Nekromanti Några fler frågor om Eon 3 och Vapenmästaren

Staffan

Myrmidon
1. En del av rasböckerna har ny huvudbakgrundstabell för rasen i fråga (i alla fall Dvärgar och Tiraker, kommer inte ihåg om det även gällde Alver). Dock så ändrade Eon 3 på den grundläggande huvudtabellen (bl a genom att ta bort kontakter). Någon som har något förslag hur man ska "smälta samman" de två modifierade tabellerna? Slå på tabellen i rasboken och slå om kontakter kanske?

2. I Alver står det att alver minskar sin blödningstakt med 1/minut i stället för 1/10 minuter som de flesta andra, som en bieffekt av Förbannelsen (eller i alla fall den biotropiska effekt som uppehåller deras liv). I Eon 3 är dock 1/minut den normala minskningen av blödning, så frågan är om man ska ta bort den förmågan från alverna, eller om man ska låta dem stoppa blödningar ännu snabbare (1/runda? 2 eller 3/minut?)

3. I Vapenmästaren finns en teknik som heter Målpunkter (fanns även i Krigarens väg, men jag kommer inte ihåg om den var identisk). Effekten av denna teknik är att om man måttar mot ett delområde så har man så pass bra kontroll att man får slå 1T6 för allvarlig skada i stället för 1T10 (vilket ju ökar chansen att träffa folk i t ex hjärnan i stället för att ge köttsår). Bröstkorgen är dock både ett träffområde och ett delområde, räcker det då med att ta +Ob1T6 på träffslaget för att måtta mot bröstkorgen för att få använda Målpunkter, eller måste man ta +Ob2T6 för att sikta på delområde för att få den rätta precisionen? Och är Målpunkter kumulativ med Precisionsanfall (minskar svårighetsgraden för måttning med Ob1T6, så +0 för träffområde och +Ob1T6 för delområde)?

4. Enligt regelboken så får både alvkrigaryrket och dvärgkrigaryrket (kommer inte ihåg deras exakta namn) byta ut sina vapenfärdigheter mot vanliga stridskonster. Dock så finns det inga alv- eller dvärgspecifika vanliga stridskonster i VM (förutom Spaz-Rhitt)... måste de då nöja sig med tradiga Drill med <vapen>? Och varför finns det så få dvärgiska stridskonster - alverna har ju kanske 10-20 stycken, medan dvärgarna har fem eller nåt sånt.

Det var allt jag hade att komma med den här gången, får se om jag kommer på fler synpunkter av intresse :gremsmile:

Hjalle

Swashbuckler
Re: Några svar på frågor om Eon3 och Vapenmästaren

1) Slå på vanliga, allmänna bakgrundstabellen. Börd kan lätt ignoreras. Om det dyker upp knäppa begränsningar (iom omflyttning av resultat), som att tiraker inte kan ha Gömställe från Föremål & Ägodelar, ta det. Använt sunt förnuft.

2) Personligen skulle jag nog köra på tre kryss i minuten, men jag vet inte vad det officiella blir. Det lär Alver: Sångarns ätter utvisa.

3) Det där med Bröstkorgen har jag faktiskt inte tänkt på. Men nu när du säger det så låter det rimligt att behöva träffa delområdet bröstkorg. Och ja, tekniken är alla gånger kumultiv med Precisionsanfall.

4) Tja, enligt yrkena i andra böcker är det juh <Stridskonst> de får, av vilket man kan avläsa att de får en ovanlig stridskonst. Således, bara att välja någon.
Om du vill ha fler dvärgiska stridskonster, skapa! Till exempel har Ghen-Khiz, som betyder dubbelvirvel, nämnts av Neogames. Denna stridskonst innefattar en Krell-Hirkharz i varje hand. En annan värd att skapa kanske vore någon spjutstridskonst med Formationsstrid. Moment Dar-Zhon och Phar-Iken kanske, som tekniker Formationsstrid, Medföljning, Tränat hugg, Tränat stick och nån mer...

-Hjalle, svarar.

Pendragon

Swashbuckler
alverna har ju kanske 10-20 stycken, medan dvärgarna har fem eller nåt sånt.
Å andra sidan har tirakerna högst tre, om man räknar så generöst som möjligt. Cirefalierna också tre, trots att de verkar ha en relativt utbredd fäktkultur.

Vad kan vi utröna av detta?

Gissningsvis att den alviska fäktningen är väldigt egen och har relativt få gemensamma drag med mer konventionella tekniker. Människors, tirakers och dvärgars stridskonster tenderar väl att bli likriktade på grund av att de till skillnad från alver tenderar att vara mer pragmatiska, och det blir därför mer tackasamt att klumpa ihop dem under titlar som "stridsakademiträning" och "bärsärk".

Stör man sig fortfarande på bristen på icke-alviska stridskonster snickrar man helt enkelt ihop en egen, eller kollar vad andra redan åstadkommit.

/Joel