Nekromanti Några frågor från en blivande Western SL

Archer

Swashbuckler
1. Vad ska man slå/uppnå för att få en Lysande framgång (nämns i avsnittet om Chockslag).

2. På sidan 80 i texten om Permanenta skador så står det att man kan få permanenta skador, är detta något som är menat att man ska få rakt av, eller vad slår man för att avgöra om man får en permanent skada ?

3. Vad menas med de två siffrorna (exempel Dra kostnaden på Colt Lightning 2/1) som är angivet vid vissa värden för vapen ? jag kanske må vara blind, men jag har lyckats att totalt missa någon förklaring till detta. Ber om ursäkt ifall denna fråga är helt knasig och det bara är jag som missat det.

I övrigt, några speciella tips att tänka på då man spelleder Western ?
Stilen jag hade i åtanke var Spagettiwestern.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

1. Vad ska man slå/uppnå för att få en Lysande framgång (nämns i avsnittet om Chockslag).

Lysande framgång är inte en spelterm i sig. Det konstruktörerna menar med lysande är när du slår så högt att du inte förlorar några handlingar dvs 30+

2. På sidan 80 i texten om Permanenta skador så står det att man kan få permanenta skador, är detta något som är menat att man ska få rakt av, eller vad slår man för att avgöra om man får en permanent skada ?

Nu är jag inte helt säker. Men jag skulle tro att det är så här: Om man fått en allvarlig eller värre skada så får man också en permanent skada. Man kollar i tabellen och ser vad den permanenta skadan innebär.
Exempel: Mick the Bastard får an allvarlig skada i höger arm. Han får alltså en permanent skada som innebär att han får -2 (på färdighetschanser etc) på alla handlingar som involverar denna arm.

3. Vad menas med de två siffrorna (exempel Dra kostnaden på Colt Lightning 2/1) som är angivet vid vissa värden för vapen ? jag kanske må vara blind, men jag har lyckats att totalt missa någon förklaring till detta. Ber om ursäkt ifall denna fråga är helt knasig och det bara är jag som missat det.

Colt lightning + några fler vapen är så kallade "double-action"-vapen (DA). Detta innebär att man inte behöver spänna upp hanen mellan varje skott. Man trycker helt enkelt bara på avtryckaren för att skjuta. Detta går mycket snabbare och vapnet får då ett dravärde på 1. Tyvärr så försämras träffsäkerheten och man får en t-mod på -3 (det finns två T-mod-värden på dessa DA vapen också). För att slippa denna försämring av träffsäkerheten kan man göra som med de vanliga revolvrarna dvs spänna upp hanen mellan varje skott. Gör man detta får man en t-mod på 0. Men eftersom det går långsammare får man ett dra-värde på 2.

I övrigt, några speciella tips att tänka på då man spelleder Western ?
Stilen jag hade i åtanke var Spagettiwestern.

Se alla Clintans filmer :gremsmile: Dessutom rekommenderar jag dollar-trilogin som är ett gäng konventsäventyr och finns att hämta på <A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>. Dessa äventyr har en otroligt schysst spaghetti-feeling. Äventyren kommer komplett med rollpersoner (som bör användas). Dessa rollpersoner är väldigt bra (tc och vs på runt 55) så spelarna brukar gilla dem också.

Ha det så kul med Western!

mvh

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Willie Garvin on 2001-01-16 01:18.</EM></FONT></P>

Riddaren

Swashbuckler
Mick the Bastard

"Nu är jag inte helt säker. Men jag skulle tro att det är så här: Om man fått en allvarlig eller värre skada så får man också en permanent skada. Man kollar i tabellen och ser vad den permanenta skadan innebär.
Exempel: Mick the Bastard får an allvarlig skada i höger arm. Han får alltså en permanent skada som innebär att han får -2 (på färdighetschanser etc) på alla handlingar som involverar denna arm."

Du får ursäkta...men jag har för med att han har fått en permanent skada för resten av sitt liv...hmmm....har inget liv...Han dog ju i figurspelet på Absolut Spel i Oktober eller om det var November.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Re: Mick the Bastard

Han dog ju i figurspelet på Absolut Spel i Oktober eller om det var November.

Mick the Bastard som jag nämner i exemplet är inte samma Mick the Bastard som dog på figurspelet. Det är hans oäkta son. Sonens (han i exemplet) fullständiga namn är egentligen Mick the Bastard II.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Riddaren

Swashbuckler

Då tycker jag personligen Mick the Bastad Jr hade låtit bättre ;-)

Får man sedan fråga om denne Mick vågar sig till Absolut Spel den 3/2 för att hämnas sin döde far ;-)

Riddaren - nyfiken

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Eldorin

Veteran
Permanenta skador är för alltid. Kan vara lite svårt att förstå hur värk kan vara permanent eller nedsatt hälsa. Reumatism är ju en sådan skada och den går ju i dag att förmildra men det gick det ju inte på den tiden. Får man ett skott i magen får man nog fundera lite på var den träffar och vilka organ som sitter där när man bestämmer vad skadan blir. tex på grund av infektion har tarmarna blivit dåliga och man kan bara äta flytande mat. (allvarlig)

Det är ju förslag på skador som uppstår.

När man skapar rollpersonen (ej SLP)är de ju troligtvis oerfarna och bör ju inte fått någon permanent skada av strid.

Rosen

Myrmidon
<I>Får man ett skott i magen får man nog fundera lite på var den träffar och vilka organ som sitter där</I>

Pangpang på prärien. Cowboy 1 stannar upp och ser fundersam ut en stund, vänder sig sedan till Cowboy 2 och pekar på sin blodiga mage.
"Ö du Joe, vet du vad som sitter härinne, lite till höger? Är det levern eller..?"
"Um, ingen aning. Du får väl fråga hon lärarinnan när vi kommer tillbaks. Fortsätt och skjut nu!"

--
Åke

Eldorin

Veteran
Ok. Jag kanske tänker snabbt eller har för livlig fantasi. Skulle något sådant hända när jag spelleder att någon skjuter någon 2 i magen skulle det nog spruta inälvor samt snor ur näsan. Hästen skulle bli halt och någon 1 skulle bli överlycklig och i glädjen skjuta sig själv i foten.

Ironi på mig själv. Det värsta problemet är nog att komma ihåg att blädra fram till sidan 80.

Nightowl

Champion

Om han är "a REAL bastard" (som farsan), vet han då ens OM att Mick I var hans farsa? (Han kan ju heta Mick för det).
Och den viktigaste frågan: Är den vita hatten ärftlig?

Nightowl, off-topic

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.