Inga problem i sig själv, men...
Men du Targon, hur skulle det vara om du berättade hur en bra spelargrupp ser ut?
Som vanligt gör jag i det här forumet aldrig anspråk på att vara den perfekta spelledaren vars ord är allmän lag. Men synpunkter har jag likväl, och i det här fallet utgår jag helt från egna erfarenheter. När lirandet känts mest otrovärdigt har det varit när spelgruppen bestått av en alltför blandad grupp rollpersoner. Mest trovärdigt och intressant har det varit när rollpersonerna redan från början ha haft vissa givna roller och spelat utifrån dessa. Exempel: I en av de mest lyckade kampanjerna jag har fått tillfälle att vara med lirade vi handelshus. Rollerna var givna redan från början av spelledaren medan vi själva fick designa detaljerna i våra rollpersoner. Jag blev karavanherre, en annan blev gardeskapten, en tredje blev skrivare, osv., och tillsammans begav vi oss ut i världen för att bedriva handel, se världen och lösa diverse olika knutar som kan drabba en rollperson på vägen. Spelet kändes koherent och genomtänkt, och några lösa trådar fanns aldrig att hitta. Helt naturligt gjorde jag denna metod till min egen när jag själv började spelleda EON. Först tänkte jag ut kampanjens var, när och hur, och gjorde därefter en preliminär skiss på vad rollpersonerna skulle vara för ena prickar. Därefter samlade jag till spelmöte och lät spelarna slå fram övriga relevanta uppgifter för deras rollpersoner. Båda är numera riddare i zoriánordern, och en intressant detalj är att jag har låtit dem designa sina egna väpnare, dock utifrån några grundläggande riktlinjer som jag levererat.
Nu vill jag alltså att ingen ska ta mina synpunkter på JoakimSkooghs inlägg vad det gäller rollpersonskontellationer på ett alltför dogmatiskt sätt. Jag kan säga att jag föredrar en på förhand genomtänkt rollpersonsgrupp som är internt koherent. Men jag kan i ärlighetens namn säga att jag även spelat i kontellationer typ alv-dvärg-tjuv-riddare och tyckt att det var kul. Jag medger att det i en sådan grupp kan dyka upp en hel del roliga situationer. Så det så!
- Targon, skrivare