Nekromanti Någon som har koll på historiken?

Troberg

Sinister eater
En sak som slog mig medan jag duschade var att nya revisioner av D&D tycks hålla kortare och kortare för varje revision innan de ersätts av en ny.

Detta är en intressant observation, och man borde nog undersöka den närmare, då resultatet av denna trend kan få långtgående konsekvenser. Jag har nämligen en känsla av att om man skulle plotta revisioner kontra tid i ett diagram så skulle man få en kurva där man inom något decennium får revisioner som asymptotiskt går mot oändligheten. Detta skulle säkert påverka spelandet en del, då pressen att skaffa nya splatbooks blir stor, men viktigare är att den sammanlagda massan av dessa D&D-böcker skulle bli så stor att den garanterat skulle skapa ett svart hål som får merparten av universum värre ur balans än stängningsdags en desperat fredagskväll.

En liknande situation gäller nog för licenserna, vilka troligen uppvisar en ännu skarpare tendens att bete sig på detta riskabla sätt.

För att räkna ut exakt datum för denna domedag så behöver jag alltså releasedatum för de olika revisionerna (i pappersform, inte "de vanliga ställena"). Någon som kan bistå mig?

Eksem

Champion
Utan att ha tillgång till de exakta siffrorna kom det flest revisioner i början, mattades av helt under sent 80-tal fram till sent 90-tal, och har nu en någorlunda stabil revisionsfrekvens. Dessutom typ lägst revisionsfrekvens av alla rollspel som finns i ett antal revisioner (beroende på om man verkligen klassar nya CoC-versioner som nya versioner, vilket man kanske inte borde göra).

Troberg

Sinister eater
Utan att ha tillgång till de exakta siffrorna kom det flest revisioner i början, mattades av helt under sent 80-tal fram till sent 90-tal, och har nu en någorlunda stabil revisionsfrekvens.
Nja, nu väljer jag bara huvudspåret (1e, 2e (advanced), 3e, 3.5e, 4e), det passar min kurva bättre.

Med din tolkning så får jag ju något i stil med en sinuskurva, och hur skulle de se ut?

Organ

Out of time, out of mind
Nja, nu väljer jag bara huvudspåret (1e, 2e (advanced), 3e, 3.5e, 4e), det passar min kurva bättre.
Om du tar med både 3.0 och 3.5 i beräkningen så måste du nog även ta med AD&D 2ed, med tanke på de ganska små skillnader det är mellan 3.x-utgåvorna. Hur det skulle påverka din kurva har jag ingen aning om.

Personligen skulle jag dumpa 3.5 ur beräkningen.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Om du tar med både 3.0 och 3.5 i beräkningen så måste du nog även ta med AD&D 2ed, med tanke på de ganska små skillnader det är mellan 3.x-utgåvorna.
Den var med som 2e (advanced).

Staffan

Myrmidon
Chainmail (miniatyrreglerna ur vilka D&D kom): 1971
Ur-D&D: 1974
AD&D 1st ed: 1977-79 (MM kom 77, PHB 78, och DMG 79)
AD&D 2nd ed: 1989
D&D 3rd ed: 2000
D&D 3.5: 2003
4th ed: 2008.

Det fanns även en sorts 2.5, men det var mest en ansiktslyftning. Jag tror inte det fanns några regelmässiga skillnader där, i alla fall inga avsiktliga (jag har hört att i nån upplaga glömde de bort disintegrate).

Sedan finns ju "Basic-spåret," som kom till av två anledningar:
1. Att ge n00bs ett enklare spel att starta med, samt
2. Att snuva Dave Arneson på royalties. Dave var medförfattare till D&D, men TSR lyckades i domstol få det till att AD&D var ett annat spel än D&D (detta var även orsaken till att monsterboken i 2e hette "Monstrous Manual" i stället för "Monster Manual"). I alla fall, versionerna här kom ut:
2nd ed: 1977 (endast tre levels, sen fick man "uppgradera" till Advanced)
3rd ed: 1981 (Basic 1-3, Expert 4-14, sen var det slut)
4th ed: 1983-85 (Basic 1-3, Expert 4-14, Companion 15-25, Master 26-36, Immortals; det var denna som Oldtimer översatte delar av).
5th ed: 1991 ("Rules cyclopedia", 4th ed kompilerad i en enda bok)
6th ed: 1994 ("Classic", vet inte så mycket om den)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har hört termen "2.5" användas för det utvidgade 2e med framför allt Skills & Powers och de andra option-böckerna. Med dem inräknade blir ju skillnaden i reglerna avsevärt större än skillnaden mellan många andra regelrevisioner.

Staffan

Myrmidon
Jo, men Player's Option-böckerna var en samling regeltillägg snarare än en uppgradering av reglerna. Ungefär som att jämföra 3.5 med 3.5+alla Completeböcker.

Eller, inte riktigt, eftersom Completeböckerna handlar om nya möjligheter medan PO-böckerna till stor del är alternativa regler. Men PO-böckerna ignorerades till stor del av allt annat som TSR gjorde. Den enda referens till dem som gjordes i andra böcker, vad jag vet, var ett äventyr (Gates of Firestorm Peak), samt att de alternativa prästklasserna från Spells & Magic (Crusader, Monk, Mystic, eller nåt sånt) även dök upp i Faiths & Avatars.