Nekromanti Några frågor...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
* Jag gjorde en tirak (frakktrukh - för en gångs skull ville jag slippa tänka) på 32 bast. Han är jättebra på trukhuppfostran och att mosa folk... dock har han bara 11 i stridsvana. Finns det något som säger att skitgamla slaktartyper (läs: frakktrukher) borde få mer stridsvana? Han arbetar som lejd krigare förresten, jag tycker att det låter mycket orimligt (stridsvanan)... kanske har missat nå'n regel, eller kanske bör sätta dit en ny.

* Kan man kapa mer än en person i ett slag (med huggvapen typ svärd, lämpligen)? Hur skulle det fungera?

* (en lång fråga)
Jag läste (av Marco) att motanfallet alltid kommer sist, innebär det att om riddaren slår mot kraggbarbaren så måste denne 1) försvara sig eller 2) skita i det och invänta nästa attack?
Alltså:
Riddaren slår mot kraggbarbaren - Ob3T6 - första slaget.
Kraggbarbaren får inte göra ett motanfall ännu, han står och glor.
Riddaren slår igen - Ob4T6 - andra slaget.
Kraggbarbaren står och glor.
Riddaren slår igen - Ob5T6 - sista slaget.
Äääntligen får kraggbarbaren försvara sig!
(motanfallet sker sist)

Eller:

Riddaren hugger mot barbaren - Ob3T6 - första anfallet.
Barbaren ger blanka fan i vad riddaren gör och hugger tillbaka! Ob3T6 (han har sagt i deklarationen: "Jag ska hacka som en vilde!")
Riddare hugger mot barbaren, andra anfallet på Ob4T6.
Barbaren hugger igen på Ob4T6 och riddaren hugger aldrig mer.

Eller:

Riddaren bankar - Ob3T6.
Barbaren försvarar sig Ob3T6.
Riddaren bankar igen - Ob4T6.
Barbaren slår - Ob4T6.
Riddaren bankar... Ob5T6 (ignorerar anfallet).
Barbaren försvarar sig - Ob5T6.

Vilka/vilket av dessa är korrekta?

* Om en spelare säger: "Nu springer jag framåt och hugger som en j*vla dåre och skiter i allt annat!!", ska man se det som "motanfall" respektive "kraftfulla anfall" då?
Varför kan man bara inte skita i allt vad logiskt tänkande heter och helt enkelt banka så hårt man kan (kraftfulla anfall) hela tiden? Även motanfall då.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Riddaren

Swashbuckler
Denna del har du fel på

"* (en lång fråga)
Jag läste (av Marco) att motanfallet alltid kommer sist, innebär det att om riddaren slår mot kraggbarbaren så måste denne 1) försvara sig eller 2) skita i det och invänta nästa attack?
Alltså:
Riddaren slår mot kraggbarbaren - Ob3T6 - första slaget.
Kraggbarbaren får inte göra ett motanfall ännu, han står och glor.
Riddaren slår igen - Ob4T6 - andra slaget.
Kraggbarbaren står och glor.
Riddaren slår igen - Ob5T6 - sista slaget.
Äääntligen får kraggbarbaren försvara sig! (motanfallet sker sist)

Eller:

Riddaren hugger mot barbaren - Ob3T6 - första anfallet.
Barbaren ger blanka fan i vad riddaren gör och hugger tillbaka! Ob3T6 (han har sagt i deklarationen: "Jag ska hacka som en vilde!")
Riddare hugger mot barbaren, andra anfallet på Ob4T6.
Barbaren hugger igen på Ob4T6 och riddaren hugger aldrig mer.

Eller:

Riddaren bankar - Ob3T6.
Barbaren försvarar sig Ob3T6.
Riddaren bankar igen - Ob4T6.
Barbaren slår - Ob4T6.
Riddaren bankar... Ob5T6 (ignorerar anfallet).
Barbaren försvarar sig - Ob5T6."

Inget...eftersom Riddaren har Ob5T6 på samtliga slag i rundan enligt ditt exempel. Eon2 sid 112. Samma stod också i gamla Eon också.

"Varje extra manöver som utförs ökar svårigheten för alla färdigheter, inklusive vapenfärdigheter, med +Ob1T6 under hela rundan".

Undantaget är vad jag vet responshandlingar, som får svårighetsökning fr.o.m. att den genomförs och resterande handlingar.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Björn Hellqvist

Swordsman
Teoretiskt...

"Kan man kapa mer än en person i ett slag (med huggvapen typ svärd, lämpligen)?"

Tja, det kan man (nu drar Björn fram historiska exempel igen), då det finns exempel från Japan på att man vid svärdstester kunde hugga igenom två kroppar eller mer med de bästa svärden. Nu är ju haken den att det var fråga om hopbuntade lik (avrättade brottslingar), så att hugga igenom mer än en (än så länge levande) person skulle kräva att de 1) står tätt intill varandra, och 2) inte gör några försvarsmanövrar.

