Nekromanti Någon som vet något om True D20?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,391
Location
Örebro
Titeln säger väl rätt mycket :gremwink:

Jag sökte efter information tidigare på froumet och fann bara en tråd. Jag undrade om folk hunnit kolla inn det mer nu och kan berätta ungefär vad skillnaderna mellan det och det vanliga D20-systemet är? Jag har hört att det exempelvis skall sakna grundegenskaper, det skall vara mer simpelt och snabbare. Men det mesta är hörsägen och lite erfarenhet från personer man kan lita på vore ju bättre :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Det ligger här på min säng (hardcover för en man med skägg, ni andra kan ta pdf:en om ni vill :gremwink:) alldeles ospelat än så länge.

Det har diskuterats en del på EN World om det verkligen är enklare - främst på grund av skadesystemet som faktiskt är lite klurigt. På det hela taget är det dock en ruggigt mycket mer lättmanövrerad skapelse tycker jag det känns som.

Nå, till detaljerna. I True20 har du blott 3 klasser; Adept, Expert och Warrior. De känns igen som NPC-klasserna från D&D men är här alltså det ena man använder för att bygga sin gubbe. Adepter har "Powers", magi eller andra övernaturliga krafter. Experts har massor av skill points och Warriors är (duh!) bra på att slåss.

Vidare är det så att det är ett vanligt levelsystem som vi känner igen det. Dock helt utan några XP-tabeller och annat. Man får sköta sånt som man vill. Alla får ett feat per level och det enda som man måste tänka på vid multiklassning är en liten subtraktion så inte ens Saves drar iväg bara för att man multiklassar.

Feats ser till stor del ut som i vanlig d20 men känns på nåt vis lite bredare och öppnare än vanligt; mindre balanshysteri... men det kanske bara är resten av systemets känsla som spiller över? Powers funkar som Feats och Skills i ett, mer eller mindre. Tar du t.ex. Fire Shaping så får du ett värde i det på samma skala som en färdighet. Det är en vidareutveckling av det färdighetsbaserade magisystemet i Blue Rose.

Det där kluriga skadesystemet då? Jo, True20 har inga hitpoints. Istället slår man ett Toughness Save. Lyckas man så får man kanske lite revor i kläderna eller nåt sånt... och misslyckas man så gör man illa sig. Givetvis är det mer invecklat än så, men det är inte avancerat. Det man kan anmärka på är väl att de kunde varit tydligare kring hur det faktistk funkar. Jag har fått upptäcka en del på forumet på www.true20.com, systemets webplats.

På det hela taget känns det faktiskt riktigt lättjobbat och som att det kan passa till väldigt mycket (vilket det borde, det är ju faktiskt ett generiskt system... :gremtongue:). Det finns fyra exempel på settings i boken och av dessa finner jag personligen bara ett av nåt större intresse; Caliphate Nights. Lite Tusen och en natt vid spelbordet har väl aldrig skadat (förutom om tugget handlat mer om Ylva-Maria än om sagor...).

Nu ids jag inte skriva mer för nu. Fråga på. :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
What DeBracy said, fast jag har inte skägg men har hardcovern ändå. Jag förstår dock inte hur skadesystemet skulle verka komplicerat? Om vi säger som så, jag har en kasse d20-böcker som jag tycker verkar coola men jag aldrig kommer använda, för jag gillar inte d20. Men med True20 kan jag få användning för dem!


Storuggla, it's like a well-tasting poison
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Jag förstår dock inte hur skadesystemet skulle verka komplicerat?
Elementärt min käre Uggla! Subtrahera Hit Points är väl ungefär så simpelt det kan bli, right? Men när du har tagit två Bruised och en Dazed först och sedan får en Wounded och... ja... det hela handlar helt enkelt om var och hur mycket du får minus. Jag tittade på det där igår och det var möjligen så att det klarnade fullkomligt för mig... men jag minns det inte just nu. Som sagt är det inte avancerat iaf.

Titta gärna in i den här tråden på true20.com-forumet: http://true20.com/forum/viewtopic.php?t=669
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,391
Location
Örebro
Jag också ha skägg!

...istället för en sketen PDF. :gremtongue:

Men det där låter som en ganska grundlig genomgång av systemet - och det låter intressant för min del. Man får se om det kommer införskaffas. För det låter ju som en intressant skruv på D20-reglerna.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Re: Jag också ha skägg!

Det som känns allra finast är att (som Ugglan sa) alla andra d20-böckerna man redan har inte blir helt menlösa. Man kan alltid sno nåt feat eller konvertera nån spell (dock till en power eller nåt sånt) eller nåt monster. Det man ev. kan sakna är väl ett "vanligt" magisystem för här köper du bara effekten; man kan klä det i vilka kläder man vill. Sen är det också så (vilket jag hoppade över tidigare) att varje klass (eller Role som de heter här) har en särskild förmåga. Just adeptens förmåga är att spendera en Conviction point (som jag också hoppade över tidigare) för att använda en Power utan att faktiskt ha den. Vips; magiker kan inte BARA spells de har lärt sig. De kan faktiskt försöka göra en hel del olika saker.

Conviction har jag inte läst inte mig så bra på än. Men... man kan typ göra stuff genom att spendera dem. :gremcrazy:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Det heter True20!

Det som Debbie inte nämner något om är väl grundegenskaperna. True20 har helt enkelt skippat attributen, ety de ändå inte används, och lyft fram attributmoddarna. Istället för att slå fram attribut på skalan 3-18 för att via en tabell konvertera dem till attributmoddar på skalan -5 till +5 och sedan glömma bort attributen, så tar True20 fram attributmoddarna direkt och skiter i attributen.

