Några frågor om reglerna till Dimmor & Borgar

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
57
Hej på er!

Jag skulle vilja ha lite hjälp med att tyda/reda ut reglerna i Dimmor & Borgar. Jag använder mig av den nya reviderade upplagan i mina sidhänvisningar.

1) På sidan 32 står det att för att hoppa över en bred bäck krävs ett "handlingsslag baserat på kraftmätning". Så förvirrande, jag trodde handlingsslag alltid var baserade på någon egenskap? Är det inte smidighet det ska stå?

2) Vid en kraftmätning, som enligt spelet endast kan göras mellan två olika personer (således inte med en bäck), så vinner den som får högst totalt resultat, efter inräknade modifikationer. Detta är klart nog. Men vad händer om kraftmätningen är ojämn på något sätt? Om t.ex. en spelare med hjälp av karisma, försöker övertyga någon om en otroligt dålig lögn? Typ: Jo, det var visst en rosa elefant som kom ner från himlen och drack upp din öl, det var inte jag!

Jag antar att man i detta fall ger den personen en nackdel på sitt slag? Men detta ter sig som ett ganska trubbigt instrument, eftersom det är binärt. Antingen har du nackdel eller ej. Hade det i så fall inte varit bättre att ge typ +1, +2, +3 eller -1, -2, eller -3 osv. på slaget, beroende på kvaliteten på spelarens historia samt kanske andra saker som kan påverka handlingen (handlingen som i action alltså)? Jag antar att systemet, med nackdel/fördel inte är helt binärt iofs, eftersom man kan få fördel också, men lite trubbigt är det allt. Vad tänker ni?

3) På sidan 34 står det att "ett handlings-eller stridsslag baseras alltid på en särskild egenskap (.....)." Dessutom "får personen en egenskapsbonus, och om personen dessutom har egenskapen som yrkesegenskap får personen även egenskapsbonus". Två egenskapsbonusar alltså! Kom igen.
Jag antar att det ska stå erfarenhetsbonus egentligen, vid det andra tillfället, istället för egenskapsbonus? Men jag gillar inte att anta, jag gillar att veta.

4) Har jag fattat det rätt att initiativ (s.36) inte är något som man kan vara bra på, utan vem som vinner initiativet avgörs endast av vem som slår högst, samt på eventuella situationsspecifika modifikationer på slaget?

5) På s.37 står det följande om räckvidd : "inom den första angivna räckvidden får angriparen slå sitt stridsslag (baserat på smidighet) som vanligt, och inom den andra räckvidden får angriparen slå sitt stridsslag (baserat på bärförmåga) med modifikationen nackdel". Varför bärförmåga? Varför inte smidighet? Vad har jag missat?

Bärförmåga är tillbaka för att förvirra läsaren igen på s.38. I stycket om uppmärksamhet, där författaren gott kunde kosta på sig att påminna läsaren om att det baseras på visdom (men avstår från det) kan vi läsa: "En tjuv smyger försiktigt upp bakom en örtmästare (...) och försöker stjäla hennes örtväska. Spelledaren slår därmed tjuvens handlingsslag baserat på bärförmåga dolt och ställer resultatet mot örtmästarens värde i uppmärksamhet".

Ursäkta, men vad i helvete har bärförmåga med smyga/ och stjäla att göra? Bärförmåga baseras på egenskapen styrka, inte på smidighet. Så jag antar att det är typfel igen. Eller är det en väldigt tung örtväska? I så fall måste det ju framgå i texten, och det gör det inte. Vad ska det stå egentligen?

Ni får gärna hjälpa mig reda ut detta. Jag måste säga att jag är imponerad över hur många typfel man kan klämma in på nio sidor (supposedly enkla) regler i A-5 format. Låt oss hoppas på en korrekturläst upplaga nästa gång, istället för en reviderad. Det tycker jag att vi är värda.
 
Last edited:

Broger

Veteran
Joined
3 Oct 2020
Messages
37
Hej på er! Jag skulle vilja ha lite hjälp med att tyda/reda ut reglerna i Dimmor & Borgar. Jag använder mig av den nya reviderade upplagan i mina sidhänvisningar.
Återkommer här med några korta svar som över lag bekräftar att dina tolkningar är helt riktiga.

1) Det är korrekt att det ska stå smidighet där, precis som du skriver.
2) Det är absolut möjligt att modifiera reglerna på det sätt du föreslår, om du tycker att det fungerar bättre. En idé är ju också att spelledaren helt enkelt nekar handlingsslag eller kraftmätningar som inte tillför spelet något eller skulle få allt för osannolika konsekvenser. Om en spelare vill lyfta ett berg, till exempel. Kanske kan resonemangen på sidan 31 ("Reglernas funktion") eller på sidan 39 ("Vad händer när det inte finns någon regel?") ge viss vägledning i sådana fall.
3) Det är korrekt att det ska stå erfarenhetsbonus där, precis som du skriver.
4) Det är korrekt uppfattat. Initiativregeln innehåller ett stort mått av slump och kräver inga ytterligare beräkningar. Fördelen med det är att slagen kan slås snabbt. Observera att undantaget kan omfatta alla slags situationer där den som blir angripen inte är beredd. Då tillfallet initiativet automatiskt angriparen (s. 36).
5) Det är korrekt att det ska stå smidighet på sidan 37, precis som du skriver. Det är också korrekt att det ska stå smidighet på sidan 38.

Tack för att du uppmärksammar korrekturfelen i regelkapitlet i den andra upplagan av Dimmor & Borgar.
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
57
Återkommer här med några korta svar som över lag bekräftar att dina tolkningar är helt riktiga.

1) Det är korrekt att det ska stå smidighet där, precis som du skriver.
2) Det är absolut möjligt att modifiera reglerna på det sätt du föreslår, om du tycker att det fungerar bättre. En idé är ju också att spelledaren helt enkelt nekar handlingsslag eller kraftmätningar som inte tillför spelet något eller skulle få allt för osannolika konsekvenser. Om en spelare vill lyfta ett berg, till exempel. Kanske kan resonemangen på sidan 31 ("Reglernas funktion") eller på sidan 39 ("Vad händer när det inte finns någon regel?") ge viss vägledning i sådana fall.
3) Det är korrekt att det ska stå erfarenhetsbonus där, precis som du skriver.
4) Det är korrekt uppfattat. Initiativregeln innehåller ett stort mått av slump och kräver inga ytterligare beräkningar. Fördelen med det är att slagen kan slås snabbt. Observera att undantaget kan omfatta alla slags situationer där den som blir angripen inte är beredd. Då tillfallet initiativet automatiskt angriparen (s. 36).
5) Det är korrekt att det ska stå smidighet på sidan 37, precis som du skriver. Det är också korrekt att det ska stå smidighet på sidan 38.

Tack för att du uppmärksammar korrekturfelen i regelkapitlet i den andra upplagan av Dimmor & Borgar.

Tack själv! Nu är allting glasklart. Nu kan jag börja spela.
 
Top