"Hur skulle det fungera?"

Med ett jävelskarpt, långt svärd, rätt teknik och en hel del tur...

http://www.algonet.se/~enda

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Åh... (+ytterligare en fråga)

Ach so...
Jag läste igenom en massa stridsexempel igår i Eon II, men fortfarande så förstår jag inte vad Marco menar med "motanfallet kommer sist". Innebär det alltså att det kommer absolut sist i rundan - efter att allt annat har gjorts? Dvs kraggbarbaren i exempel 1 kan alltså inte hacka mot riddaren utan måste vänta tills han har anfallit 3 gånger?

Nu kommer en följdfråga också:

Antag följande:
Riddaren slår mot kraggbarbaren, Ob4T6 (första attacken av två).
Barbaren försvarar sig (Ob4T6?) och slår tillbaka innan riddaren hinner göra något annat! Svårighet för anfall = Ob4T6.
Riddaren tar emot ett slag och måste försvara sig instinktivt (utan att ha utfört sin sista attack) - Ob5T6 eller Ob4T6? Får man förresten +Ob1T6modifikationen för en manöver man inte hunnit utföra?
Hur som helst så blir nu barbaren anfallare och striden fortsätter...

Vad (om något) är fel i exemplet?

Tack på förhand.

Point

Click

I verkligheten skulle det bli ungefär så här:

Riddaren hugger i den dumma vilden och vilden skiter i att försvara sig! Riddaren träffar och barbaren hugger strax efter in i riddaren. Om riddaren inte vill att sin fina rustning ska bucklas så får han göra ett mycket svårt slag mot parering med svårighet ob6t6.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Big Marco

Läskig
Re: Svaren.

Grundprincipen är att du bara kan göra ett försvar mot ett anfall, så om en försvarare väljer blockera/parering/undvika mot en anfall så kan man inte motanfalla. Isf kommer motanfallet sist. Vi tar ditt exempel: Barbarens motanfall (som han tidigare har deklarerat) sker sist så länge han utför andra försvarsmanövrer (b/p/u) mot det aktuella riddar-anfallet. Om barbaren "tar träffen" utan att (b/p/u) så kan välja att motanfalla.

Klarnar det?

-Marco Behrmann

Riddaren

Swashbuckler
Re: Åh... (+ytterligare en fråga)

"Barbaren försvarar sig (Ob4T6?) och slår tillbaka innan riddaren hinner göra något annat! Svårighet för anfall = Ob4T6."

Om Barbaren har deklarerat två försvar är det Ob4T6 om det inte gäller parering med sköld som är enklare, då är det Ob3T6. Skölden har i grund Ob2T6 i parering och inte Ob3T6.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Tearlach

Warrior
en fråga till

runda 1.
riddaren har initiativet.
riddaren vill anfalla 2 ggr.
barbaren säger att han ska parera 2 ggr.

riddaren hugger första gången (ob4t6) lyckat.
barbaren parerar första gången (ob4t6) lyckat.

riddaren hugger andra gången (ob4t6) och missar.
barbaren försöker att parera andra gången och ser hur riddaren slår ett hål i luften.

runda 2.
riddaren lyckas behålla initiativet.
riddaren som var väldigt nära att fumla förra rundan tänker anfalla 1 ggr.
barbaren säger att han vill göra först en parering och sedan ett motanfall.

riddaren hugger (ob3t6) lyckat.
barbaren parerar (ob4t6)lyckat.

riddaren anfaller inte en gång till.
fråga?
kan barbaren nu göra sitt motanfall (ob4t6) trots att riddaren inte anfaller?

Tearlach: intresserad.

Nauseam

Veteran
Re: en fråga till

Jap, det kan han; han har ju bästemt sig för att hugga. Och riddaren kan med tärningstillläg (var det 1 eller 2) parera med en instinktiv parering. (tror jag)

Men hur blir det i följande situaton:
Riddaren har hamnat i underläge och vill parera 2ggr.
Barbaren tänkte dock fega lite och anfaller bara en gång.

Anfallet lyckas, likväl pareringen.
Står nu riddaren och skakar bakom sin sjöld eller fattar han att barbaren inte tänker slå och kan kasta iväg ett hugg? Det låter helt oki att riddaren inte hinner göra något men borde han inte få plus på något? Kör man vinit igen eller?

Alternatift
Barbaren tror han har greppet och tänker hugga 2ggr.
Riddaren tror han har greppet och vill parera och hugga.

Efter första slaget (som parerades av riddaren) tänker barbaren hugga igen men upptäcker till sin stora fasa att riddaren tänker göra samma sak. Kan han ändra sitt anfall till en parering? Kan även riddaren göra det när han upptäcker att barbarjäveln tänker hugga igen... Eller är det kört för båda så att de kommer stå där med varandras svärd i bröstet?

