Nekromanti Någon som kan trådlösa nätverk?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har nyss köpt en EEE. Det kan inte ha undgått någon vid det här laget...

Fram tills för omkring två timmar sedan nu så hade jag inga som helst problem med den. Nu ska vi tala om just dess förmåga att koppla upp sig mot olika trådlösa nätverk.

I nedanstående listor finns de resultat, den data, jag kunnat samla in så långt. PSP'n och min brors bärbara dator med Vista finns med som jämförelser.

Hemma hos mig (Med WEP-kryptering):
* EEE m. Xandros (default-OS): Funkar perfa.
* EEE m. Windows 2000 (installerat efter mycket krångel och många stön): Funkar perfa.
* EEE m. Ubuntu EEE: Funkar perfa.
* PSP: Funkar perfa.

Slutsats: Trådlöst nätverk + EEE = kärlek. Även med WEB-kryptering, och oavsett OS.

På Y-bussen på väg upp till Hudiksvall (Utan kryptering):
* EEE m. Ubuntu EEE: Funkar perfa.

Hemma hos mina föräldrar (WEP-kryptering):
* PSP: Funker perfa.
* Min brors laptop med Windows Vista: Funkar perfa.
* EEE m. Ubuntu EEE: Vägrar acceptera nyckeln, ger mig hela tiden meddelandrutan där man ska välja krypteringstyp och nyckel.
* EEE m. Windows 2000: Funkar sisådär, men våldar jag så funkar det.

Hemma hos mina föräldrar (utan kryptering):
* Min brors laptop med Windows Vista: Funkar perfa.
* EEE m. Ubuntu EEE: Massive fail. Felmeddelande som inte säger något mer utförligt än att nä, vi kan inte få nåt IP-nummer eller nåt annat godis.
* EEE m. Windows 2000: Funkar sisådär, men våldar jag så funkar det.

Ser ni varför jag blir frustrerad? Jag kan spalta upp:

* Om problemet låg i min EEE, så skulle den inte funkat perfa hemma eller på Y-bussen.
* Om problemet vore WEP-krypteringen så skulle det funkat när jag stängde av den (duh).
* Om problemet vore mina föräldras trådlösa modem så skulle varken PSP'n eller min brors laptop funka.

Så:
* Windows 2000 och Ubuntu EEE reagerar radikalt olika. varför?
* Min EEE har funkat helt perfekt fram till nu. Varför trilskas den?

Det är inget jätte-jätteproblem, men det vore ju kul om jag hittade en lösning.

(Sedan har windows 2000 börjat läsa och skriva till hårddisken KONSTANT också, och jag hittar inte varför. Men det hör nog inte hit).

krank

Tillägg:

Xandros (Default-OS) hos föräldrarna: Funkar också perfa.

Jag skulle behöva testa några fler trådlösa nät, men jag tror att det kan vara så att mina föräldrars trådlösa modem och Ubuntus trådlösa drivare helt enkelt inte leker snällt. Det gäller alltså bara Ubuntu och bara specifikt det här modemet.

Jag önskar att det betydde att jag kunde säga att det därmed var OK, att jag kunde leva med det. Nu betyder det mest att jag tänker gräva djupare. Kan det vara en timeoutfråga? Att den timeoutar alldeles för snabbt, retryar, timeoutar, och retryar och till slut helt ger upp?

Snow

Swashbuckler
Du måste säga vad det är för trådlös router. Jag har lyckats jättebra med vissa kombinationer av hårdvara medans andra bara tvärvägrar att fungera. Jag har dålig erfarenhet av dlink (men det kan också ha varit rena tillfälligheter). Numera har jag borrat hål tvärs genom huset för att dra nätverkskabel istället.

krank

Det rör sig om en Xavi X5258-P2 som Bredbandsbolaget väl lär ha köpt för en tia eller så. Knappast några högkvalitativa grejer, med andra ord.

Grog

Swordsman
Nu vet jag inte riktigt vad "Ubuntu EEE" är, men det har hänt massor på WiFi-fronten sedan Hardy. Jag bråkade en hel del med ett nytt nätverkskort jag installerade nyligen, men det hela löste sig galant då jag bytte Hardy mot Intrepid alpha. Kan var en hint.

krank

Grog said:
Nu vet jag inte riktigt vad "Ubuntu EEE" är, men det har hänt massor på WiFi-fronten sedan Hardy. Jag bråkade en hel del med ett nytt nätverkskort jag installerade nyligen, men det hela löste sig galant då jag bytte Hardy mot Intrepid alpha. Kan var en hint.
Jo alltså, jag vet. Är Intrepidanvändare sedan Hardy kom ut, typ. Däremot bygger Ubuntu EEE fortfarande på 8.04, dvs Hardy. De förväntas uppgradera till Intrepid i början av November enligt planen. Då gör jag det också.