Nekromanti Några frågor om alkemi!

Xepp

Veteran
Har några frågor om alkemi!

1. Hur gör man tex en fetich med en bunden ande i sig?
Förstår inte det där emd generator riktigt i mystik o magi.

2. Om man ska lägga in en generator i en fetich så måste man ha en ande eller demon. Måste man alltså ut å hämta en i andevärlden eller går det på något annat sätt?

3. Vart kan man hitta tex recept på alkemiska processer. Vilka ingredienser man ska använda. På sid 62 i Mystik o Magi är ett exempel på ett recept, men vart hittar jag fler?

4. Finns det någon mall hur jag gör egna recept?

5. Går det att lägga in flera besvärjelser i en sak, tex stav?

6. Hur får man reda på sanna namn?

- Sebbe

Baron Marak

Swordsman
"2. Om man ska lägga in en generator i en fetich så måste man ha en ande eller demon. Måste man alltså ut å hämta en i andevärlden eller går det på något annat sätt?"

Du måste gå den mödosamma vägen på andeplanet och övertala anden eller demonen. Fast om du lyckats fånga en demon som manifesterat sig på det fysiska planet kan du packa in den där direkt i din lilla artefakt.

"3. Vart kan man hitta tex recept på alkemiska processer. Vilka ingredienser man ska använda. På sid 62 i Mystik o Magi är ett exempel på ett recept, men vart hittar jag fler?"

Du slår fram dem på tabellen...

"4. Finns det någon mall hur jag gör egna recept?"

Tror det ska finnas ett precis när du kommer in på recept i magiboken...

"5. Går det att lägga in flera besvärjelser i en sak, tex stav?"

Japp... Men du måste ha separat aktivator och fokus för de olika besvärjelserna.

"6. Hur får man reda på sanna namn?"

Via en Semotropisk effekt som heter "Sant namn" där det står hur den används och vilken magnitud man behöver. En vanlig humaoid eller människa har ett sant namn av tredje magnituden.
Man kan även läsa sig till sanna namn fast få är villiga att lämna ut detta. Ännu färre vet vad deras sanna namn är medans de flesta inte har en aning om vad sant namn är.

Mouja

Hero
1. Hur gör man tex en fetich med en bunden ande i sig?

Som jag har fattat det måste du in på ande planet och övertala en ande att "följa med dig hem och göra sig hemmastadd i en amulett/själ-löst djur....

Xepp

Veteran
Okey, men det som e lite konstigt är det att måste man alltså ha tex ett självlöst djur att ha anden i medans man gör en fetich? För det stod något i boken om att det sanna namnet på demonen/anden står på fetichen.

Sen tänkte jag att hur får man egentligen reda på ett sant namn. Man ska tydligen använda effekten "Sannt namn". Men hur liksom gör man sen med besvärjelsen?? Och det sanna namnet. Får man reda på det eller är det liksom bara ett tecken?? Och hur kommer det isåfall att stå på fetichen. Skriver man dit det själv eller??

Mouja

Hero
Ursäkta om du får ofullständiga svar men jag har inte sovit mycket denna vecka....

Okey, men det som e lite konstigt är det att måste man alltså ha tex ett självlöst djur att ha anden i medans man gör en fetich? För det stod något i boken om att det sanna namnet på demonen/anden står på fetichen.

Jag tror de menade metaforsikt då de skrev 'står fetischen'...
Och nej.. jag tror inte att du behöver ha ett djur att ha anden i medans du gjör fetischen då du skapar den på en gång...

Får man reda på det eller är det liksom bara ett tecken?? Och hur kommer det isåfall att stå på fetichen. Skriver man dit det själv eller??

Ta inte allt bokstavligt... det är nog bara ett 'tecken' som du får.. ett namn du hör i huvudet eller ser i dina syner då du är under trance (då du skaffar fetischen)

Xepp

Veteran
Jag e också trött i huvudet! :gremtongue:

det är nog bara ett 'tecken' som du får.. ett namn du hör i huvudet eller ser i dina syner då du är under trance (då du skaffar fetischen)

Hur menar du här?

Xepp

Veteran
Är det kapitlet med Alkemiska processer du menar??

3. Vart kan man hitta tex recept på alkemiska processer. Vilka ingredienser man ska använda. På sid 62 i Mystik o Magi är ett exempel på ett recept, men vart hittar jag fler?"
Svar: Du slår fram dem på tabellen...

Vilken tabell??

Baron Marak

Swordsman
"Vilken tabell??"

Den där det står en massa olika kemiska preparat på. De har en siffra framför sig som varierar från 1 till 100 (00) och alltså slår man fram ingredienserna.
Det krävs två ingredienser per magnitud processen har. Alltså innehåller en kongelering 6 ingredienser. (Eller är jag ute och cyklar med två per magnitud?).
Vidare så finns det ytterligare en tabell som innehåller olika reaktioner. Där är det två reaktioner per process. Detta gör alkemin mer levande.

Xepp

Veteran
Okey tack!
Men en sak till :gremconfused:

Man bestämemr vilka prossesser man vill ha. Sen slår man på preparat 2 gg/magnitud. Sen slår man 2 gg/magnitud på reaktionstabellen. Sen har man ett recept. Sen är det bara o skriva ner receptet eller? Så man har det till senare!

Då tror jag ja fattar. Tack!
Nu blire riktigt kul o exprimentera lite! :gremgrin:

- Sebbe

Baron Marak

Swordsman
Receptet är ditt mer eller mindre personliga recept.
Funderar på om det skall vara ungefär ett recept per magikerhus.

Xepp

Veteran
Menar du att man inte kan göra flera egna recept??

HUr ökar man magnituden hos sina processer man kan?? Läste nå om att man kan göra det i början när gubben skapas. Man kan tydligen studera sig vidare, men hur ökar man då? med magnituden menar jag. Brukar itne det där med studier höjas i enheter? :gremconfused:

Baron Marak

Swordsman
Ègna recept är fullt möjligt att göra. Det är bara det att det tar tid att forska fram nya recept.

Magnituden på sina processer höjer man genom studier. Efter lyckat läsa-slag får man höja. Men då måste man ha tillgång till studiematerial. Man kan även gå på något av de universitet som finns.