folk som pratar om "konsumentmakt" i näsan.

Med risk för nasal fekaliespridning, har du försökt utnyttja din konsumentmakt i fallet?

krank

Går ondskans ärenden
Med risk för nasal fekaliespridning, har du försökt utnyttja din konsumentmakt i fallet?
Genom att... vaddå?
Routern hann öppnas och börja användas innan jag fick reda på problemet. Garantin gäller inte i det här fallet - prylfan funkar ju. det är ju bara det där "lilla extra" som saknas. Routern kan göra allt den ska kunna göra enligt beskrivningen, och gör det rätt bra. Finns inget att klaga på, utom min egen okunnighet.

Det finns således mycket små möjligheter att gå tillbaks och klaga, så att säga.

(iofs är killarna på det där bygget (Comfuture Hudiksvall) rätt snälla, men jag vettefan om de går med på att ta tillbaks routern och byta ut den mot någe vettigt).

Foggmock

Myrmidon
Spela dum. Säg att du inte har lyckats installera Linux på den trots att modellen ska kunna klara av det. När det "upptäcks" att det är fel modell, be snällt att få byta eftersom du specifikt frågade efter modellen som man kunde installera Linux på när du köpte den. Plausible deniability och allt det där - och om du har routern snällt inpackad i sin låda och fladdar med ögonlocken tror jag inte de säger nej. Butikerna har dessutom oftast bra möjligheter att göra produktreturer till sina distributörer (prylar som är pytteanvända och kommer i retur av en eller annan anledning åker tillbaka till fabriken och packas om helt sonika - detta har jag hört både från folk som jobbar på Siba och folk som jobbar på "Bosses radio nere på hörnet").

Och glöm inte att det inte är någon idé att agera förbannad eller påtryckande utan använd sansade och logiska argument. Glöm inte heller att oavsett vilken policy den bestämda butiken har så finns det någon som har auktoritet att bryta mot den.

krank

Går ondskans ärenden
eftersom du specifikt frågade efter modellen som man kunde installera Linux på när du köpte den.
Det gjorde jag iofs inte.
Och de känner mig, jag har varit kund sedan 2000. De vet att jag inte är dum.
Ska testa prata med dem, men jag är mycket, mycket tveksam.

Foggmock

Myrmidon
Det gjorde jag iofs inte.

Men det vet ju inte dom! (jag var så sneaky att till och med du missade vad jag menade :gremwink:)

Om du kunde leva i villfarelsen att alla routrar av den modellen kunde spela Linux ända tills du kom hem, så borde du kunna ha gjort det ända hem, försöka installera, och tillbaka till butiken där du vill att de kikar på routern eftersom något är fel, eftersom det inte går att installera Linux. Säg att du har provat flera olika distar och alltså tror att det är ett hårdvarufel. Att det finns flera varianter av olika routern behöver du ju inte veta bara för att du var Linuxsugen.

Ja, det kan vara konsumentmakt att luras ibland också. Vad ska man med makt till om man inte kan missbruka den? :gremgrin:

krank

Går ondskans ärenden
Om du kunde leva i villfarelsen att alla routrar av den modellen kunde spela Linux ända tills du kom hem, så borde du kunna ha gjort det ända hem, försöka installera, och tillbaka till butiken där du vill att de kikar på routern eftersom något är fel, eftersom det inte går att installera Linux.
Som sagt, grabbarna i butiken känner mig. Den enda anledningen som finns för att de skulle byta ut routern skulle vara om de gör det just därför - för att de känner mig.

Däremot kan jag absolut tänka mig att lägga lite emellan om de kan tänka sig att byta en WRT54G mot en WRT54GL