Nekromanti Något jag nog måste dela med mig av

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag satt och kollade igenom gamla alster på datorn och hittade mitt äventyr till DoD6, Huset Bortom Dörren. Det var ett äventyr jag skrev när jag var som mest inne i Trudvang. När jag nu läste igenom det så slogs jag över hur jäkla coolt äventyret är. Jag kommer inte att skriva mer på det, även om det är mycket enkelt att bygga ut ytterligare om man vill det. Men jag känner ändå att det vore slöseri att inte dela med sig av äventyret.

Anledningen till att jag postar i rollspelsforumet och inte DoD-forumet är att det mycket enkelt skulle kunna byggas om till vilket system som helst, och passa i de flesta bakgrundsmiljöer, även om Trudvang så klart funkar bäst.

Om någon får kli i fingrarna och vill organisera om lite i texten eller göra en trevlig layout så hojta till. Det vore kanonkul om äventyret utvecklades ytterligare, trots att jag tröttnat på det. Om någon vill konvertera om äventyret till ett annat system (d20, Saga, DoD:T etc.) så gäller samma sak - hojta till.

Jag vet att det är mycket text att läsa, men ta er gärna tiden att göra det, för äventyret är verkligen kanon, eller har åtminstone potential att bli det.

- Vulf

Vitulv

Bilder kommer

Mask har tecknat bilder till äventyret, men de var för stora för att kunna ha med i dokumentet eftersom jag bara får bifoga filer under 500 Kb.

Här är i varje fall en karta som jag ritat för skänkrummet: karta

Jag har fler kartor... men tja. Inte under 500 Kb.

- Vulf

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Bilder kommer

Masks bilder måste vi ju se! Kan du inte lägga upp dem på någon sådan där sida för att lägga upp bilder (jag har ingen direkt koll)? Annars kan jag lägga upp dem på min hemsida, vilken händelsevis råkar vara på Masks domän. :gremgrin: Men vänta, hade inte du också en katalog där?

/Dimfrost

Arfert

Facit
Ska ta mig en titt på det, är det bra så kan jag tänka mig att layouta det och konvertera det till Saga (och lägga ut det på sagagames.com för nedladdning).

Rosen

Myrmidon

Mask har tecknat bilder till äventyret, men de var för stora för att kunna ha med i dokumentet eftersom jag bara får bifoga filer under 500 Kb.

I såna lägen brukar jag köra med ImageShack. Sväljer upp till 1500 Kb (per bild) och är klart mer stabil än Photobucket.

--
Åke

Vitulv

Men vänta, hade inte du också en katalog där?
Mjo,men av någon anledning har jag inte kunnat komma in på min katalog på ett par år. Och jag har inte orkat gnälla på Mask om det.

- V

Vitulv

Det vore skithäftigt Tomas. Hör av dig i sådana fall.

- V

Arfert

Facit
du har med andra ord inget principiellt emot att äventyret i så fall skulle finnas gratis för nedladdning på sagagames.com?

Vitulv

Nej då. Jag la ner ganska mycket tid och kraft på det, så om någon får glädje och nytta av det så vore det bara trevligt.

- Vulf

Rising

Vila i frid
Wow. Nu har jag läst igenom det hela, och det är riktigt häftigt. Både en bra idé och ett ambitiöst genomförande; jag kände inte att jag skulle behöva göra särskilt många förberedelser eller tillägg för att få det att passa min stil. Det var många fantasifulla karaktärer och platser som fick mig att bara "yes!", och jag gillar hela den övergripande stämningen: Det är lite trolskt och gåtfullt, alltihopa, men också väldigt illavarslande på ett lite obehagligt sätt som jag gillade väldigt mycket.

Jag tycker iofs att äventyret är väldigt starkt knutet till Trudvang (den där ledtråden med *spoiler* <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">att alla offer får ett ärr i pannan</font></td></tr></table> förstod jag ingenting utav, exempelvis, eftersom min Trudvang-fu inte är tillräckligt hög, men jag vet helt klart att det inte är en ledtråd som säger spelare av andra rollspel någonting), och att det skulle innebära ganska mycket jobb att översätta det till något annat spel (åtminstone lika mycket som vilket annat äventyr som helst).

Men det var bra grejer. Riktigt bra grejer, skulle jag vilja säga.

Vitulv

Mjo, det är klart att ett par ledtrådar måste skrivas om, och eventuellt lite grejor i templet (men inte så mycket). Man måste också välja ut ersättningsmonster där jag hänvisar till Jorges. Det är inte ett problem om man vill köra med D&D-regler (med tanke på hur många monster det finns att välja mellan där) men andra system kanske man måste skapa nya monster till.

Förslag på hur man fixar till ledtråden:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Istället för att hänvisa till Gaves död på eken, så kan man genom en kunskapsfärdighet, typ kunskap om demoner få fram att en viss typ av demoner borrar sig in genom pannan på offret för att sluka dess själ, eller något. Skitenkelt, men inte riktigt lika stämningsfullt</font></td></tr></table>

Förresten, vill du veta något coolt? De har ashäftiga namn på orter här nere i Kosovo. Det finns ett samhälle som på Serbiska heter "Babin Most". Hur coolt är inte det? The Tower of Babin Most, liksom. Fantasy asså... Ett annat coolt namn är Zubin Potok, jag tycker att det låter som en smugglarhamn i Star Wars.

- Vulf

PVC

Veteran
Riktigt häftigt scenario; måste verkligen köra det här med gruppen nästa gång vi träffas. Vi spelar visserligen inte Trudvang men jag ser inget hinder för att konvertera det lite snabbt till något annat. Du har förresten verkligen fått till stämningen, jag ryser av att bara läsa vissa bitar av det här.

Vitulv

Och kartan över våning två...

...kommer här. Tyvärr har jag inte ritat någon karta över källaren, så det får ni göra själva.

Vitulv

Ett excel-ark med SLP

Bifogas, kan vara bra att ha kanske.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Bild: Surte

Mycket snyggt Vulf !
Bilderna dina är helt klart i stil & klass med det som finns i DoDT !

/ Johan K, som nog ger upp sina planer helt & håller sig till att fotografera i stället..

Vitulv

Re: Bild: Surte

Det är inte jag som ritat bilderna, det är Mask.