Nekromanti Något bra universalsystem

Dimfrost

Special Circumstances
Med tanke på tidigare debatter i ämnet tycker jag vi lämnar huruvida de är bra eller inte därhän, och bara hänvisar: GURPS är faktiskt gratis i sin Lite-form.

/Dimfrost, gillar GURPSmoduler men inte GURPSsystemet

Johan K

Gammal & dryg
FUDGE ?

Finns inte FUDGE, eller hur nu det stavas..
Fnns inte det åxå som fritt universalsystem åxå ?
Har testat det lite & det funkade bra de gånger jag har testat det.

Honken

Hero
Är inte senaste versionen av Hero System tänkt att vara ett universal system? Jag har själv en väldigt gammal version som heter "Danger International" och jag tycker inte alls den versionen är så pjåkig. Som alla andra system har den sina fördelar och även sina naktdelar.

/Honken

Staffan

Myrmidon
Re: Kan du inte beskriva FUDGE ? [NT]

Fudge är mer ett speldesignkit och en grundmekanik. Principen är att värden mäts på en sjugradig skala där adjektiv används i stället för siffor (t ex "Fair", "Superb", "Mediocre", o s v). När man ska göra något slår man "4dF" (tärningar markerade med 0, + och - eller motsvarande - man kan slå 4d3-8 om man vill, det ger samma resultat) och modifierar värdet med så många steg och ser hur bra man gjorde från sig. Mycket mer än så är inte själva Fudge i sig självt, däremot finns det en massa grejer till det som applicerar mekaniken i fråga i olika sammanhang.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Kan du inte beskriva FUDGE ? [NT]

När man väl sedan har fått kläm på det systemet så funkar det fakiskt riktigt smiidgt !
Det är användarvänligt & så. Vi använde inte så mycket grejer till det utan hade det gansak strippat..

Jarre

Swordsman
Varför inte testa mitt SGT10? Systemet används till spelet Classified Information som ska finnas på den här sidan (krångel.. men testa Gratis rollspel -> Visa alla -> längst ner)...

teddy

Warrior
Tri-stat DX
Det är ett uni-system som jag hittade på "http://www.rpgnow.com".

Jag har inte testat systemet och inte heller läst speciellt mycket så jag kan inte säga vad jag tycker om det :gremsmile:

L337

Warrior
Jag tyckte omnidus verkade rätt bra, har fudge (gratis ver.) men hár inte kollat det än har heller inte kollat Tri-stat DX .