Nekromanti Någon som kan?

Belgarth

Swordsman
Hallå

jag skulle gärna vilja ha en förklaring på följande saker
1: hur får man nya besvärjelser
2: hur man improviserar besvärjelser
3: något mer använbart om besvärjelser

våran GM årkar inte kolla upp det för han tycker det är oviktigt så nu hoppas jag att någon som kan svarar mig på dessa frågor

Tack på förhand

Logos

Veteran
Jo, det gör jag väl

"1: hur får man nya besvärjelser"

Det finns tre möjligheter.
*Du kan läsa en bok som innehåller besvärjelserna.
*Någon som kan besvärjelsen kan lära dig den.
*Du kan skapa en egen. Detta är enligt mig det bästa alternativet eftersom det i många fall går snabbare, lättare och du får besvärjelsen som du vill ha den. Det förutsätter tyvärr att du redan känner till effekterna som ska ingå i den nya besvärjelsen.

"hur man improviserar besvärjelser"

Du börjar med att välja ut en effekt du känner till och alstrar så mycket kraft som du kommer att vilja använda på den effekten. Sedan väver du den effekt som du nyss valde ut. Svårigheten för alstra är ob1T6 för varje filament som ska alstras och svårigheten för besvärjelse är ob1T6 för varje filament som ska ingå i effekten. Alstringen tar en runda och vävandet tar en runda. Kort sagt dubbelt så långt tid som en formaliserad besvärjelse. Transformeringar är inte tillåtna trots att det står så i regelboken (i alla fall första utgåvan). Proceduren "alstra filament, väva effekt" kan sedan upprepas flera gånger ifall man vill bygga ihop flera effekter för att få något mer komplext att hända. Problemet är bara det att ett improviserat "knippe" (alltså flera stycken effekter som hör ihop) effekter inte utlöses samtidigt som i en besvärjelse utan effekterna och deras följder förändras under alstrandet och vävandets gång. Exakt hur det här ska tolkas finns det inte riktigt någon som vet. Enligt Krille så var alltihop ett misstag från konstruktörens sida, men inte ens han vet säkert. Det finns väldigt många ickeofficiella förslag på hur man ska lösa det här, men det regelmässigt korrektaste är att effekten påverkar sin omgivning i sitt ursprungstillsånd innan den byggs på av fler effekter. Det kan bli betydligt mer förödande är det låter.

"något mer använbart om besvärjelser"

Areaeffekt. Det är främst användbart när du konstruerar egna besvrjelser eftersom inte särskilt många av de färdiga besvärjelserna använder sig av det. Areaeffekt fungerar så att istället för att få ett enda mål så påverkar effekten allting inom en area med radien på ett visst antal meter. För varje meter så blir besvärjelseslaget för den effekt som ska använda sig av den ökade arean en nivå svårare (+ob1T6). Pröva att använda den med förvandling, explosion och skärpa. Bara för att nämna några.

Allt ovanstående är en sammanfattning så många detaljer har utelämnats. För en korrekt bild hänvisas till regelböckerna (främst Mystik och Magi).

IndraTisteltagg

Veteran
Re: 2 snabba ingrepp

håller fullständigt med.
specielt byta SL, vadå oviktigt.
Nya besverjelser och improvisation är viktigast i en magikers liv(tycker jag).

Och glöm inte ritual och teoretisk magi så man kan skriva fina provisoriska (el permanenta) ritualer. detta är fina grejor som "förbättrar ens livskvalité"

- Endast när helvetet fryser till is(osv)...
...DÅ kan jag KANSKE tänka mig kyssa en missla.

Belgarth

Swordsman
Re: Jo, det gör jag väl

Mycket tacksam
för ditt svar nu har jag en spelledare att skola!