Nekromanti Nå men Eon. Är det nå lattjo?

Targos

Veteran
Jag har just börjat spela Eon. Och har nästan gjort klart min Kragg Barbar. Åsså hette den nåt mer som jag inte kommer ihåg. Jag har en skön SL som har hjälpt mig och de andra att göra gubbarna. Men till min fråga. Är Eon nå kul då? Tar det nå lång tid att lära sig systemet? Aja vi får väl se hur kul Eon är då vi väl har börjat spela då :gremwink:

Tack på förhand!
/Targos

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Kul eller tråkigt bestäms beror helt och hållet på spelare och SL.

Svårt att sätta sig in i systemet.. Tja...
Det svåra är stridssystemet, och magisystemet.

Magisystemet kräver en del klur och förståelse medans stridssystemet kräver råplugg för att saker ska gå smärtfritt.
Det viktiga i att lära sig stridssystemet är att inte ta vatten över huvudet. Använd så lite regler ni bara kan till en början, och trappa sen långsamt upp mängden regler. Annars kommer garanterat någon inte att hänga med.

Mycket nöje

/Naug

Eon är kul, låt dig inte avsräckas från det 34 sidor långa stridssystemet + närbesläktade områden som det 24 sidor långa vapenkapitlet, det 18 sidor långa skadesystemet, det 12 sidor långa utmattningskapitlet eller 6 sidor stridskonster. Om man sedan räknar med tilläggsmoduler så har du en jävla massa regler för strid och liknande.

Även magisystemet tar tid att lära in med bla 42 sidor i grundboken + en hel modul tillägnad magi på 144 sidor.

Hoppas du inte blev avskräckt nu... :gremgrin:

Mvh Victor Palm

I'll be back

Targos

Veteran
Hmm... JAHA!! Hmm om det är så krångligt så måste det tamefan vara bra! :gremwink: Jag ska försöka hänga med då. Och tack för råden :gremsmile:

Mouja

Hero
Jag tycker att EON är det bästa rollspelet som finns... det är det mest realistiska som jag spelat iaf...
Det tar ett litet tag att knappa in systemet i huvudet men det går lätt då man verkligen vill det.. det är nog strids reglerna som de flesta tycker är alldeles för advancerade men det är bara bra, jag menar, ingen vill väl köra ett rollspel då man slår en tärning och sedan säger "Du/Han dör" i varje slagsmål man hamnar i....
Nej, det ska vara EON, realism, intriger och Léaram alver.. inget slår det :gremtongue:

Arvid

Warrior
Jag tycker att det bästa med Eon helt klart är Mundana, alltså världen. Den är välgjord, det finns mycket skrivet om den och det är lätt att få den levande. Så jag tycker att Eon kommer ut till sin rätt först när man börjar bekanta sig med världen.
Stridssystemet kan ta lite tid att få kläm mot. Mitt tips är att du kör "låtsasstrider" för att lära dig systemet, du blir jekligt snabbt bättre och det går smidigare. Dessutom gör stridssystemet striderna roliga, det brukar alltså bli roligt att hålla på med "låtsasdueller".
Magisystemet tycker jag inte att du ska bry dig om, såvida du inte har tillgång till Mystik&Magi. Magisystemet i grundboken är inte "tillräckligt" och jag skulle inte föreslå att du gör en magiker om du bara har grundreglerna.

Zaaken

Veteran
Ja har man en van SL som nu inte jag är då men har man det så brukar spelat flytta på någolunda och då blir det kul som 1000.
Men för oss har vi ju vissa som det tar typ 10 minuter för att fatta att tex sklätt inte vill bjuda på te utan borra sit svärd genom din buk.