Jag gillar faktiskt True20. Green Ronin säger det så bra själva: d20 som det borde ha gjorts. Det har visserligen levlar, men tack vare skadesystemet så tappar man bort större delen av vad jag retar mig på i d20-skadesystemet. Det har feats, men det är inte samma feat-hysteri som tidigare och klart bättre balans mellan stridsfeats och icke-stridsfeats. Det finns fyra intressanta spelmiljöer med, plus spelledartips, plus resurser som monster och prylar och annat skoj, så hela regelsystemet är faktiskt bara halva boken.

Faktum är att jag gillar det så mycket att jag funderar på att använda det för att spelleda Engel med True20, och med tanke på hur mycket galla som jag har spytt över d20 proper sedan tidigare så borde helvetet ha frusit till is vid det här laget bara på grund av tanken.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,391
Location
Örebro
My bad!

Det här var ju som sagt var inte ord som jag skulle få se från Krille. Då kan det väl bara vara bra? Right?

:gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Yes, you bad!

Det här var ju som sagt var inte ord som jag skulle få se från Krille. Då kan det väl bara vara bra? Right?
...eller så är det tvärtom rent ut sagt skitkasst. Man kan aldrig lita på mustaschmumrikar från Skövde. :gremgrin:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: My bad!

"Då kan det väl bara vara bra? Right?"

Tja, hittills har Krille, DeBracy och jag visat oss positivt till sagda produkt. Ett ganska bra betyg, om jag får säga det själv.
Snälla börja gilla det med, annars kommer Dante eler någon annan d20-fanboy börja kalla oss för true-trojkan eller något :gremfrown:


Storuggla, så slipper vi alliterationerna
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,391
Location
Örebro
Ni har i alla fall...

...övertygat mig att försöka införskaffa det nästa gång då det klirrar till i kassan. Räknas det?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Re: Ni har i alla fall...

...övertygat mig att försöka införskaffa det nästa gång då det klirrar till i kassan. Räknas det?
Klart det gör! :gremsmile: Välkommen till troj... nä visst ja, det var ju det vi skulle undvika. :gremwink:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,635
Location
En mälarö
Settings?

Det finns fyra exempel på settings i boken...
Hur utförligt är dessa beskrivna? Är de riktiga spelvärldar (om än i sådana fall antagligen ganska skissartade), eller mera som exempel på ideér till spelvärldar?

Finns det några supplement till True20 eller är grundboken det som finns att tillgå?

Nu har jag ännu en gång skrivit ett inlägg som bara består av frågor; varför gör jag sådant hela tiden?

/Anders?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Settings?

"Hur utförligt är dessa beskrivna? Är de riktiga spelvärldar (om än i sådana fall antagligen ganska skissartade), eller mera som exempel på ideér till spelvärldar?"

Av rena utrymmesskäl så är de inte Forgotten Realms precis.De är dock "riktiga" spelvärldar (och i en av dem är Nordkorea skurkarna som skickar jättemonster mot Japan!).

"Finns det några supplement till True20 eller är grundboken det som finns att tillgå?"

Det finns i skrivande stund True20 Sorcery (mer powers tror jag), True20 Beastiary (monster manual fast t20 alltså!) och Caliphate Nights (settingboken för tusenochennattspelvärlden). Det ska komma mer, det kanske finns mer i pdf-form redan, pdf-er kollar jag aldrig up så...


Storuggla, at least the french dont call you le suc?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,391
Location
Örebro
Svar!

Nu har jag ännu en gång skrivit ett inlägg som bara består av frågor; varför gör jag sådant hela tiden?
Därför att jag skall slippa göra det :gremwink:

Tackar Storuggla för svaren - som jag också undrat över lite smått så där.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Re: Settings?

Det finns i skrivande stund True20 Sorcery (mer powers tror jag), True20 Beastiary (monster manual fast t20 alltså!) och Caliphate Nights (settingboken för tusenochennattspelvärlden). Det ska komma mer, det kanske finns mer i pdf-form redan, pdf-er kollar jag aldrig up så...
Först och främst; magiboken heter bara True Sorcery och är alltså ett helt annat magisystem som ska kunna fungera som tillägg till lite vad som helst (Iron Heros, vanlig D&D, True20 etc). Det är alltså inte fråga om nån ren True20-bok. Jag tror (men kan inte säga säkert) att det är utifrån magisystemet som presenterades i Black Company Campaign Setting, tycker mig ha sett det nånstans.

Sen så är det mycket riktigt så att det finns lite olika pdf-prylar och så. Det är även en True20 Companion på gång. Det finns och en till bok med settings (True20 Worlds of Adventure) som antingen är nära förestående eller har kommit ut.

Jag rekommenderar helt klart en titt på www.true20.com för att få en vettig överblick.

Slut på meddelandet. :gremcrazy:

EDIT: nä jag hade fel... det var inte slut. Förutom Caliphate Nights så verkar även Lux Aeternum komma i egen bok och det är även tilläggsmaterial planerat till Mecha vs. Kaiju och settings ur Worlds of Adventure (t.ex. Land of the Crane, asien-inspirerad fantasy).
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
SRD...

Här finner man SRDocumentet till den första versionen av True20. En del är tydligen ändrat sedan dess, och jag förstår om man vill ha en redig bok, men man kan alltid läsa först och köpa sedan...

Erik
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,391
Location
Örebro
Du har...

...helt rätt.

*bugar djupt för (natt)ugglan och kliver iväg till länken*
 
Top