Nekromanti Någon som spelat Leviathan rollspelet?

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Tjena allihopa.

Jag funderar på att köra lite Leviathan, och jag har faktiskt aldrig fått chansen att lira en fullständig, proper kampanj med det. Så innan jag börjar, vill jag fråga mina kära forumiter vad ni har för tankar angående systemet i Leviathan. Finns det några buggar, några husregler som bör appliceras, något ni sprungit på som ni "behövde" fixa etc?

Exempelproblem: I oWoD är multiple actions kung, därav är Dexterity kung. Samma problem finns i En Garde!
I Eon IV är Xp systemet ganska så trasigt och behöver lite husregler (innan jag iallafall) kan tycka att det är underhållande.
I Noir är Inlärning fullständigt trasigt, och en karaktär som power-bygger inlärning kommer springa ifrån sina medspelare efter bara ett par sessioner.

Så ja, finns det något jag som SL bör tänka på innan spelarna samlas?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Har tyvärr inget att komma med mer än att det vore kul om du berättar hur det gick när ni kört. Jag har spelat en gång på gothcon med Robert och tyckte det kändes som ett system mina spelare skulle gilla. Jag tycker om kampanjen Skuggstaten men vill inte spela med färdiga rollpersoner och har inte pallat göra (det lilla) arbetet som krävs för att plocka ut de saker som behövs ur varje färdigskriven RP så att man kan berätta för spelarna vad de måste ha med när de gör sina egna rollpersoner.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Nu finns det viss risk att jag är hemmablind, men några saker har jag märkt utifrån min egen erfarenhet av Leviathan (och Bortom):

- Systemet bygger på att ett proffs på något kommer vinna över den som inte vet vad hon gör. Skill över slump. Det tenderar att göra spelarna ser till att ha ett högt värde i åtminstone 1-2 färdigheter. (En sak som spelare dock har en tendens att glömma är modifikationerna de kan få för förberedelser och beskrivningar. Det kan vara värt att påminna om dem i spel om de känner att de inte har en chans.)

- Används konfliktreglerna brukar folk a) kolla vilka färdigheter konflikterna baseras på och sedan maxa dem samt b) se till att de har åtminstone en hög egenskap då det blir deras "kroppspoäng" i konflikter.

- Färdigheter som folk ofta väljer: interaktion, kameleont, obemärkt, rörlighet och stridsfärdigheter. De andra färdigheterna hamnar gärna lite i skymundan då andra färdigheter som lingivistik, humaniora och samhällsvetenskap inte direkt står i centrum i andra rollspel.

- Under karaktärsskapandet väljs karaktärsdrag som ger bonus i en egenskap och antingen en färdighet eller en specialisering (även om få väljer en specialisering). Minmaxare väljer ofta stat-bonusarna först, och klurar sen ut vad karaktärsdraget som relaterar till den är.

Det är de första sakerna som jag kommer att tänka på i alla fall.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Nässe;n235466 said:
Jag tycker om kampanjen Skuggstaten men vill inte spela med färdiga rollpersoner och har inte pallat göra (det lilla) arbetet som krävs för att plocka ut de saker som behövs ur varje färdigskriven RP så att man kan berätta för spelarna vad de måste ha med när de gör sina egna rollpersoner.
Det där kan jag fixa senare idag åt dig. Återkommer! :)
 
Top