Nekromanti Någon som testat att dra ner på antalet monster?

Landrim

Warrior
Jag sitter och snickrar på en ny värld till D&D5 och jag har en fix idé om att monster ska vara något väldigt ovanligt (det berättas sagor om monster som lurar i skogen, men ingen trovärdig källa har någonsin sett ett monster på riktigt). I denna världen är människor och dvärgar de vanligaste folkslagen, men det finns även gnomer, alver och väldigt sällsynta tieflings. Så tanken är att de vanligaste fienderna man kommer att strida mot är vilda djur eller soldater, banditer, etc. Någon som testat att köra något liknande? Och hur väl fungerar detta på högre levels?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Heja! Det är typs så jag skulle vilja spela DnD, men jag har inte fått göra det än.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
I just D&D5 borde det funka utmärkt även på högre levlar i och med att de dragit ner ordentligt på to hit- och AC-ökningar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag försökte nått liknande, men det blev inge bra. I D&D förväntade sig spelarna beholders och drakar och displacer beasts och sånt, och det blev liksom knasigt att göra D&D till WFRP, i mitt fall.

Det kanske kan funka med att skala tillbaks den mänskliga civilisationen till typ barbarkelter, och göra "stora" varianter av djur som rp slåss mot när de blivit större. Och kanske inför en "demonisk kraft" som tar över djuren och gör dem farliga. Inspireras av Princess Mononoke kanske?

/m

.113

Swashbuckler
Funkar bra, för oss iaf. Jag har typ alltid kört så ;) mina spelare får inte ens alltid spela andra raser :p

En level 20 wizard med anhang funkar lika bra som en drake.

Landrim

Warrior
Magnus Seter;n142267 said:
Och kanske inför en "demonisk kraft" som tar över djuren och gör dem farliga. Inspireras av Princess Mononoke kanske?
Något i den stilen var tanken ja! :)

Monster kommer att existera i min värld, men det är ovanligt att man springer på dem.

Tänkte även att onda magiker kunde utgöra ett hot på högre levels (föreställer mig att magi är farligt och korrumperar)

Doomhamster

Swordsman
Spontant gillar jag idén mycket - men som Magnus Seter säger, det kan vara smart att se till att spelarna är införstådda med sånt här innan man kör igång.

Onda magiker som hot är likaledes cool, men det beror lite på hur mycket magi RPna har tillgång till själva. Trollkarlsdueller är IOFS coola men om för många slutstrider urartar till att gruppens trollis spöar på fiendens trollis medan resten av RPna bara får röja hejdukar, så finns en viss risk för grinighet. Tycker personligen att det är bättre om sagda onda magiker är ett någorlunda trovärdigt hot mot gruppen som helhet.

Landrim

Warrior
Doomhamster;n142296 said:
Onda magiker som hot är likaledes cool, men det beror lite på hur mycket magi RPna har tillgång till själva.
Enda magiklassen i denna setting är Warlocks, så alla som kommer spela som magiker kommer göra det under en medveten och stundande risk

chrull

Stockholm Kartell
Hur ser det ut med höglevlade humanoider i 5e? Fördelen med monster i de andra moderna versionerna är att de ofta inte har lika många powers som en NPC med class levels och då är det enklare alternativet för att som spelledare slippa bli galen att köra med monster.

Jag har inte koll på hur det funkar i 5e, så jag vill bara varna lite för det.

slanfan

Hero
Jag spelade så i mina två senaste kampanjer, nästan enbart humanoid vs. humanoid, med en och annan monsterfight här och var. funkade utmärkt.

Men i ärlighetens namn så hade jag inga NPC med levels, utan jag byggde dem som monster på ett godtyckligt vis.

God45

#PrayersForBahakan
Du kommer få skapa super många npc:er med spelarklasser. Men det är enda nackdelen, i övrigt fungerar det här jättebra. Du bör dock fokusera mer på politik, sociala konflikter och civiliserade områden för maximal utdelning.

carrot

Veteran
Lotfp är väl i princip uppbyggt så, dvs att monster är ovanliga som attan men också att de monster som spelarna stöter på är helt unika.
Jag gillar verkligen idéen med att spelare mest interagerar (läs: slåss) med människor och djur, så att ett monster verkligen gör spelarna oroliga när det till slut gör entré.

Människor kan ju dessutom definitivt framställas monstruösa i beteende, motiv, gärningar osv och likaså djur. "Monstret" som det ryktas om i den sömniga lilla byn vid sidan av skogen kanske i själva verket bara är en storvuxen björn?