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>

G

Guest

Guest
Mer Stridsvana

Finns det något som säger att skitgamla slaktartyper (läs: frakktrukher) borde få mer stridsvana?

Japp, det finns en regel som heter typ "Veteran" eller nåt sånt i krigarens väg. Den gör att man vid 30+ (tror jag) års ålder får mer enheter att placera på stirdsvana. Om jag inte missminner mig så borde du genom den få 4 extra enheter eftersom du är 32.

/Tiamel

Staffan

Myrmidon

Du behöver inte bestämma dig för hur många upplagor du gör av varje försvarsmanöver (i alla fall inte i v1). När vår gode vän Riddaren har blivit försvarare säger han helt enkelt "Jag parerar". Om den onde barbaren då slår två gånger (med Ob4T6 på båda) får riddaren slå två parader (med Ob3T6 respektive Ob4T6). Undantaget är givetvis om riddarens vapen går sönder på den första pareringen /images/icons/smile.gif.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Alla riktiga riddare blockar med sköld! Varför skulle riddaren bry sig om att parera? han har säkert en asfet rustning och tänker: om inte skölden tar den (passivt skydd) så gör säkert min rustning det. Nu dör vilden och riddaren ber en bön till daak.

Eller hur, Ignatius? /images/icons/wink.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"

cernael

Warrior
Re: Teoretiskt...

Tja, det kan man (nu drar Björn fram historiska exempel igen), då det finns exempel från Japan på att man vid svärdstester kunde hugga igenom två kroppar eller mer med de bästa svärden.
Jag har för mig att ett bra svärd skulle klara uppemot fem kroppar. Det skulle dessutom vara särskilda svärdsmästare som högg, för att se till att alla hugg var exakt lika.

RhiHaoEn
/Cernael san

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ni verkar utgå från att barbaren förlorar...

... men så är nog icke fallet! Han har nämligen en binderakkhammare som han vevar vilt med! Skadan uppgår till... ummm... max Ob11T6+2. Dessutom har han STY+TÅL 52 (vilket betyder att han automatiskt får 8 skadekolumner, 49+ är nämligen = 8 SK). Dessutom blir chockslaget två nivåer enklare i bärsärk. Dessutom får han ingen utmattning... dessutom har han inte så högt PSY, så omgivningen får nog akta sig när det gäller att lugna ned sig... /images/icons/smile.gif Han får bara göra kraftfulla anfall och motanfall, något lär väl träffa... /images/icons/smile.gif

Och egentligen är han inte barbar /images/icons/smile.gif - han är trukh.

Och slutligen: NEJ! Jag är inte kobold! För att vara koboldisk måste man vara smart (dvs välja bästa rustningar och kanske tänka lite grann i striderna... vilket jag inte gör).
/images/icons/smile.gif

Point

Click

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jodå! Tack. :-) [NT]

No Text

Point

Click

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Gör du så - dör du.

Så som ni gör med pareringar är det som kallas instinktiva försvar. Man får +Ob1T6 för varje försvar man utför utöver det första. Så långt gör ni rätt när man säger "jag parerar/undviker/blockerar alla anfall motståndaren gör mot mig". MEN...instinktiva försvar har en nackdel - man förlorar automatiskt VINIT i nästa runda. Skulle man parera på detta sätt så skulle man aldrig kunna bli anfallare = du dör.

Meningen med att bestämma antalet handlingar (både försvar och anfall) innan rundan drar igång är att du inte vet (precis som i en riktig strid) hur många anfall eller försvar motståndaren tänker göra. Du gissar helt enkelt.

Skulle man ha missbedömt och underskattat antalet gånger motståndaren tänker anfalla DÅ finns regeln om instinktiva försvar där för att rädda dig. Till priset av att du inte får slå VINIT nästa runda.

Skulle du göra lika många eller mer försvar än motståndaren gör anfall så är det helt ok att försöka vinna tillbaka VINIT eftersom du inte blir överraskad. Du hade en strategi som höll rundan ut.

Radin

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Tillbakaknuffning?

Det känns som att ni inte kör med den regeln...eller? Chansen att slå perfekt är visserligen 1 på 6, med medföljning blir det 1 på 2 och vid perfekta försvar blir man automatiskt anfallare nästa runda och bör ej heller bli tillbakaknuffad. Om motståndaren är så blåst att han även gör kraftfulla anfall så blir det snorenkelt att eliminera anfallet. Men myntet har som sagt två sidor.

Undvika är och förblir bäst. Ducka är också kul mot alla sikta-på-hals-fetichister.

Radin

Big Marco

Läskig
Re: Gör du så - dör du.

Njae, försvarsmanövrer behöver inte speccas i antal direkt. De är progressiva. Instinktiva försvarsmanövrer används främst om man valt försvararens vila eller motanfall, men vill ändra sig.

-Marco Behrmann