Rickard
Urverk speldesign
På Spelens hus på måndagar sitter ett gäng och diskuterar rollspelsteori och -tekniker och det vore synd om det bara var information som hölls inom gruppen. Är det någon som är sugen på att hålla i en podcast eller känner någon som driver en podcast och huserar i Malmö som kan tänkas vilja dyka upp och vara med i våra diskussioner?
Vi sitter normalt runt tre timmar och diskuterar allt möjligt. Ibland har vi en agenda men normalt så framkommer diskussionerna organiskt genom att folk delger sina tankar under veckan eller vad de har för projekt på gång. Här är sammanfattningar över vad vi diskuterade de två senaste måndagarna.
Vi sitter normalt runt tre timmar och diskuterar allt möjligt. Ibland har vi en agenda men normalt så framkommer diskussionerna organiskt genom att folk delger sina tankar under veckan eller vad de har för projekt på gång. Här är sammanfattningar över vad vi diskuterade de två senaste måndagarna.
Vi diskuterade mekaniska belöningssystem - fördelar de medför och att kunna designa utan dem, hur man bör aktivera spelarna i en kampanjstart, bomber som en scenarioskrivar-/spelledarmetod och vi nämnde keys som en del av det och hur det kan användas i bland annat superhjälterollspel, om hur cliff hangers kan få startsträckan för nästa spelmöte att bli kortare, kort om att designa strid utan hit points, att långa etableringar av miljö och karaktärer främjar karaktärsimmersion, hur spelledaren får spelarna att inse att deras val faktiskt spelade roll, om bollande av spelgrupper som spelar samma scenario och kan påverka varandra, lite kort om storleken på spelgruppen (ett ämne att återkomma till) och vi återkom till subjektivt beskrivande från spelledare utifrån en rollpersons perspektiv.
Dagens länk:
Flags and bangs (flaggor och bomber), ursprungligen kommet från Ron Edwards spel Sorcerer:
http://thealexandrian.net/wordpress/...prepping-bangs
--- Dagens länk:
Flags and bangs (flaggor och bomber), ursprungligen kommet från Ron Edwards spel Sorcerer:
http://thealexandrian.net/wordpress/...prepping-bangs
Idag pratade vi åter om fisktankar, och jag gav som led i det ett exempel på hur (väldigt löst) jag strukturerat min kommande Eon-kampanj. Vi hade även en viktig diskussion vi kommer återkomma till, om hur skalan på samhället plus dess interconnectedness gör att det känns svårt att spelleda i moderna och postmoderna miljöer, i synnerhet enligt en fisktanksstruktur, och jag fick en del uppslag av på strategier för att lösa detta. Vi hade även ett samtal om hur man tar inspiration från media, och hur berättelser kan delas in i två lager, det ytliga och det inre, och hur det är det inre lagret som egentligen bär kärnan av alla goda idéer, och hur det är det lagret som det är mycket bättre (och mindre uppenbart) att ta inspiration av.
Dagens länk:
http://tvtropes.org/
Ämnen vi har planer på att ta upp i framtiden är bland annat skräck, skriva samma äventyr med olika äventyrsstrukturer och hur man lär upp en spelledare. Vi spelar också spel som vi sedan analyserar.Dagens länk:
http://tvtropes.org/