Nekromanti Någon som har förslag på odöda

Bravo Man

Veteran
Jag började skriva på ett äventyr och halvvägs igenom kom jag på att det inte finns några zombier eller skelett ännu, någon som har lite förslag på värden?

och en sak till hur ska man få spelarna att inte ta allt som händer i rollspel personligt? det förstör stämningen till slut vågar man knappt vara lite elak mot dem.

Nauseam

Veteran
Lite idér...

Täck på vad Rosenius sa om jättar och skelet... Gör skeletten hämska med de lär inte ha specielt höga värden... Varken på det ena eller andra sättet.

Och vad gäller att dina spelare tar åt sig allt personligt... snacka till dem, för klara att det är en del av intrigen att deras karaktärer ibland blir illa behandlade och att de inte ska ta det så åersonligt som personer, deras karaktärer reagerar ju säkerligen.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>

I många rollspel så brukar inte skeletten vara särskilt svåra att besegra vilket jag tycker är lite löjligt. De behöver inte slå dödsslag och inte chockslag, deras leder och liknande håller ihop med magi och man måste nästan smälta alltihopa för att de ska vara förstörda. Kanske de ska ha EN punkt som kan förstöra hela kroppen men den ska vara svår att upptäcka.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Sir Gawyn

Veteran
Jag råkade själv ofta ut för det problemet när jag och min storebror skulle lira för ett flertal år sedan. I stort sett så avslutades varje spelkväll med lite handgemäng eller så kastade vi en massa glåpord på varandra. På den tiden var det inte lika lätt att skilja på att det bara var en karaktär som man spelade och inte ens personliga "gubbe". Men med tiden så lär man sig... om inte annat så får du väl snacka med dem och berätta att de förstör stämningen när de blir så insatta att de glömmer bort att det bara är ett spel. (Eller är det BARA ett spel..?)

Blackstorm

Cervantes

Veteran
Låt de odöda ha värden enligt 3T6 systemet. Men om de är skapade av en magiker (eller flera) så kan de höja deras Attribut. Och vad gäller skadorna så måsste du ignorera extraskador som t.ex. köttsår. De odöda är ju lite "tunna" så om någon gör mycket i skada så kan alltid den träffade

Det är aldrig för sent att bättra sig......
så därför väntar jag lite till.

Sir Foilan

Hero
"I många rollspel så brukar inte skeletten vara särskilt svåra att besegra vilket jag tycker är lite löjligt"

En reflektion; vet du hur mkt ett skelett väger?

/Sir Foilan

Ackerfors

Alas, your rapids!
Min kompis lillebror kallade min dvärg för skurk vilket min rp inte gillade och pressade upp hans kaxiga missla mot väggen. Det slutade med att lillebrorsan kutade iväg tjutandes...

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"

Happypuppie

Veteran
Samma här...

Hej hej hej...
Jag hade samma problem med mina gamla kompisar, det var typ:
"Om du inte hämtar det där glaset så skall mina gubbe döda din gubbe"
En gång hoppa en av mina kompisar på mig när jag var med och en annan ledde, då flydde jag och en mörk natt hämnades jag, min gubbe var en lömsk lönnmördare som hatade när folk förolempade han så det var ju rollspel, då fick han som jag hade dödat iden att han skulle döda mig varge gång han såg mina rp:s

Ack ack ack...

Lucky up

hatten

Swashbuckler
Re: Hmmm.....

*häääää* de är nog unga
Min spelgrupp som har varit med ett tag ( ingen i gruppen ÄR under 20 år de flesta nämrar sig 30 ) vi har varitmed om att bakhål stöld mord och tja bakhåll och tja ibörjan så dödar du min gubbe så dödar jag din var ganska standard..
Men nu så ser vi över sånt och använder andra metoder vi hämnas inte utan accepterar att det var något som rollpersonerna gjorde.

Livet är en gåta utan enkla svar.

inte

Veteran
VA ???

DET ÄR ETT SPEL !!!!!!!

snälla ni alla i min grupp är 16 år och vi har då inga sådana här problem det är ju inte den som spelar utan en annan person som springer omkring i en avmundanas skogar och tittar över axeln efter det blodtörstiga trollet som kommer springande knapt 100 meter efter.

jag har en fråga:
klarar dom är personerna (som börjar grina och alt vad det var) att agera som sin rp´s skulle eller agerar dom med samma värderingar och kunskaper som rp´n lär ha (till exempel att man nog knapt vet att det jargiska kungadömet finns än mindre hur det ser ut om man är en fiskar son från Eumo)

Big Marco

Läskig
Re: Vandöda

Låt de vandöda sakna Smärta och Blödningstakt/Blodförlust, och ignorera alla skador som ger S/B. Låt de bara få Trauma och slå bara Dödsslag, inga Chockslag. Låt de dessutom skippa allt som har med Utmattning att göra.

Så skulle jag göra.

-Marco Behrmann

hatten

Swashbuckler
Re: VA ???

*suck* Inte du missuppfattade vad jag skrev...
Nauseam På stod att de måste ha personliga problem med tanke på hur de hämnades på varandra osv..

jag på pekade att de behöver de inte alls ha tvärt om DE är UNGA spelare.

När jag och de från min grupp var unga ( typ 10-15 ) så var det mycket kobboltande och dödar du min gubbe så dödar jag din osv..
Väldigt tråkigt...

Nu när vi är vuxna så spelar vi på ett annat sätt.
Okej ibland så stjäl vi från varandra specielt i Eon ( om någon har fått LÅG Lojalitet och låg Givmidhet ) med deras personlighets slag så brukar spelare om de får en klart oärlig personlighet bara för skoj skull spela lite oärligt *skrattar* vilket har lett till många roliga stunder.

Men hämnas på en ny gubbe *phuu* sånt görs inte måste ha varit mer än 15 ÅR sen något sådant hände i VÅRA grupper..

Livet är en gåta utan enkla svar.

Evil Peter

Hero
Det vore coolt om skeletten är lätta att slå ner men varenda gång man gör det dras benen ihop igen och skelettet reser sig. Det skulle skrämma de flesta. Sedan får man hitta på hur skeletten ska "dö" permanent.

C

SirDr

Veteran
Free as a bird.. it's lucky that, magic keeps em alive..
tja.. literatur på ämnet säger att man dödar magikerna.. eller gör benmjöl av dem.. de delar som blir mjöl funkar onekligen dåligt.. så en bra strategi mot skelet borde vara en ducktig hammare.. kanske därför som krigarpräster ofta har det? (annan värld än eon... D&D finns ju)

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..