Nekromanti Någon som kan något om droger?!

solvebring

Superhero
Goddagens!
Jag har börjat skriva på ett rollspel. Det går segt pga. skola etc. men jag skriver det mest för att jag gillar att skriva, och för att just skapa ett rollspel intresserar mig. Detta skall utspela sig i nutid och ha sitt huvudtema i den kriminella världen - den undre världen. Några har kanske sett att jag nyligen tjatat om att skriva ett rollspel osv?

En sak som kommer finnas med, (om jag nu lyckas göra något som ens blir klart, det är inte det lättaste) - är droger. Droger är en krånglig sak att blanda in i rollspel, speciellt eftersom detta skall vara "nutid". Någon som vet något om droger? Inte det lättaste att finna ingående fakta om precis.
Just vad jag vill ha koll på är de olika kategorierna, lätta och tunga droger. Självklart vore det mäkta intressant och bra att få höra drogernas olika verkan också, av kokain si, av herion så, av hasch si så där... Ja ni fattar. För om jag kunde få uppgifter på just detta kunde jag sedan sätta in de vanligaste drogerna idag i systemet och bilda regler för detta.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Börja med att kolla Wikipedia - Droger. Här finns en del matnyttigt att läsa. Kolla även vad engelska Wikipedia (finns språklänkar till vänster på skärmen) har skrivit, de brukar ha mer omfattande texter.

Dewil

Big Marco

Läskig
Ja, för fan.

Behöver du en sådan detaljrikedom? Du säger inget om fokus eller nivå i spelet i övrigt, så det är svårt att säga.

Neotech har en hyfsad listning av droger (tom så att det i Kungl. Bibliotekets katalog beskrivs följande "Neotech är ett rollspel som bland annat behandlar droger", schysst att det inte känns då vinklat ,-)

I spelet jag just nu skriver finns de tre typer av droger, utöver rena läkemedel och gift och det är uppåttjack (stimulerande), nedåttjack (dämpande) och Hallucinogena. Det räcker för mig, men Noir har ganska odetaljerade regler generellt så det är fullgott.

solvebring

Superhero
Re: Ja, för fan.

Skulle du ha tid, eller du kanske redan har har - anteckningar och material att dela med dig av? Det är så att jag tänkt att ett utav yrkena man kan spela skall vara langare osv. Eftersom det går ut på ta sig fram i undre världen på olika sätt. De uppgifter jag behöver är verkan och ungefära priser på de droger som finns idag. Nu är det så att jag inte spelar Neotech, men jag har dock tillgång till böcker från Neotech2... Kan jag hämta något till det nutida drogsortement jag vill ha från det? Vet inte riktigt vad du behöver veta för att hjälpa mig på traven, eller vad jag skall säga?

Eksem

Champion
Kokain är den fina skiten, det som de vackra och lyckade drar i sig på hemmafester och toaletter kring Stureplan. Det är dyrt, runt 800 spänn för några kickar, va? Man blir jävligt på, på allt :gremwink:

Heroin är den farliga jäveln. Fetaste lyckoruset, men killen, sen kan du inte längre producera egna lyckorus i hjärnan. Du blir beroende av horse. Injiceras ofta, men kan också rökas. Vet inte vad det kostar, lite mindre än kola, antar jag.

Ecstasy är kärleksknarket, det som får dig att springa runt stan i flera timmar och sjunga På Rosa Moln om och om igen. Kostar under hundringen för en tripp.

Marijuana och hasch är samma grej. Du röker det (eller har i chokladkakor) och blir Beavis & Butthead. Kostar några hundralappar för så mycket att du kan dela det med några polare och bli bäng under en helg. Det gröna är lite mildare än det bruna.

Amfetamin håller dig igång, eller lugnar ner bokstavsungar. Fett konstigt. Du blir smal också. Vet inte så mycket om det dock.

Ymir

Liten kantbaron
www.erowid.org

Jag rekommenderar starkt http://www.erowid.org/. Det är en utförlig sajt med allt ifrån grundläggande bruksinfo till avancerad kemisk information om varenda drogpreparat mellan himmel och jord; och därtill är det en sajt som knarkarna själva använder. Den har varit oumbärlig för mig som spelar en liten amfetaminpunderska i en pågående kampanj, åtminstone.

- Ymir, rekommenderar

G

Guest

Guest
Om inte annat så kommer du behöva olika drogkulturer med, se gärna filmen Groove där det handlar om en ravefest, andra filmer har jag inte så stor koll på förutom fear and loathing men den vet jag inte hur verklighets baserad den är.

Snow

Swashbuckler
glöm inte trainspotting och Wir Kinder von Bahnhof Zoo

den första är välkänd film om engelsmän som drar i sig stora mängder heroin. Ganska humoristisk och orealistisk.
Den andra är en film man ibland ser när man läser tyska på gymnasiet. Den handlar om en flicka som dras in i knarkträsket i Berlin. Tämligen realistisk känns det som men vad vet jag. Där knarkar de allt möjligt, men det slutar med heroin där också.

G

Guest

Guest
Sorry att jag glömde trainspotting, den e ju grym, angående groove så är ju skådespelarna samt regisören bekanta med rave, därmed är iallafall drogkulturen korrekt i den filmen.

Arfert

Facit
wir kinder - OT

Såg Wir Kinder von Bahnhof Zoo på bio när den var ny och tyckte den var bra och realistisk då (vet inte om den åldrats med värdighet)... den lär bygga på en "true story". Sen är ju David Bowie med som sig själv och sjunger Heroes på tyska (har jag för mig)

Snow

Swashbuckler
Re: wir kinder - OT

ja... det bygger på en riktig historia *kommer ihåg*
Jag har för mig att filmen slutar med att hon blir ren? är det inte så?
Iallafall fick vi precis efteråt läsa en tidningsartikel om samma tjej några år senare. Hon knarkade lika mycket som innan.